Gå til innhold

Indias satellitt har ankommet Mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

det eneste som er imponerende er prisen og at det var dems første forsøk. men jeg gjetter at de andres sattelitter har mye mere utstyr ol, og kansje litt større rakket en det de trengte, eller bare kastet penger ut av vinduet...

Lenke til kommentar

Jeg stusset et øyeblikk på hvorfor de sendte en satelitt, og ikke nok et rekognoseringskjøretøy til overflaten, men så var det jo deres første forsøk da, kanskje det forklarer noe av den sammenhengen.

 

Men, hva skal denne indiske satelitten gjøre som ikke allerede er gjort? Det er en litt åpen bok, ihverfall for meg.

Lenke til kommentar

Omtrent alle bortsett fra NASA opererer med "shoestring budget" og får til mye mer for samme pengene. NASA er ikke noe annet en et lukket klubb for de som elsker å svi opp gigantiske mengder med penger for veldig lite effekt (relativt sett). Alt var annerledes da NASA ble beordret til å utføre oppdrag innenfor fastsatte tidsrammer, fremfor å drive med alt de har lyst til.

Lenke til kommentar

MOM er først og fremst for å teste og demonstrere indisk rakett- og romteknologi. Det er altså en teknologisk demonstrasjon i første rekke. Studie av mars er sekundært.

 

NASA's MAVEN derimot har som hovedformål å studere Mars' atmosfære.

 

Jeg synes det er imponerende at India har fått til dette. Det er ikke nødvendigvis helt positivt at NASA skal gjøre "alt" heller.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...