Gå til innhold

Norsk gjeng satser alt på smarthus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var vi ikke nettopp gjennom dette her:
http://www.teknofil.no/artikler/norsk-smart-home-prosjekt-lar-deg-styre-alt-fra-mobilen/163362
?

 

 

EDIT: Ok, det var litt mer utfyldende. Men:

 

 

– Vi prøver å senke barrieren for å komme i gang med smarthus, blant annet der vi tilbyr startpakker hvem som helst kan montere selv. Vi har også utviklet en nettløsning hvor folk kan sette opp sitt eget smarthus, med hva de vil styre i de forskjellige rommene av lys, varme, persienner og så videre.

"It's been done."

 

 

 

 

Brukeren vil fortløpende få en tilbakemelding på hva hver enkelt endring faktisk vil koste, dermed blir det enkelt å tilpasse det enkelte budsjett. Når bestillingen sendes inn, kommer en installasjonspartner og monterer det hele ferdig, forklarer Stokkeland.

Er ikke dette hva jeg burde forvente hvis jeg bestilte et "ferdig" smarthus fra elektrikeren min, Lyse Smartly eller hvem som helst?

 

 

 

 

– For å komme ut i markedet med disse rimelige prisene i kampanjen er vi avhengig av at folkefinansieringen går gjennom, avslutter Stokkeland.

Her datt jeg ut. Dere har produktene og appen ferdig til lansering, men trenger 1,2 millioner kroner "for å presse ned prisene"?

 

... er det dere eller jeg som har misforstått konseptet med "folkefinansiering"?

 

 

 

 

Nå høres jeg veldig negativ ut, men jeg er egentlig ikke det. "Smarthus til folket!" Hvis dette hjelper på så er det selvfølgelig positivt. :)

 

Jeg ser bare ikke den store revolusjonen i dette enda. Hva er det som gjør dette unikt? Kan det oppsummeres i en setning?

Endret av Moskus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var vi ikke nettopp gjennom dette her:

http://www.teknofil.no/artikler/norsk-smart-home-prosjekt-lar-deg-styre-alt-fra-mobilen/163362

?

 

 

EDIT: Ok, det var litt mer utfyldende. Men:

 

? Vi prøver å senke barrieren for å komme i gang med smarthus, blant annet der vi tilbyr startpakker hvem som helst kan montere selv. Vi har også utviklet en nettløsning hvor folk kan sette opp sitt eget smarthus, med hva de vil styre i de forskjellige rommene av lys, varme, persienner og så videre.

"It's been done."

 

 

Brukeren vil fortløpende få en tilbakemelding på hva hver enkelt endring faktisk vil koste, dermed blir det enkelt å tilpasse det enkelte budsjett. Når bestillingen sendes inn, kommer en installasjonspartner og monterer det hele ferdig, forklarer Stokkeland.

Er ikke dette hva jeg burde forvente hvis jeg bestilte et "ferdig" smarthus fra elektrikeren min, Lyse Smartly eller hvem som helst?

 

 

? For å komme ut i markedet med disse rimelige prisene i kampanjen er vi avhengig av at folkefinansieringen går gjennom, avslutter Stokkeland.

Her datt jeg ut. Dere har produktene og appen ferdig til lansering, men trenger 1,2 millioner kroner "for å presse ned prisene"?

 

... er det dere eller jeg som har misforstått konseptet med "folkefinansiering"?

 

 

 

 

Nå høres jeg veldig negativ ut, men jeg er egentlig ikke det. "Smarthus til folket!" Hvis dette hjelper på så er det selvfølgelig positivt. :)

 

Jeg ser bare ikke den store revolusjonen i dette enda. Hva er det som gjør dette unikt? Kan det oppsummeres i en setning?

Beklager sen tilbakemelding, hadde ikke fått med meg diskusjonen her.

 

1. Enklere å komme i gang.

Det finnes et par plug and play smarthus løsninger i Europa, og enda fler i Amerika, og for de tekniske som klarer å sette det opp selv, skrive et par python-script for ulike styringer, så funker disse bra.

 

Men det finnest ikke noen løsinger som gjør det enklere for elektrikkere og privat personer å levere smarthus løsninger til en rimelig penge, det blir fort opp i 150 000+ klassen da. Vi tilbyr verktøy for elektrikkere og privat kunder for å kutte ut fordyrene ledd for å få prisene ned til 15 000 - 60 000 ferdig installert.

 

Det er veldig mange små funksjoner vi tilbyr også som en må nesten bare prøve for å forstå det :). Enklere fjernsupport for kunder og eletrikkere, en kan gi tilgang til teknikker rett fra applikasjon om en trenger hjelp med instillinger eller konfigurering, og mye mer.

 

En av fordelene for våre kunder med at vi er en liten start-up er at de kan påvirke systemet vårt i stor grad, ønsker av funsjonalitet og hardwaresupport plukker vi opp fra våre pilot kunder og prøver å få med i neste oppdatering.

 

2. Folkefinansiering

Jepp vi har app og test produkter klar. Men når en skal begynne å produsere produktene så trenger en volumbestillinger. Derfor gjør vi denne kampanjen slik at folk kan forhåndsbestille deres pakke. Vi trenger en volumbestilling på 1.2 MNOK for å få produsert opp disse pakkene.

 

Ønsker du virkelig å se hvor unikt der er så anbefaler jeg deg å skaffe en "Apartment Kit", det er mye moro for 2000 kr, som er enkel å bygge på videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det finnest ikke noen løsinger som gjør det enklere for elektrikkere og privat personer å levere smarthus løsninger til en rimelig penge, det blir fort opp i 150 000+ klassen da. Vi tilbyr verktøy for elektrikkere og privat kunder for å kutte ut fordyrene ledd for å få prisene ned til 15 000 - 60 000 ferdig installert.

Produktene finnes jo, både hardware og software. En kapabel elektriker skal være i stand til å montere dem. Det eneste aberet til nå er at man bør være litt over snittet interessert for å kunne sette det opp, men med rett programpakke er det ikke umulig det heller.

 

Dere konkurrerer på pris mot de etablerte (dyre) standardene, og på brukervennlighet for gjør-det-selv-produktene. Klart det kan ha noe for seg, men da må det være vanskelig (om ikke umulig) å gjøre feil... Må man ringe fagfolk for å korrigere en hardware eller software-feil (f.eks. hvis man "programmerer" det selv), så går timene fort og kostnaden stiger følgelig i samme tempo.

 

Ønsker du virkelig å se hvor unikt der er så anbefaler jeg deg å skaffe en "Apartment Kit", det er mye moro for 2000 kr, som er enkel å bygge på videre :)

Jeg skulle tatt deg på ordet her, men jeg har allerede Z-wave (og diverse) over hele huset, så jeg har dessverre ikke behovet.

 

Det virker fremdeles rart at det må bestilles i store volum for å få ned prisene når produktene allerede finnes...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...