Gå til innhold

- Samsung-telefonene har mistet appell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja de har smelt nedover med S5 mener nå jeg, som var lite innovativ over S4 (som jeg mener var et utmerket produkt, om enn litt lite spanande for folk flest da heller ikke den var enormt forskjellig fra S3 i grunnen).

 

Forhåpentligvis kan de snu dette med sitt nye metallbåndesign som på Alpha og Note 4.

 

Personlig syntes jeg det godt kunne kommet noen alternativer til Note-serien deres som de basically er alene om (ja det finnes andre store telefoner, men stor telefon betyr ikke at du er i segmentet til Note, som kremerer motstanderne på multitasking, S-Pennen og funksjoner man rett og slett ikke ser på andre enheter), men virkelige utfordrere på disse områdene eksisterer ikke.

 

Jeg tror Samsung vil gjøre det bra med sitt nye designvalg, da anmeldelser så langt sier at det ikke bare er et steg i rett retning, men at Samsung har laget noe som virkelig har den kvalitetsfølelsen så mange har ønsket seg nå. Fra 0 til 100 på kort tid, med andre ord.

 

Nå må de bare slippe en S6 som innehar mer enn reine gimmicks, er slank, lett, metallbånd, god størrelse, enda mindre bezels. Den vil nok selge mye den og, men har inntrykket av at Sony sine modeller er "on the rise", samt flere blikk rettet mot OnePlus, Huaweii og Oppo. Disse går jo direkte i konkurranse med S5 og tilsvarende, mens Apple sine produkter blir en litt annen sak da de er en subgenre av mobiltelefoni.

 

Jeg føler selv at Samsung bør ha tre linjer telefoner: en 4"-4.5" tommers produktlinje, S-linjen som ligger på rundt 5", og Note-linjen som ligger mellom 5.7"og 6" med penn.

 

Så bør de droppe alle disse småvariantene og dallet sitt, og heller fokusere på disse tre linjene.

 

Men hva vet jeg, jeg sitter bare og synser om forretningsmodellen til verdens største mobilprodusent, jeg antar de har folk med enorme mengder arbeidserfaring og doktorgrader som kan dette. Så dette var helt bortkastet tid å skrive. Utenom for meg! For jeg koser meg med å skrive ting ingen bryr seg om. Så hah!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja de har smelt nedover med S5 mener nå jeg, som var lite innovativ over S4 (som jeg mener var et utmerket produkt, om enn litt lite spanande for folk flest da heller ikke den var enormt forskjellig fra S3 i grunnen).

 

Forhåpentligvis kan de snu dette med sitt nye metallbåndesign som på Alpha og Note 4.

 

Personlig syntes jeg det godt kunne kommet noen alternativer til Note-serien deres som de basically er alene om (ja det finnes andre store telefoner, men stor telefon betyr ikke at du er i segmentet til Note, som kremerer motstanderne på multitasking, S-Pennen og funksjoner man rett og slett ikke ser på andre enheter), men virkelige utfordrere på disse områdene eksisterer ikke.

 

Jeg tror Samsung vil gjøre det bra med sitt nye designvalg, da anmeldelser så langt sier at det ikke bare er et steg i rett retning, men at Samsung har laget noe som virkelig har den kvalitetsfølelsen så mange har ønsket seg nå. Fra 0 til 100 på kort tid, med andre ord.

 

Nå må de bare slippe en S6 som innehar mer enn reine gimmicks, er slank, lett, metallbånd, god størrelse, enda mindre bezels. Den vil nok selge mye den og, men har inntrykket av at Sony sine modeller er "on the rise", samt flere blikk rettet mot OnePlus, Huaweii og Oppo. Disse går jo direkte i konkurranse med S5 og tilsvarende, mens Apple sine produkter blir en litt annen sak da de er en subgenre av mobiltelefoni.

 

Jeg føler selv at Samsung bør ha tre linjer telefoner: en 4"-4.5" tommers produktlinje, S-linjen som ligger på rundt 5", og Note-linjen som ligger mellom 5.7"og 6" med penn.

 

Så bør de droppe alle disse småvariantene og dallet sitt, og heller fokusere på disse tre linjene.

 

Men hva vet jeg, jeg sitter bare og synser om forretningsmodellen til verdens største mobilprodusent, jeg antar de har folk med enorme mengder arbeidserfaring og doktorgrader som kan dette. Så dette var helt bortkastet tid å skrive. Utenom for meg! For jeg koser meg med å skrive ting ingen bryr seg om. Så hah!

 

Du har nok rett, doktorgrad eller ei.

 

Også Sony har akkurat slitt med det samme, og innsett at de må kutte ut de små dilletelefonene. De er billige og for å tjene penger må de selge i store volumer, noe de tydeligvis ikke gjør.

 

Av alle menneskene jeg kjenner har jeg ikke sett en eneste person med en telefon til under 3000kr (lanseringspris) på lang tid. Det er tydelig at folk helst kjøper toppmodeller, og da blir tiden brukt på research og produsering av billigtelefoner bortkastet i mine øyne.

 

I land og kontinenter der man har dårligere økonomi og ikke ser på telefonen som en livspartner men som et verktøy for å kontakte andre mennesker på kommando er det gjerne produsenter som Huawei som regjerer, naturligvis blant en haug av andre ubrandede produsenter. Jeg tror derfor at Sony, Samsung, HTC og LG egentlig kan trekke seg fint unna billigmarkedet, for her er markedsandelene så små uansett siden de har imaget sitt konsentrert rundt flaggskiptelefoner.

 

Men, jeg vet heller ingenting. Bare morsom synsing fra min side :)

Lenke til kommentar

Ja de har smelt nedover med S5 mener nå jeg, som var lite innovativ over S4 (som jeg mener var et utmerket produkt, om enn litt lite spanande for folk flest da heller ikke den var enormt forskjellig fra S3 i grunnen).

 

Forhåpentligvis kan de snu dette med sitt nye metallbåndesign som på Alpha og Note 4.

 

Personlig syntes jeg det godt kunne kommet noen alternativer til Note-serien deres som de basically er alene om (ja det finnes andre store telefoner, men stor telefon betyr ikke at du er i segmentet til Note, som kremerer motstanderne på multitasking, S-Pennen og funksjoner man rett og slett ikke ser på andre enheter), men virkelige utfordrere på disse områdene eksisterer ikke.

 

Jeg tror Samsung vil gjøre det bra med sitt nye designvalg, da anmeldelser så langt sier at det ikke bare er et steg i rett retning, men at Samsung har laget noe som virkelig har den kvalitetsfølelsen så mange har ønsket seg nå. Fra 0 til 100 på kort tid, med andre ord.

 

Nå må de bare slippe en S6 som innehar mer enn reine gimmicks, er slank, lett, metallbånd, god størrelse, enda mindre bezels. Den vil nok selge mye den og, men har inntrykket av at Sony sine modeller er "on the rise", samt flere blikk rettet mot OnePlus, Huaweii og Oppo. Disse går jo direkte i konkurranse med S5 og tilsvarende, mens Apple sine produkter blir en litt annen sak da de er en subgenre av mobiltelefoni.

 

Jeg føler selv at Samsung bør ha tre linjer telefoner: en 4"-4.5" tommers produktlinje, S-linjen som ligger på rundt 5", og Note-linjen som ligger mellom 5.7"og 6" med penn.

 

Så bør de droppe alle disse småvariantene og dallet sitt, og heller fokusere på disse tre linjene.

 

Men hva vet jeg, jeg sitter bare og synser om forretningsmodellen til verdens største mobilprodusent, jeg antar de har folk med enorme mengder arbeidserfaring og doktorgrader som kan dette. Så dette var helt bortkastet tid å skrive. Utenom for meg! For jeg koser meg med å skrive ting ingen bryr seg om. Så hah!

 

Hei

Eg er enig. Dei bør tenke litt Apple og gjere sitt utvalg av telefoner meir enkelt.

 

Ein ananen ting eg skulle ønske dei gjorde (men aldri kjem til å gjere) er å droppe skall men gå for stock android. Så kan dei heller levere telefonen med preinstallerte apper der stock android endå ikkje er perfekt. Desse appene må såklart kunne fjernast (tilgjengeleg i google play).

 

Forstår eigentleg ikkje kvifor ingen av dei store produsentene går for stock android. Dei vil jo skille seg ut når det kun er Nexus linja som har det. Vil jo faktisk vere billigare for dei når dei ikkje treng å bruke masset tid på utviklinga av eige skall.

Lenke til kommentar

Synest det er samtlige produsenter som sliter med innovasjon på sine senere modeller. Ta Iphone som et eksempel, de kommer med ting som de andre produsentene har hatt siden 2011-12.

Sitter selv på en Note (1/N7000) som jeg nå vurderer å skifte ut med en Note 4, men jeg synest egentlig ikke det har skjedd så veldig mye annet enn utseende og ytelsen, men det er jo egentlig greit. Har sendt den på service da jeg synest den har blitt veldig treig i det siste (misstenker hw feil). Hadde Note'n min (N7000) vært raskere hadde jeg garantert beholdt den lengre.

Kona har en S2 og klarer seg med den fremdeles. Hadde vært en gigantisk oppgradering til S5. Synest forskjellene var større mellom S1-S3 enn S3-S5.

Jeg ser på Alpha mer som en "prøvemodell" og vil tro at S6 vil få en variant av dette utseende (slik som Note 4). Til den prisen vi ser i dag på Alpha tror jeg ikke den serien(?) vil leve særlig godt ved siden av en overlegen S5/S6.

Jeg føler selv at Samsung bør ha tre linjer telefoner: en 4"-4.5" tommers produktlinje, S-linjen som ligger på rundt 5", og Note-linjen som ligger mellom 5.7"og 6" med penn.

Kanskje 3-4 skjermstørrelser og 2-3 serier i hver skjermstørrelse hvor hver serie har tilnermet lik innmat uavhengig av skjermstørrelse.

f.eks
12.2" Galaxy Ace, S og Note
10.1" Galaxy Ace, S og Note
7.0-8" Galaxy Ace , S og Note

5.7" Galaxy Ace, S og Note
5.0" Galaxy Ace, og S
4.3" Galaxy Ace og S

Litt usikker på bruk av Ace navnet, men tror dette hadde gjort det mer oversiktlig. VI har alt S og Note som nettbrett og mobil, men Tab navnet tror jeg ikke ville passet på de mindre mobilene.

Alle modellene burde tåle litt vann (slik som S5 i dag) men det burde kanskje vært en Xcover/Active serie også for de som trenger virkelig robuste telefoner. Kanskje 4.3" og 5.7" ville dekket fleste behov.

De har flere nettbrett med forskjellig innmat på samme skjermstørrelse og prisklasser. Burde være mulig å få til noe lignende på mobiltelefon fronten også.

Edit: La til nettbrett.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Ein ananen ting eg skulle ønske dei gjorde (men aldri kjem til å gjere) er å droppe skall men gå for stock android. Så kan dei heller levere telefonen med preinstallerte apper der stock android endå ikkje er perfekt. Desse appene må såklart kunne fjernast (tilgjengeleg i google play).

Forstår eigentleg ikkje kvifor ingen av dei store produsentene går for stock android. Dei vil jo skille seg ut når det kun er Nexus linja som har det. Vil jo faktisk vere billigare for dei når dei ikkje treng å bruke masset tid på utviklinga av eige skall.

 

 

Tja, hvis de kan vedlikeholde funksjoner som multitaskingen sin, S-Pen, med mer er det jo greit, men det går vel ikke med stock. Da må det i så fall bli en variant av stock, vel?

Lenke til kommentar

 

 

Ein ananen ting eg skulle ønske dei gjorde (men aldri kjem til å gjere) er å droppe skall men gå for stock android. Så kan dei heller levere telefonen med preinstallerte apper der stock android endå ikkje er perfekt. Desse appene må såklart kunne fjernast (tilgjengeleg i google play).

Forstår eigentleg ikkje kvifor ingen av dei store produsentene går for stock android. Dei vil jo skille seg ut når det kun er Nexus linja som har det. Vil jo faktisk vere billigare for dei når dei ikkje treng å bruke masset tid på utviklinga av eige skall.

 

Tja, hvis de kan vedlikeholde funksjoner som multitaskingen sin, S-Pen, med mer er det jo greit, men det går vel ikke med stock. Da må det i så fall bli en variant av stock, vel?

Hei

Ja du har nok rett idet. Har sjølv ein Nexus 5 og savnar eignentleg ingenting frå min S3. Multitasking savnar eg ikkje. Forstår nok at eg ikkje er gjennomsnittet. Har møtt folk som brukar alle Samsung appene og er veldig fornøgd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig har jeg lite gode erfaringer med nyere Samsung-produkter. De har alle fungert utmerket i starten, men så fort alderen har passert en måned eller to er det over og ut med all glede og fornøyelse. Treghet og redusert batterikapasitet er de aller største syndebukkene. Mulig det også har noe med Android sin natur å gjøre, men de fyller telefonene sine med så forbaska mye bloatware og unødvendige funksjoner som drar ned opplevelsen av kjernefunksjonaliteten til telefonene. De har sikkert gode telefoner på papiret, mange fine tall og ord, men i praksis sitter jeg med en heller dårlig brukererfaring fra det aller meste fra dem etter S2 sin tid. Samsung for meg har for lengst mistet grepet og neste gang jeg går for en Android telefon blir det hvertfall ikke Samsung.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at Samsung har hatt så store markedsandeler? Er de bedre eller mer spennende enn konkurrentene?

 

Ikke nødvendigvis nå lenger, men de var de første som klarte å hevde seg mot iPhone i brukervennlighet og markedsføring. For noen år siden var jo alle overskrifter om "iPhone-killer" og man kan på mange måter si at Galaxy S-serien var den som til syvende og sist ble det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn går det når man viderefører samme kjedelige design gjennom en årrekke og kun lever på navn uten å faktisk levere.

De fleste Galaxy S og Note har hatt helt kurrant utseende. De har hatt ganske lik front siden S2/Note men det er da ikke så mye mann kan gjøre på den siden av telefonen.

Liker veldig godt bakdekselet på Note 3 og det ser ut som Note 4 kommer til å bli en verdig arvtager med tanke på utseende, men har til gode å få tafse på en selv.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til markedsandelene er nok at Samsung har levert nokså konsistent komplette toppmodeller sida S1, og fylt opp med endel (men slett ikke alt!) bra i segmentene under. Uten å ta store overpriser jamført med konkurrentene.

 

Så lenge utviklinga gikk fort, kunne de store ressursene brukes til å sikre forspranget, men når hovedtrekka ligger rolig, og det blir mer å konkurrere på pris og spesialegenskaper (design inkludert), stiller Samsung med sine greie allround-egenskaper ikke spesielt sterkt lenger. Nå er det mer sånn at haugen er full av konger - og hvorfor da kjøpe akkurat Samsung? Det hjelper fint lite med en ganske så god track record med å levere, når mange konkurrenter nå leverer, til dels med bedre spesialvarer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...