Gå til innhold

Hold på hatten, nå kommer 8K-oppløsningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vertfall bra at 8k er på vei, men jeg lurer litt på hvordan tvene vil fungere, eventuelt om hvordan de tenker å få 8k til tven.

 

Siden man må ha Displayport 1.3 for å klare 8k eller 4k ultra HD.

Der er det ikke mange skjermkort som takler per dags dato.

 

 

Jeg lurer på om man må ha TP Gigabit linje eller tilsvarende for å få brukbar bildekvalitet, siden verken CD eller Get tilbyr 4k ultra tvsendinger, så når det kun er youtube stort sett som har 4k ultra HD filmer blir dette kun for å vise bilder og filmklipp man selv har lagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vertfall bra at 8k er på vei, men jeg lurer litt på hvordan tvene vil fungere, eventuelt om hvordan de tenker å få 8k til tven.

 

Siden man må ha Displayport 1.3 for å klare 8k eller 4k ultra HD.

Der er det ikke mange skjermkort som takler per dags dato.

 

 

Jeg lurer på om man må ha TP Gigabit linje eller tilsvarende for å få brukbar bildekvalitet, siden verken CD eller Get tilbyr 4k ultra tvsendinger, så når det kun er youtube stort sett som har 4k ultra HD filmer blir dette kun for å vise bilder og filmklipp man selv har lagt.

 

Får håpe de dropper HDMI helvete nå da, noe jeg tviler sterkt på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens toppmodeller i digitalkamera klarer kanskje 5 bilder i sekundet med 8K-oppløsning (33MP), det vil ta tid før man klarer 60 eller 120 bilder i sekundet for å få flytende video.

 

Det er flott at man kan produsere slike skjermer, og de må være ypperlige til informasjonsskjermer. For TV-bruk vil jeg heller de skal fokusere på Full HD eller 4K med flere bilder i sekundet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel og bra at teknologien går videre, men nå synes jeg produsentene bare forvirrer mange av kundene sine. Er det liksom meningen folk skal handle seg 4K-TV i dag, for så å kjøpe 8K-TV om 2 år da eller!? Skjønner at dem vil tjene penger....men geezus føkkin kraist!! Ikke innovasjon dette de driver med her, men et desperat forsøk på å tjene mest mulig - og forvirre kundene sine samtidig!

 

Min Panasonic 65" VT30 TV skal få leve i flere år til, om så bare i trass for det produsentene nå prøver seg på! :p

PS : Synes faktisk 1080p bluray ser helt bra ut på selv denne relativt store TV'n!

Lenke til kommentar

Forvirret trwnger man ikke bli. Det har da alltid florert forskjellige teknologier og kommende nyheter, og 2år er lang tid i bransjen. Må huske 720p og 1080p levde lenge side om side.

 

4k begynner å bli noen år nå, og tar sikkert snart over markedet. Da er det på tide med noe mer for de som ikke venter på at en ny markedstandard.

 

8K TVer var det snakk om for et år siden, så et så stor sjokk bør det ikke være om man fulgte med.

 

Greit, det er ikke veldig nyttig i dag, men så er det ikke ment å kjøpe for folk flest i dag heller. :) Og samme argumentasjonen fikk 4k og 1080p de første årene også.

 

Ps: nå er 65" ganske lite kontra en 95" som er over 3 ganger større. :-D Og måttw nesten hatt 4k foe å matche.

 

Og må ærlig talt si det blir ganske lav oppløsning om du setter deg litt "ekstra" nærme en 1080p 65".

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da synes jeg dem heller burde gått direkte fra 1080p til 8K. Begge de to standardene kunne godt levd side om side en stund. Overgangen til 8K burde da være styrt av innholdet folk kan få tak i til det, samt hvorvidt folk har råd til å kjøpe ny TV - og bytte ut 1080p bluray samlinga si med 8K innhold... Men at det var en mildere overgang. Altså de selger DVD fortsatt også snakker de om 8K! Penger, penger og atter penger.

 

Men jøss kunne gjerne tenke meg en 85" TV i 8K oppløsning jeg :p

Lenke til kommentar

TV-verdenen har jo vært ekstremt kjedelig de siste 4 årene, så dette her er jo egentlig bare gøy. :)

4K skjermer kom lenge før noe særlig medieinnhold, og det samme skjer nok med 8K.

 

Ikke det at jeg bryr meg, ønsker 8K lenge før det kommer innhold. :D

(bruker det med PC uansett)

 

Ja kan være enig der, men all fokus på oppløsning blir bare feil. For en TV eller PC-skjerm for den sakens skyld, så er hvor bra den kan vise riktige farger, skyggedetaljer og sortnivå mer viktig for en god opplevelse. For ikke å glemme hvor smooth bildeflyten er. Du husker helt sikkert hvor lenge Pioneer Kuro satt på bildekvalitetstronen? (spessielt sortnivå) Her skal Panasonic få ros for sine THX profiler som hjelper folk på god vei iallefall.

 

Produsentene sier at OLED har overlegen kvalitet, og her tror jeg dem, men samtidig sier dem at det er for vanskelig enda å masseprodusere det. Men de har da penger nok til å spytte ut buede 4K og 8K skjermer da... Kanskje den ene handa ikke snakker med den andre handa? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

TV-verdenen har jo vært ekstremt kjedelig de siste 4 årene, så dette her er jo egentlig bare gøy. :)

4K skjermer kom lenge før noe særlig medieinnhold, og det samme skjer nok med 8K.

 

Ikke det at jeg bryr meg, ønsker 8K lenge før det kommer innhold. :D

(bruker det med PC uansett)

 

Ja kan være enig der, men all fokus på oppløsning blir bare feil. For en TV eller PC-skjerm for den sakens skyld, så er hvor bra den kan vise riktige farger, skyggedetaljer og sortnivå mer viktig for en god opplevelse. For ikke å glemme hvor smooth bildeflyten er. Du husker helt sikkert hvor lenge Pioneer Kuro satt på bildekvalitetstronen? (spessielt sortnivå) Her skal Panasonic få ros for sine THX profiler som hjelper folk på god vei iallefall.

 

Produsentene sier at OLED har overlegen kvalitet, og her tror jeg dem, men samtidig sier dem at det er for vanskelig enda å masseprodusere det. Men de har da penger nok til å spytte ut buede 4K og 8K skjermer da... Kanskje den ene handa ikke snakker med den andre handa? :p

 

Åpenbart. Vil selvsagt ha pose og sekk. Blir nok en 4K OLED på meg i første omgang, men liker at de får i gang noe 8K etter hvert også.

 

Hehe. Husker pioneer kuro sin trone ja. ;) Ja, hver dag faktisk, da jeg har en slik sak selv. Er svært kresen på svartnivå, men trenger noe mer høyoppløst snart. Panasonic kjøpte opp pioneer sin TV-avdeling, så kanskje ikke så rart at de fikk til å overgå dem etter et par år? :p

 

Uansett, OLED blir nok meget bra, og det dukker jo stadig vekk opp litt "rimelige" OLED-sjermer, så ser ut som de begynner å bli masseprodusert nå.

Lenke til kommentar

4K og 8K er flott det, men per dags dato så fins det ikke skikkelig 4K innhold for menigmann. Bluray er ikke klart enda (med unntak av noen få "remastered in 4k" titler), og selv om TV'en din støtter Netflix/HEVC så er bitraten så lav at det knapt kan kalles 4K. De som har vært raskt ute og kjøpt dette kan skryte så mye de vil, men alt de kan skilte med er stort sett et oppskalert bilde og sånn vil det være ei stund framover lol :)

 

Fins selvfølgelig muligheter for å koble til PC og kjøre spill eller egenprodusert materiale, men det tar nok et år eller to til før ting er på plass.

Lenke til kommentar

Herlig at det står 120Hz under den 8K TV'en. Dette vil kreve en enorm båndbredde, type [matte korrigert] 8000*4000*32bit*120Hz= 123 Gbit/s, i koblingen mellom kilde og skjerm. De kan alternativt innføre lossy komprimerte tilkoblinger, men håper virkelig at de beholder muligheten til å sende "rå" piksler. 123 Gbit er ikke noen umulighet på fiber i hvert fall! Problemet er heller med opptak, som Frobe sa.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Fins selvfølgelig muligheter for å koble til PC og kjøre spill eller egenprodusert materiale, men det tar nok et år eller to til før ting er på plass.

Da kan man jo v'ære glad til at 8K TVene nok også vil bruke et år eller to før de kommer ut den "jevne" entusiast. :)

 

Bare så det er sagt: 4K showoff-skjermene ble vist frem i 2011, for tre år tilbake.

Mens OLED 4K ble vist frem for to år siden.

 

Som man kanskje skjønner, så er det leeeenge til 8K faktisk kommer, og bare fordi de har laget noen test-modeller så er det fortsatt noen år før masseproduksjon.

 

Edit:

120 Hz er nok mye mulig bare hvor ofte panelet oppdateres, ikke hvor mange bilder per sekund/frekvensen den klarer å hente fra inngangen(e). Men ja, det hadde absolutt gjort seg. :)

 

Nå trengs vel ikke fiber ved korte avstander, da det ikke vil gjøre noen voldsom forskjell?

 

Slik hastighet er ikke noe problem på kobberledere, men hvor lange kablene kan bli vil begrense seg svært mye.

F.eks: PCI-e bussen til et moderne hovedkort klarer fint 320 Gbps, hver vei, men er da snakk om toppen 40cm. Halverer du frekvensen, tar bort duplex etc... så ville du nok klart å øke distansen vesentlig.

 

Og du finner vel bla. kobber-løsninger med i hvert fall 100 Gbps:

http://blog.siemon.com/standards/ieee-p802-3bj-100-gbs-backplane-and-copper-cable-task-force

 

Og dette er da duplex til og med.

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...