Gå til innhold

Norsk gjeng satser alt på smarthus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Mens vi venter på Moskus)

Meh, fornøyd med Tellstick Net-løsningen enn så lenge.

 

Enocean, som det virker som dette er basert på, har noen fordeler i forhold til 433-mhz-opplegget.

 

Når det er sagt savner jeg litt mer tekniske detaljer om systemet, det er mange slike "the one to rule them all"-produkter i denne bransjen, og i den andre tråden ble de stilt endel teknisk konkrete spørsmål som aldri ble besvart. Det gjør meg i utgagnspunktet mindre entusiastisk enn jeg kunne ha vært.

 

AtW

Lenke til kommentar

At vi her fikk bekreftet at de bruker enOcean standarden var en god begynnelse. Men hvorfor lager de ENDA en ny "homeserver"? Hvorfor ikke videreutvikle/sammarbeide med andre leverandører.

 

Det virker på meg som alle som jobber med Smarthus løsninger "skal redde verden" med sin løsning.

Jeg bruker Loxone som "sjefen/homeserver" og litt enOcean og brytere på KNX. Jeg forstår jo at HW.no ønsker å få dette finansiert, siden de har laget 2 artikler om det allerede, men lykke til å skaffe $200 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

(Mens vi venter på Moskus)

Meh, fornøyd med Tellstick Net-løsningen enn så lenge.

Enocean, som det virker som dette er basert på, har noen fordeler i forhold til 433-mhz-opplegget.

 

Når det er sagt savner jeg litt mer tekniske detaljer om systemet, det er mange slike "the one to rule them all"-produkter i denne bransjen, og i den andre tråden ble de stilt endel teknisk konkrete spørsmål som aldri ble besvart. Det gjør meg i utgagnspunktet mindre entusiastisk enn jeg kunne ha vært.

 

AtW

Takk for tilbakemelding, vil gå over den gamle tråden en gang til for å svare på resten. Vi har også opprettet en FAQ i indiegogo kampanjen som svarer på spørsmål som kom inn over mail.

Lenke til kommentar

At vi her fikk bekreftet at de bruker enOcean standarden var en god begynnelse. Men hvorfor lager de ENDA en ny "homeserver"? Hvorfor ikke videreutvikle/sammarbeide med andre leverandører.

 

Det virker på meg som alle som jobber med Smarthus løsninger "skal redde verden" med sin løsning.

Jeg bruker Loxone som "sjefen/homeserver" og litt enOcean og brytere på KNX. Jeg forstår jo at HW.no ønsker å få dette finansiert, siden de har laget 2 artikler om det allerede, men lykke til å skaffe $200 000.

 

Vårt hovedfokus er software. Vi samarbeider med en rekke produsenter for å støtte deres produkter. Blant annet Eltako og Thermokon i EnOcean-Alliance. Det var ikke noen gateway på markedet som møtte våre krav til funksjon, design og pris; dermed så vi oss nødt til å lage vår egen.

Lenke til kommentar

Hva med openHab som allerede er open source og støtte for stort sett alt? Oppdateres nesten daglig og virker som et svært stabilt produkt. Har selv installert det på raspberry hjemme, men har ikke hatt tid til å konfigurere det.

 

Det finnest en rekke bra open source plattformer som er bra. Jeg prøvde flere når jeg holdt på med hjemme automasjon som en hobby. Problem er nettopp det med tid og kompetanse som du nevner. De aller fleste vil bare ha en enkel løsning som virker, og de ikke er nødt til å dedikere mye av tiden sin til. Det tilbyr vi. :)

Lenke til kommentar

 

Hva med openHab som allerede er open source og støtte for stort sett alt? Oppdateres nesten daglig og virker som et svært stabilt produkt. Har selv installert det på raspberry hjemme, men har ikke hatt tid til å konfigurere det.

 

Det finnest en rekke bra open source plattformer som er bra. Jeg prøvde flere når jeg holdt på med hjemme automasjon som en hobby. Problem er nettopp det med tid og kompetanse som du nevner. De aller fleste vil bare ha en enkel løsning som virker, og de ikke er nødt til å dedikere mye av tiden sin til. Det tilbyr vi. :)

Det skal sies at jeg synes produktet deres ser flott ut! :-) Men som dere nevner, så finnes det i dag alt for mange løsninger, så hvorfor lage enda en løsning? Hvorfor ikke bygge videre på openhab som backend (ikke at jeg er så fan av java egentlig, men men)?

 

For de som ønsker en helt enkel løsning vil nok Telldus være ypperlig for de fleste - da de kan stikke innom clas eller teknikmagasninet for å skaffe alt de trenger. Bruker de nexa-produkter kan de også erstatte telldus med nexa sin gateway (som pr. i dag er "crap") - eller bygge ut videre med openhab.

 

(http://robertan.com/home/2014/09/06/hjemmeautomasjon-del-1-lys-og-temperatur/)

 

Selv om jeg kanskje høres skeptisk ut, så er det ikke gitt at jeg er negativ til deres produkt:-) Savner muligens litt informasjon angående HW støtte. Ser at dere skriver at dere jobber med dette. Men gi meg gjerne beskjed når dere får støtte for f.eks. Telldus eller Nexa produkter, så skal jeg gjerne være med på å teste :-)

Lenke til kommentar

Se:

www.eltako.com

www.thermokon.com

 

Vil dere ha egne el montører etterhvert som kan installere sånt? Sett at jeg vil ha automagisk kontrollerte radiatorer hvor tidlig er det noe dere kan bidra med? Evt. hvordan får man dette til i dag? Dersom en "vanlig" elektriker innstallerer utstyr fra eltako i morgen, vil det kunne integreres i Future Home når dere er oppe og går?

Lenke til kommentar

 

Se:

www.eltako.com

www.thermokon.com

 

Vil dere ha egne el montører etterhvert som kan installere sånt? Sett at jeg vil ha automagisk kontrollerte radiatorer hvor tidlig er det noe dere kan bidra med? Evt. hvordan får man dette til i dag? Dersom en "vanlig" elektriker innstallerer utstyr fra eltako i morgen, vil det kunne integreres i Future Home når dere er oppe og går?

Vi er i diskusjon med flere elektro bedrifter som ønsker å levere vår løsning. Jepp om du bruker Valve Aktuator fra Eltako eller Thermokon så vil denne kunne virke med vårt system når det sendes ut i Januar. Du kan gå inn på www.igg.me/at/futurehome for å sikre deg en startpakke til en rimelig penge (om du kun ønsker å styre radiatoren så trenger du bare Smart Hub til 99$).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verisure, selv om det for det meste dekker sikkerhet, har jo en fin stikkontaktløsning. Og siden alarmanlegget er koblet mot internett, så kan man fjernstyre disse "bryterne" på "230V og noen watt" med det. Det går også an å tidsstyre utstyret sitt via disse til en viss grad da.

 

Det som er genialt med Verisure er at de alltid har tenkt på at "ting skal være enkelt". Det er om ikke annet ihvertfall en verdig innovatør å måle seg mot :)

 

Lykke til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har det noe fordel i forhold til feks micasaverde sin vera lite, med z-wave? De kobles sammen med enkelt knappetrykk.

 

Deretter grupperes enheter, man kan lage scener (feks. Se film, god natt, ut av huset el lign). Scener har flere handlinger, eks. Dimme lys, slå på kaffetrakter, m.m.

 

Vera støtter skriftspråk man kan lagd plug-ins til. Det eksisterer plug-ins til feks samsung smart tv, Sonos og annet. Kontrollenheten støtter tredjeparts grensesnitt, så du kan med enkel webutvikling feks lage styringspanel for smart-tv.

Lenke til kommentar

 

At vi her fikk bekreftet at de bruker enOcean standarden var en god begynnelse. Men hvorfor lager de ENDA en ny "homeserver"? Hvorfor ikke videreutvikle/sammarbeide med andre leverandører.

 

Det virker på meg som alle som jobber med Smarthus løsninger "skal redde verden" med sin løsning.

Jeg bruker Loxone som "sjefen/homeserver" og litt enOcean og brytere på KNX. Jeg forstår jo at HW.no ønsker å få dette finansiert, siden de har laget 2 artikler om det allerede, men lykke til å skaffe $200 000.

Vårt hovedfokus er software. Vi samarbeider med en rekke produsenter for å støtte deres produkter. Blant annet Eltako og Thermokon i EnOcean-Alliance. Det var ikke noen gateway på markedet som møtte våre krav til funksjon, design og pris; dermed så vi oss nødt til å lage vår egen.

 

Det var ingen gateway som var god nok for dere? Hvilken funksjonalitet var det dere følte manglet da? Pris er nå en ting, men dere søker fortsatt 200 000 dollar for utvikling, og dere har egentlig ikke laget noe nytt spør dere meg.

Lenke til kommentar

 

 

 

At vi her fikk bekreftet at de bruker enOcean standarden var en god begynnelse. Men hvorfor lager de ENDA en ny "homeserver"? Hvorfor ikke videreutvikle/sammarbeide med andre leverandører.

 

Det virker på meg som alle som jobber med Smarthus løsninger "skal redde verden" med sin løsning.

Jeg bruker Loxone som "sjefen/homeserver" og litt enOcean og brytere på KNX. Jeg forstår jo at HW.no ønsker å få dette finansiert, siden de har laget 2 artikler om det allerede, men lykke til å skaffe $200 000.

Vårt hovedfokus er software. Vi samarbeider med en rekke produsenter for å støtte deres produkter. Blant annet Eltako og Thermokon i EnOcean-Alliance. Det var ikke noen gateway på markedet som møtte våre krav til funksjon, design og pris; dermed så vi oss nødt til å lage vår egen.

Det var ingen gateway som var god nok for dere? Hvilken funksjonalitet var det dere følte manglet da? Pris er nå en ting, men dere søker fortsatt 200 000 dollar for utvikling, og dere har egentlig ikke laget noe nytt spør dere meg.

200 000$ er ikke for utvikling. Programvare løsningen er stort sett ferdig utviklet, det mangler litt på dokumentering av APIen før vi gjør den tilgjengelig. Pengene i kampanjen er satt til 200 000$ for å få til å bestille inn produktene i høyt nok antall til å klare å sende de ut til våre "backers" for denne lave prisen.

 

Det er flere nye løsninger i vårt system du ikke får andre steder til denne prisen om du leser over kampanjesiden vår :)

www.igg.me/at/futurehome

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...