Gå til innhold

Norsk «Smart Home»-prosjekt lar deg styre alt fra mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner veldig om SmartThings som jeg selv er veldig interessert i å skaffe meg. Spennende at det er nordmenn som utvikler dette :) Skal absolutt vurdere å backe dere.

 

Kan dere si noe om hvilke andre ting dere kommer til å støtte? Regner med at Sonos og Philips Hue er blant de første, men det hadde vært bra om dere kunne støttet f.eks. limitlessled sine lyspærer som er mye billigere. Har noen selv som fungerer veldig bra, men de er holdt tilbake av dårlige apps og knotete oppsett.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Målet med produktet er å la brukere komme i gang med smarthus for en rimelig penge. Flere av produktene har eksistert før, men solgt sammen med dyre, kompliserte og utdaterte systemer.

 

Sjekk ut vår Indiegogo kampanje om du ønsker å være en av de første som prøver denne løsningen! :)

 

Hva med litt mere detaljer? På kampansjesiden så står det at dere er medlemmer av enocean alliance, betyr dette at det er standard enocean-produkter dere satser på? Og sammen med en sentral server med påfølgende app? Støtter serveren isåfall kun enocean, eller også andre ting? Ikke alle enocean-hubber støtter alle sensorer/produkter, vil dere satse på en variant som støtter "alt", eller kun de produktene dere selger selv?

 

AtW

Lenke til kommentar

Heia Norge, og alt det der. Men hva er det egentlig som skiller dette fra andre automasjons-crowdfunding-kampanjer (spennende ord) som skal revolusjonere verden?

 

Og hva er det som skiller det fra mitt eget system med Z-wave og HomeSeer? Det er vel like mye "for alle" så vidt jeg kan se, og har de samme mulighetene. Det føles som om noen har lest en av mine lister om hva jeg gjør i huset, og satt farge på dem... ;)

 

 

Vel... da gjør jeg jo iallfall noe riktig! :D

 

 

EDIT: Kanskje jeg skulle stikke innom en tur. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Heia Norge, og alt det der. Men hva er det egentlig som skiller dette fra andre automasjons-crowdfunding-kampanjer (spennende ord) som skal revolusjonere verden?

 

Og hva er det som skiller det fra mitt eget system med Z-wave og HomeSeer? Det er vel like mye "for alle" så vidt jeg kan se, og har de samme mulighetene. Det føles som om noen har lest en av mine lister om hva jeg gjør i huset, og satt farge på dem... ;)

 

 

Vel... da gjør jeg jo iallfall noe riktig! :D

 

Om det er standard enocean-produkter så er det omtrent det følgende som skiller det:

 

-Enocean har litt flere produsenter, og er åpent for alle(?) å lage produkter til.

-På baksiden så har det forskjellige telegramtyper, som ikke alle servere o.l støtter, man er dermed ikke garantert at en gitt produkt nøvdendigvis støtter alt av enocean, selv om det støtter noe av det.

- Ingen standardisert funksjon for tilbakemelding, det finnes endel utstyr som sender ett status-telegram når det slår seg på og av, men da må din server støtte den telegramtypen.

-Ett fokus på batteriløs drift, alle brytere feks drives kun av energien man generer med å trykke på bryteren, utstyret har svært lavt energiforbruk.

- Pga overstående så er det ingen mesh-funksjonaltitet for rekkevidde-forlenging, men rekkevidden virker god og stabil, bedre enn nexa o.l.

 

Sånn jeg ser det er hovedstyrkene til enocean som plattform den batteriløse driften, og ett relativt godt utvalg av hardware.

 

Men det er ikke så mye som skiller dette fra andre produkter som sådan (om mine spekulasjoner er riktige), det finnes allerede server/app-varainter som støtter enocean.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om det er standard enocean-produkter så er det omtrent det følgende som skiller det:

 

-Enocean har litt flere produsenter, og er åpent for alle(?) å lage produkter til.

-På baksiden så har det forskjellige telegramtyper, som ikke alle servere o.l støtter, man er dermed ikke garantert at en gitt produkt nøvdendigvis støtter alt av enocean, selv om det støtter noe av det.

- Ingen standardisert funksjon for tilbakemelding, det finnes endel utstyr som sender ett status-telegram når det slår seg på og av, men da må din server støtte den telegramtypen.

-Ett fokus på batteriløs drift, alle brytere feks drives kun av energien man generer med å trykke på bryteren, utstyret har svært lavt energiforbruk.

- Pga overstående så er det ingen mesh-funksjonaltitet for rekkevidde-forlenging, men rekkevidden virker god og stabil, bedre enn nexa o.l.

 

Sånn jeg ser det er hovedstyrkene til enocean som plattform den batteriløse driften, og ett relativt godt utvalg av hardware.

 

Men det er ikke så mye som skiller dette fra andre produkter som sådan (om mine spekulasjoner er riktige), det finnes allerede server/app-varainter som støtter enocean.

 

AtW

 

Zigbee, Z-wave og alle 433Mhz-protokollene sliter jo også med fragmentering, så det er vel neppe noe nytt, nei. Men jeg regner med at dette prosjektet har kontroll på de EnOcean-modulene de støtter. En mulig ulempe er vel at de kanskje bare støtter "sine egne", og dermed sikkert hakket dyrere module? Spekulasjon fra min side, men med erfaring fra liknende prosjekter blir det fort slik...

 

Den batteriløse biten av det virker jo svært forlokkende hvis man har behov for en haug med ekstra brytere. Jeg vil heller ha mesh-nettverk (eller bus-kabler som deg), da jeg vil at mest mulig av "brytertrykkingen" skal skje i bakgrunnen... ;)

 

 

Jeg kan repetere min mantra:

Huset blir ikke "smart" fordi man kan fjernstyre en bryter. Huset er smart når det gjør som du vil uten at du må styre det selv. Automatikken skal for det meste ta over, da er det smart.

 

For eksempel irriterer" det meg enda at jeg ikke har funnet en fornuftig måte å få huset til å forstå at "nå er jeg på vei inn døra, lås den opp". Høres i utgangspunktet enkelt ut å få til, men det er faktisk mange situasjoner som ikke passer inn i den beskrivelsen selv om min lokasjon er på samme sted...

 

 

EDIT2: Min mantra bringer meg til den utrolig irriterende overskriften. Ja, det er praktisk å kunne styre huset fra mobilen. Men det er ikke det man benytter som hovedstyring. Det er rett og slett for tungvindt (og lite brukervennlig i et flerbrukermiljø). Nesten alle tidsskrifter for nerder har det siste halve året hatt nesten den samme overskriften: "Se, han styrer huset fra mobilen", som om det var en revolusjon som inntraff i går. Jeg har styrt huset fra mobilen siden 2007. Og folk har garantert gjort det før den tid.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke styre det fra mobilen, jeg vil at det skal styre seg selv. Hva gjør det så "smart" hvis jeg må styre det?

 

Alt kan styres automatisk; via timers eller "if this then that". Der er adaptiv varmejustering etter temperature, og automatisk lysstyring etter ønsket lysstyrke ved bruk av lys-sensor.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil ikke styre det fra mobilen, jeg vil at det skal styre seg selv. Hva gjør det så "smart" hvis jeg må styre det?

Alt kan styres automatisk; via timers eller "if this then that". Der er adaptiv varmejustering etter temperature, og automatisk lysstyring etter ønsket lysstyrke ved bruk av lys-sensor.

 

 

Vil dere integrere styrings-appen med HomeKit på iOS? Tror det kan bli en veldig god match.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjærne ønske jeg kunne backe disse, men kommer ikke til å gjøre det fordi de faktisk har helt ekstreme priser. Og jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager har de en egen temperatursensor? Hvorfor ikke bare stappe det inni lysbryterne? Skulle gjærne sett flere variasjoner av lysbrytere som hadde annerledes design og funksjonalitet, veldig glad i og tror grestures er fremtiden når det kommer til smart-hjem, og siden de ikke skriver noe om det antar jeg dette ikke kan dimmes noe som iallefall er uaktuelt.

 

Også ser jeg på bildet under "Where we are in development", aner ikke hva det er bilde av men serr, Y U NO USE POE?! Skjønte heller ikke helt hvordan dette skal kunne styre temperaturen i hjemme på en ikke jalla måte (aka panelovner av og på????) støtter ikke smart lyspærer(?)

 

Fin lo-fi (?) app prototype da, det skal de ha, men design er ikke alt. Og det at de skal komme med API er jo fint, men det er vel nesten must idag, og iallefall om du ikke har alt. Og jeg digger hvordan bryteren er kabel og batterifri! Det er awesome! Men gjenstår å se hvor bra det fungerer i et produksjonsmiljø.

Lenke til kommentar

1. De har garantert moduler med dimming, så det er neppe et problem.

 

2. Temperatursensorer opererer best når de ikke er i nærheten av annen varm elektronikk. En elektronisk dimmer/bryter avgir varme, og gjør det unødvendig vanskelig å kombinere med en temperatursensor. Det er ikke umulig, men nøyaktig blir det ikke.

 

3. POE er jo praktisk det, men til sitt bruk. Til trådløse moduler som kun krever strøm for å operere er det ikke nødvendig, heller det motsatte: Poenget forsvinner fordi man må trekke CAT5/6 overalt.

 

4. Termostaten i panelovnen din skrur den også bare av og på. Hva er "jalla" med det?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vil ikke styre det fra mobilen, jeg vil at det skal styre seg selv. Hva gjør det så "smart" hvis jeg må styre det?

Alt kan styres automatisk; via timers eller "if this then that". Der er adaptiv varmejustering etter temperature, og automatisk lysstyring etter ønsket lysstyrke ved bruk av lys-sensor.

Vil dere integrere styrings-appen med HomeKit på iOS? Tror det kan bli en veldig god match.

Ja vi er allerede med i Apple sitt utvikler program og prøver å være tidlig på banen her.

Lenke til kommentar

dette er vel noe entry level når det kommer til smart home, ville vel gått for xComfort eller lignende hvis du skal ta hele huset

 

Dette egner seg spesielt bra om du ønsker å ta hele huset. Nettopp fordi du slipper å forholde deg til brytere og tempfølere som går på batteri. Når du har en 60-100 brytere/sensorer i huset som går på batteri så kan det blir temmelig irreterende i lengden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...