Gå til innhold

Vil ikke assosieres med pirattaxi-apper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tradisjonell samkjøring var nok mer utbredt før når ikke alle hadde bil. Samkjøring burde virkelig få en renesanse fordi det har enorme miljøgevinster og økonomiske gevinster.

 

Samkjøring til og fra jobb er ekstra gunstig fordi det reduserer køene. Det ble for noen år siden målt et gjennomsnitt på 1,2 personer per bil i rushen på E18 mellom Sandvika og Oslo. Det tallet tror jeg er representativt for rushtrafikken i mange andre byer også. Bilene har i gjennomsnitt ca 5 seter, altså med gjennomsnittlig 3,8 ledige seter. Dersom vi fikk doblet gjennomsnittsandelen fra 1,2 til 2,4 personer per bil med mijøvennlig samkjøring så får man ikke bare halvert utslipp av CO2, NOx, veistøv osv, men goså mye mindre støy langs veiene og mindre kø! Trafikken ville gått mye smidigere med halvparten så mange biler på veiene. Folk ville spart enorme mengder tid hvert år. Tid man kunne brukt sammen med barna, på fritidsaktiviteter etc. Det har en egenverdi det også. Tilsvarende ville bedrifter spart tid og penger på smidigere trafikk.

 

Mange har mulighet til å kjøre sammen med andre. For eksempel sammen med folk som uansett må benytte bilen i jobben. Den muligheten bør myndighetene legge til rette for, ikke motarbeide. Samkjøring sparer oss også for kostbare veiprosjekter som nå tilrettelegger for "matpakkekjøring".

 

I tillegg løser det den enorme hodepinen parkeringslogistikken er.

 

Taxinæringen føler seg truet og kommer med desperate påstander om trygghet og tillit. Jeg har aldri hatt noen problemer med taxisjåfører selv, men man kan ikke stole 100% på taxisjåførene heller. Jeg tror faste samkjørepartnere til og fra jobb kan være minst like trygt. Sikkert mer interessant også å bli kjent med folk i nabolaget i stedet for å møte en ny ukjent sjåfør man kanskje ikke har så mye til felles med. Køkjøring alene er ensomt og til tider så frustrerende at det utløser roadrage hos noen. Smidig trafikk med samtaler med naboer roer ned den type adferd og gjør dagen lettere.

 

Samkjøring løser også de store bemanningsproblemene og kompetanseproblemene det er i kollektivtransporten. Kollektivtransporten er fullstappet i rushen og trenger avlastning for å bedre humøret til de reisende.

 

Samkjøring er genialt! Myndighetene burde hatt en egen strategi for å oppmuntre til mer samkjøring.

(Nei, jeg har ikke aksjer i hverken Haxi eller GoMore. Jeg er bare visjonær nok til å skjønne hvor store de positive ringvirkningene er.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei Simen1, jeg er hjertens enig med den første delen av innlegget ditt, men delvis uenig i den siste delen, mest fordi jeg synes du blander to helt forskjellige ting.

 

Ekte samkjøring slik du beskriver det, og slik GoMore beskriver det i artikkelen er utmerket og klart samfunnsøkonomisk positivt, og så vidt jeg vet har taxinæringen aldri gått mot dette.

 

Et system som det Haxi legger opp til derimot, er ikke noe annet enn pirattaxi i forkledning, med noe bedre sikkerhet, men med det sedvanlige svarte arbeidet med skatte- og avgiftsunndragelser. Haxi er i motsetning til samkjøring dermed en direkte konkurrent til vanlig taxinæring, men med konkurransefordel i og med at de slipper skatter/avgifter og slipper å kjøre på ulønnsomme tidpunkter.

 

Dette siste skjønner jeg utmerket godt at taxinæringen og myndigheter er negative til, selv om vi alle kan være enige i at samkjøring er entydig positivt.

 

...og bare for å ha nevnt det: Jeg kjører ikke taxi og kjenner ingen som kjører taxi (så vidt jeg vet), og er ikke knytta til transportsektoren på noen måte.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...