Gå til innhold

GUIDE: Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke Ekstra-medlem. Hva med SSDer? Hvordan finner jeg ut at den er i ferd med å dø (hvis jeg ikke legger merke til at den har blitt tregere)?

 

En SSD har (sett port fra FW feil) to ting som kan "drepe" den: for mange ganger skrevet til, og for lenge uten strøm.

 

De fleste SSDer har oppgitt hvor mye du kan garantert skrive til den. Ofte hundrevis av TB, noen til og med oppe i PB. (1000 GB = TB, 1 000 000GB = PB). I forhold til strøm, (veldig grovt og forenklet) minne i en SSD er som bitte-små batterier, de kan bli ladet ut over tid. Om SSDen er koblet til en masking med strøm, skal ikke det være et problem i det hele tatt. Men om du "pakker vekk" en masking i mer enn noen uker kan det være nok til at data forsvinner. Selv har jeg mistet "all" data på en SSD, da laptopen ikke var i bruk på lang. Heldigvis var det bare windows på den. Med all data mener jeg at Windows ikke ville boote. Skal ikke så veldig mye til før det skjer. :p

 

Firmware-feil har vært et problem tidligere, men etterhvert som alle produsentene nå har blitt flinkere til å både lage og teste FW er det ikke lenger noe å bekymre seg over. Om du allikevel er bekymret, har Samsung ikke hatt problemer så langt jeg vet (jeg vet ikke alt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...