Gå til innhold

SNIKTITT: Apple Watch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser frem til den dagen Tag Heuer, Tissot og andre begynner med smartklokker eller i det minste lager noe i samarbeid med noen. Denne ser ut (i min mening) som en lekeklokke, i likhet med de fleste andre smartklokker.

 

Om LG G Watch R kommer i en metallutgave kunne den kanskje fristet, men tror jeg avventer noen år til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er litt nysgjerrig på hva Apple sin har som de andre ikke hat siden den får så mye oppmerksomhet.

Jeg har egentlig ikke satt meg så godt inn i disse klokkene i det hele tatt. Men det jeg forventer er:

beskjed om meldinger, epost o.l

kalenderoppdateringer.

se og justere på f.eks musikkavspilling, radiolytting o.l

navigasjonshjelp

muligens noen av helsetingene som pulsklokke og slikt.

 

Men er det mer man tenker å bruke en slik klokke til?

Lenke til kommentar

$350 ja, altså 2500-3000 NOK i Norge (?).

 

Apple Watch blir vel fort litt som iPaden. Man vet ikke helt hva den skal brukes til/hvor nyttig den er, men med litt modning (2-3 gen) samt utviklere som har begynt å jobbe med klokken, så kanskje den får vist frem sitt potensiale. Personlig tror jeg den måtte sett enda bedre ut om den skulle slått an, jeg foretrekker den faktisk foran Moto 360, men ingen av de har et utseende som får meg til å ønske å gå med den. Inntil videre så frister det faktisk mer med smartbånd enn med smartklokker, eksempelvis Fitbit, Nike Fuelband, Sony SmartBand, osv. Årsaken er ganske enkelt at helsedelen er det enste denne klokken kan gjøre som ikke iPhone allerede kan gjøre (bedre), så får vi se om utviklere kan klare å overbevise meg de neste ett til to årene.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Jeg tenkte selv bare ... meh..

Men etter å ha sett videoen som er på http://www.apple.com/watch/ så fikk jeg virkelig lyst på en.

 

Håper bare batterlevetiden er bra. Minst en uke håper jeg. Men, siden apple nå har begynt å leke med Android størrelser på mobilene, så har de vel samme levetid som en Android Wear er jeg redd for :-(

 

At Android skulle ødlegge for meg på DEN måten hadde jeg aldri trodd.. At Apple skulle følge etter på hw siden :(

Lenke til kommentar

Jeg tenkte selv bare ... meh..

Men etter å ha sett videoen som er på http://www.apple.com/watch/ så fikk jeg virkelig lyst på en.

 

Håper bare batterlevetiden er bra. Minst en uke håper jeg. Men, siden apple nå har begynt å leke med Android størrelser på mobilene, så har de vel samme levetid som en Android Wear er jeg redd for :-(

 

At Android skulle ødlegge for meg på DEN måten hadde jeg aldri trodd.. At Apple skulle følge etter på hw siden :(

 

Synes det er veldig feil å "skylde" på Android her (btw, LG G Watch R klarer 2 dager før den trenger lading). Problemet er HW, de klokkene som pr.idag klarer over 3-4 dager er MetaWatch og Pebble. Begge har "e-paper" og ikke touch. Skjermer som har touch, farge og bakgrunnsbelysning krever naturligvis ganske mye mer batteri noe som kan være vanskelig å plassere i en klokke. Det vi ser av klokker nå er kun første genereasjon dvs. jeg tipper at om 2-3 år så kommer det til å være betydelig bedre.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte selv bare ... meh..

Men etter å ha sett videoen som er på http://www.apple.com/watch/ så fikk jeg virkelig lyst på en.

 

Håper bare batterlevetiden er bra. Minst en uke håper jeg. Men, siden apple nå har begynt å leke med Android størrelser på mobilene, så har de vel samme levetid som en Android Wear er jeg redd for :-(

 

At Android skulle ødlegge for meg på DEN måten hadde jeg aldri trodd.. At Apple skulle følge etter på hw siden :(

Synes det er veldig feil å "skylde" på Android her (btw, LG G Watch R klarer 2 dager før den trenger lading). Problemet er HW, de klokkene som pr.idag klarer over 3-4 dager er MetaWatch og Pebble. Begge har "e-paper" og ikke touch. Skjermer som har touch, farge og bakgrunnsbelysning krever naturligvis ganske mye mer batteri noe som kan være vanskelig å plassere i en klokke. Det vi ser av klokker nå er kun første genereasjon dvs. jeg tipper at om 2-3 år så kommer det til å være betydelig bedre.

 

Ja, det er sant det. Men Android har en 1,5ghz prosessor. I EN KLOKKE!! :p

Hva er nødvendigheten av det? Jo, fordi den kjører Android.

 

Det er her jeg håper Apple droppet alt, startet fra "scratch" og har lagd noe som krever MYE mindre hardware. Vi har jo sett det tidligere i iPhone. Den ligger milevis bak Android flaggskipene, men likevel så lagger den ikke etter 1 år i bruk, spillene går knirkefritt osv.

 

Skulle ønske de droppet akslerometeret osv også. For du må uansett ha med mobilen på trening, så den kunne like så greit brukt det innebygde i telefonen.

 

Husk at det er mye lengre en 2-3 år siden smart telefonene kom ut, men batterilevetiden er fortsatt den samme ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Min første tanke når jeg så denne klokken var at dette er noe som aldri ville blitt lansert under Steve Jobs.

 

Det er godt mulig at den har god funksjonalitet, men designet er i mine øyne fryktelig kjipt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget med en Apple Watch. Hvis jeg kunne ha brukt den som en mobiltelefon, så hadde det vært genialt. Slik som den er nå så overlapper klokka både for iPod, iPad og iPhone, og man ender opp med å gå rundt med flere Apple produkter som har overlappende funksjonsområder. Bortkastede penger i mine øyne, men det er sikkert mange som føler de har brukt for dette.

Lenke til kommentar

Ærlig talt forventet jeg noe helt annet: jeg tenkte at Apple ville ikke lansere atter en slik mini-produkt (i likhet med eksisterende iPod Nano), og heller tatt den generelle formfaktoren til forrige generasjons NANO (den firkantede), finpusset denne, og lansert som MP3-spiller pluss klokke i ett.

Sålangt synes jeg har Samsung "vunnet" den rent teknologiske kampen siden de klarte å pakke en hele telefon inn i "klokken" sin, mens Apple har et slags "støtteapparat" til iPhone som er nesten en forutsetning for at denne dingsen skal fungere. Som alltid blir det nok sømløs, godflytende GUI og touch-kontroller som man alltid har med Apple sine produkter, de har sikkert pakket mange gode funksjoner i denne også, men flere ting er jeg meget skuffet over:

Ingen standalone GPS, mest sannsynlig blir kart og flere andre "apper" rett og slett overført fra iPhone og ikke kjørt lokalt for å både ha billigere klokke samt spare på regnekraft/batteri, setningen som sa at etter en endt dag kan man enkelt lade denne med induksjonslader betyr i mitt hode at klokkens batteri holder bare en dag som er like patetisk som de fleste konkurrentene, og det at Apple ikke sier at klokken er vanntett er en slags gråsone siden de sa at den er uten eksterne kontakter... så er den kanskje ikke vanntett allikevel? Da er en enorm del av markedet tapt bare pga en så enkel grunnleggende funsksjon.

Prisen er MEEGET stiv, så alt tatt i betraktning det vi ser idag er så å si gen 1 eller 1,5 klokker fra alle produsenter, på en meget tidlig stadie av utviklingen, noe som kan direkte sammenlignes med smartphone-bølgen apple skapte med iPhone 1 der det tok både Apple og andre produsenter en god stundt til å komme seg skikkelig på beina og levere nokså fullverdige produkter.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte selv bare ... meh..

Men etter å ha sett videoen som er på http://www.apple.com/watch/ så fikk jeg virkelig lyst på en.

 

Håper bare batterlevetiden er bra. Minst en uke håper jeg. Men, siden apple nå har begynt å leke med Android størrelser på mobilene, så har de vel samme levetid som en Android Wear er jeg redd for :-(

 

At Android skulle ødlegge for meg på DEN måten hadde jeg aldri trodd.. At Apple skulle følge etter på hw siden :(

 

Hvordan kan du si at andre selskaper ødelegger for Apple? Hvordan kan det at Apple endelig har måtte se at kampen er tapt og at de valgte feil retning og at de nå lanserer normale skjermstørrelser noe å si for batteritiden for Apple Watch?

 

Det er jo ingen som benchmarker smartklokker, produsentene setter inn prossesorer som de mener passer, og Ghz har ingenting å si. Hvis du ser på Moto 360 har den dårlig batteritid fordi de bruker en 3 år gammel prosessor (hvem kom på den gode ideen mon tro). OG det er ingen magisk måte Apple kan få samme produkt til å virke like bra med halv maskinvare, og 7 dobble batteritiden med samme størrelse batteri. Et av de store håpene for batteritid er AMOLED skjermer. Hvis du har svart bakgrunn, og prøver å gjøre mest mulig svart, så vil den bruke utrolig mindre batteri enn LCD. OG det finnes allerede i Samsung gear.

 

Og ja, du kan jo si at Android wear ikke vil ha samme optimaliseringsmulighet, men du glemmer at Samsung bruker Tizen til sine klokker, og de er et stykke foran med innovasjon. De har kommet ut med to klokker allerede. Du burde være glad for at Apple hvertfall halvveis følger med på HW siden, ellers ville du jo endt opp med steinalderprodukter. Skjønner ikke hvorfor du ikke vil at Apple skal få bedre HW?, spesiellt ikke når du liker Apple. Du burde jo være veldig glad hvis de får til samme HW som de markedsledende Android produsentene. For sånn som det er må Apple redde seg inn på andre måter enn HW. De har en enorm formue i banken, og masse ansatte, likevel ligger de så langt bak. Det er underlig. Produsenter som OnePlus, Huawei, og Xiaomi har en del mindre middler, men gjør det likevel sterkere på HW fronten. Dessuten en Xiaomi eller OnePlus er faktisk ganske eksklusivt. Mer enn noen andre mobiler ville jeg sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte selv bare ... meh..

Men etter å ha sett videoen som er på http://www.apple.com/watch/ så fikk jeg virkelig lyst på en.

 

Håper bare batterlevetiden er bra. Minst en uke håper jeg. Men, siden apple nå har begynt å leke med Android størrelser på mobilene, så har de vel samme levetid som en Android Wear er jeg redd for :-(

 

At Android skulle ødlegge for meg på DEN måten hadde jeg aldri trodd.. At Apple skulle følge etter på hw siden :(

 

Synes det er veldig feil å "skylde" på Android her (btw, LG G Watch R klarer 2 dager før den trenger lading). Problemet er HW, de klokkene som pr.idag klarer over 3-4 dager er MetaWatch og Pebble. Begge har "e-paper" og ikke touch. Skjermer som har touch, farge og bakgrunnsbelysning krever naturligvis ganske mye mer batteri noe som kan være vanskelig å plassere i en klokke. Det vi ser av klokker nå er kun første genereasjon dvs. jeg tipper at om 2-3 år så kommer det til å være betydelig bedre.

Sony SW2 klarer tre dager lett. Lader den kanskje to ganger i uka.

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg forventer at Apple skal lansere noe som kan matche Patek, AP og Lange & Sohne på utseende, men Apple Watch var eksepsjonelt stygg. Det ser ut som en sånn klokke du får i McDonalds barnemenyer. En klokkes fremste funksjonalitet vil for meg alltid være klokke og da har jeg heller et tikkende kunstverk på hånden, enn det som essensielt er en masende personsøker.

 

 

Ser for meg at de lett kunne valgt en form som ligner på denne nydelige klokken:

Patek-Philippe-Nautilus-Ref-52761A-black

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...