Gå til innhold

Så lett knuser iPhone 6-skjermen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint for deg at du er flink, men det betyr ikke at et dropp fra hodehøyde er utenfor det man må kunne forvente at en telefon skal tåle. Alt peker i den retning, særlig nå som robusthet er noe man finner også i toppmodeller.

Jeg har aldri vært plaget med knuste skjermer, men så har jeg stort sett holdt meg til Nokia før jeg fikk nok av apptørke og byttet til S4.

At det er helt opp til produsenten å bestemme hvor mye et produkt skal tåle er amerikanske tilstander. Utenfor det ville vesten har vi forbrukerrettigheter.

Endret av Isbilen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis du finner deg i dette og går rundt med halvknust telefon er du en del av problemet. Mister du Iphone-en din i fortauet under en samtale og skjermen sprekker, bør du reklamere. Sånt skal en mobiltelefon tåle, og andre produsenter har vist at det er fullt mulig å få til.

Min Note N7000 (1 gen Galaxy Note) falt fra ca 40cm (falt ut av lomme på joggebukse og da jeg gikk ut av lav bil) og landet på asfalten = knust skjerm.

Landet med skjermen nedover og traff glasset rundt høyttaleren.

Vil påstå at det er lettere å knuse telefoner med stor skjerm, men iphone har vel vært et unntak med tanke på tidligere modeller.

 

Min 1 gen Galaxy S (S1) fikk gjennomgå mye og overlevde.

Endret av PantZman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du finner deg i dette og går rundt med halvknust telefon er du en del av problemet. Mister du Iphone-en din i fortauet under en samtale og skjermen sprekker, bør du reklamere. Sånt skal en mobiltelefon tåle, og andre produsenter har vist at det er fullt mulig å få til.

 

Lykke til å reklamere på en knust mobiltelefon. Du kommer ingen vei, såfremst forbrukerrådet ikke tar tak i saken (noe de vanligvis ikke gjør.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet har ikke så mye de skulle ha sagt. Saken er i og for seg løst politisk allerede, siden forbrukerkjøpsloven sier at

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Det vil si at loven stiller krav til hva ting tåler og at man ikke slipper unna med hva som helst. Hva en ting skal tåle kommer selvfølgelig an på hva slags ting det er snakk om. En mobiltelefon er en liten, lett enhet som tas med nesten over alt og i de fleste situasjoner, og det er derfor rimelig at den skal tåle mer enn en nipsgjenstand.

Hadde det vært umulig å lage en smarttelefon som tåler å bli mistet i bakken ville saken vært en annen, men solide toppmodeller er jo allerede et faktum. Derfor vil vi nok om ikke så alt for lenge ha kommet dit at robusthet er et absolutt krav også Apple må etterkomme, men jeg er forbauset over at det har tatt så lang tid.

Noen vil sikkert unnskylde produsentene ved å si at robuste telefoner må være mindre lekre, men det stemmer ikke, det ville i verste fall blitt snakk om et midlertidig ytelsesmessig tilbakeskritt som fort ville blitt hentet inn igjen. Utviklingen stopper ikke opp bare fordi ting må være solide.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet:

 

Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen:

  • har bruksområde som lignende ting, og som det du har avtalt med selger
  • har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting

 

Hvis du oppdager en feil de seks første månedene etter kjøpet, er den i utgangspunktet selgers ansvar. Da antas det at varen hadde mangelen da du kjøpte den.

 

Selger har alltid en plikt til å undersøke varen hvis du reklamerer innenfor reklamasjonstiden. Etter et halvt år kan du ikke lenger anta at feilen skyldes svakhet ved varen. Da må det nærmere undersøkelser til. Husk at selgeren bare kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse dersom det er avtalt på forhånd, og feilen er ditt ansvar.

 

Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

 

§ 16.Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

 

Så vidt jeg skjønner er svakheter som er under det forbrukeren har grunn til å forvente, en mangel. Oppsiktsvekkende skjørt glass er en sånn. Det nytter ikke å gjemme seg bak "forbrukeren burde skjønt at eplefonen må behandles med silkehansker for å ikke gå i stykker".

 

Det samme gjelder forsåvidt telefoner som skades av helt normal utpust under helt normale samtaler, også de gangene utpusten kondenserer i telefonen.

 

Telefoner skal tåle det man som forbruker har grunn til å forvente, altså at de fortsetter å fungere så lenge man bruker de normalt. Reklamasjonstiden for telefoner er 5 år, så telefonen bør også fungere i 5 år med normal bruk, uten silkehansker og fukttett kondomdrakt.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du finner deg i dette og går rundt med halvknust telefon er du en del av problemet. Mister du Iphone-en din i fortauet under en samtale og skjermen sprekker, bør du reklamere. Sånt skal en mobiltelefon tåle, og andre produsenter har vist at det er fullt mulig å få til.

Min Note N7000 (1 gen Galaxy Note) falt fra ca 40cm (falt ut av lomme på joggebukse og da jeg gikk ut av lav bil) og landet på asfalten = knust skjerm.

Landet med skjermen nedover og traff glasskanten rundt høyttaleren.

Vil påstå at det er lettere å knuse telefoner med stor skjerm, men iphone har vel vært et unntak med tanke på tidligere modeller.

 

Min 1 gen Galaxy S (S1) fikk gjennomgå mye og overlevde.

Er et problem med de telefonene der glasset går helt ut til kanten blant annet phones, så du så folk gå rundt med store gummipakninger rundt telefonene
Lenke til kommentar

Reklamasjonstiden for telefoner er 5 år, så telefonen bør også fungere i 5 år med normal bruk, uten silkehansker og fukttett kondomdrakt.

Reklamasjonsfristen på telefoner er vel 4 år.

-

 

Har aldri knust noen av mine telefoner. Er vel (så vidt meg bekjent) noe de færreste gjør, så da kan man nesten ikke forvente at de skal tåle alt mulig, pga en liten brøkdel ikke er forsiktig med tingene sine.

 

Men for all del, har ingenting imot om det kommet regelverk mot at feks en telefon skal tåle det meste av påkjenninger.. :p

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min HTC One en god stund nå, og har mistet den flere ganger enn jeg kan huske på parkett, mur og asfalt, fortsatt ikke klart å knuse skjermen.

Den har jo noe slitasje på lakken, men det er da noe jeg forventer, at jeg noen ganger klarer å legge den i samme lomme som nøkkelknippet har kjanskje noe med saken å gjøre også.

Tror alle jeg kjenner som har/har hatt iPhone har knust skjermen på ett eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar

"Betong er alt som skal til"

I alle dager, tenk at glass knuser når det treffer betong. Totalt uventet. Nesten like uventet som at glass forlater hånden når "you're holding it wrong". Får holde bedre på ting da, ta vare på dem, være forsiktig. Det virker som et større problem enn at ting knuser i møte med betongen, som faktisk er normalt.

Lenke til kommentar

"Betong er alt som skal til"

I alle dager, tenk at glass knuser når det treffer betong. Totalt uventet. Nesten like uventet som at glass forlater hånden når "you're holding it wrong". Får holde bedre på ting da, ta vare på dem, være forsiktig. Det virker som et større problem enn at ting knuser i møte med betongen, som faktisk er normalt.

Godt forsøk, men glass knuser ikke når det treffer betong hvis det er sterkt nok til å tåle kreftene som er i sving. Poenget er at det i dette tilfellet er fullt mulig å lage slikt glass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han fisker opp telefonen fra vannet før det har gått ett sekund. De fleste telefoner i dag tåler jo å ligge i vann en god stund. Så vidt jeg husker fungerte M8 prikkfritt etter timer i vann og den er jo ikke en gang vanntett. iphone 6 tar fullstendig kvelden etter mindre enn 2 minutter, og så vidt jeg har kunnet registrere er en av featurene "improved water resistance"...

Forøvrig sier det seg vel nesten selv at å la glasset stå ut fra telefonen slik som på iphone 6, og atpåtil ikke ha fått på plass safirglass i tide er en katastrofal resept som må føre til rekordmange knuste skjermer.

Apropos reklamasjon så undrer jeg meg over hvor mange som har forsøkt å reklamere på iphone 5(s) som har bøyd seg i lomma. Man kan jo ikke påstå at det ikke er meningen at man skal ha en mobiltelefon i lomma...

Endret av Snickers-is
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Reklamasjonstiden for telefoner er 5 år, så telefonen bør også fungere i 5 år med normal bruk, uten silkehansker og fukttett kondomdrakt.

Reklamasjonsfristen på telefoner er vel 4 år.

 

Nei, reklamasjonsfristen er aldri 4 år. Den er alltid enten 2 eller 5 år.

Forbrukerkjøpsloven:

§ 27.Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

For telefoner er den 5 år, etter en dom i 2006 om jeg husker rett.

 

 

Har aldri knust noen av mine telefoner. Er vel (så vidt meg bekjent) noe de færreste gjør, så da kan man nesten ikke forvente at de skal tåle alt mulig, pga en liten brøkdel ikke er forsiktig med tingene sine.

 

Men for all del, har ingenting imot om det kommet regelverk mot at feks en telefon skal tåle det meste av påkjenninger.. :p

Jeg har heller aldri knust eller vannskadet en telefon, men det er fordi jeg behandler de billedlig talt med silkehansker.

 

Lovverket du etterlyser kommer neppe, men lovverket om at den skal tåle det man burde kunne forvente at den skal tåle, har vært på plass veldig lenge. Det er bare å bruke det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Reklamasjonstiden for telefoner er 5 år, så telefonen bør også fungere i 5 år med normal bruk, uten silkehansker og fukttett kondomdrakt.

Reklamasjonsfristen på telefoner er vel 4 år.

 

Nei, reklamasjonsfristen er aldri 4 år. Den er alltid enten 2 eller 5 år.

 

Reklamasjonstid og reklamasjonsfrist er vel ikke helt det samme.

 

Uansett:

 

...I dommen, som er gjengitt i sin helhet nedenfor, kommer det frem at Høyesterett setter en mobil levetid til mellom tre og fire år.

 

Bransjen ble deretter enig om at det er fire år som er normen. Dette betyr at dagens mobiltelefoner har fire års reklamasjonsfrist, men en forbruker må gjerne reklamere også det femte året, men man vil da ikke få medhold.

Lenke til kommentar

Vedrørende reklamasjonstid så må man skille mellom hva som er reklamasjonstid i følge loven, og hva som vil kunne bli vurderingen i hvert enkelt tilfelle. Det blir litt som med garantier på biler. Da man innførte garantiordninger på biler som var 3 og 5 år osv var det plutselig mange som ble oppmerksomme på at de hadde hatt garantier på mange vitale komponenter i bilen sin allerede før disse ordningene trådte i kraft, men ikke bare det. De hadde også hatt ulike grader av reklamasjonsrett på nøkkelkomponenter. Med de unntakene man hadde i de såkalte "Nybilgarantiene" var det egentlig ganske lite som ble endret i den overgangen, bortsett fra folks oppmerksomhet. På samme måte blir det med reklamasjonsretten. Dersom man finner en regelrett produksjonsfeil eller konstruksjonsfeil på en telefon som er 4,5 år gammel har man rett til å reklamere på det og få det dekket dersom det ikke er rimelig å anta at feilen vil kunne oppstå på grunn av normal slitasje.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet har ikke så mye de skulle ha sagt. Saken er i og for seg løst politisk allerede, siden forbrukerkjøpsloven sier at

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Det vil si at loven stiller krav til hva ting tåler og at man ikke slipper unna med hva som helst. Hva en ting skal tåle kommer selvfølgelig an på hva slags ting det er snakk om. En mobiltelefon er en liten, lett enhet som tas med nesten over alt og i de fleste situasjoner, og det er derfor rimelig at den skal tåle mer enn en nipsgjenstand.

Hadde det vært umulig å lage en smarttelefon som tåler å bli mistet i bakken ville saken vært en annen, men solide toppmodeller er jo allerede et faktum. Derfor vil vi nok om ikke så alt for lenge ha kommet dit at robusthet er et absolutt krav også Apple må etterkomme, men jeg er forbauset over at det har tatt så lang tid.

Noen vil sikkert unnskylde produsentene ved å si at robuste telefoner må være mindre lekre, men det stemmer ikke, det ville i verste fall blitt snakk om et midlertidig ytelsesmessig tilbakeskritt som fort ville blitt hentet inn igjen. Utviklingen stopper ikke opp bare fordi ting må være solide.

Det er fullt mulig å lage en smarttelefon som tåler å bli kastet i bakken, men da ser den også slik ut. Det vil si den er neppe særlig vakker. Dersom man velger en telefon der skjermen faktisk stikker seg ut fra rammen, så sier det seg selv at den ikke tåler å falle i asfalten. Man kan vanskelig klandre Apple for å lage iPhone 6 (+) slik. Det blir som å forvente at noen skal lege en svinlekker superbil som også tåler helt fint at noen slamrer døra i siden på den. Knøvler du mobilen i asfalten og du er så tåpen at du ikke har beskyttet den med en skikkelig veske eller bumper, så er det din egen feil at den knuses.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...