Gå til innhold

Kinoene reagerer: Norsk film kommer på nett før kino


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Velkommen etter, kinobransje. Platebransjen har etterhvert innsett at nettet er den nye distribusjonskanalen. Slik vil det bli med film også, lik det eller ikke. Godteri er billigere hjemme, kortere vei til kjøleskapet, ingen drittunger som bråker, og ikke minst: mye renere toaletter.

Lenke til kommentar

Velkommen etter, kinobransje. Platebransjen har etterhvert innsett at nettet er den nye distribusjonskanalen. Slik vil det bli med film også, lik det eller ikke. Godteri er billigere hjemme, kortere vei til kjøleskapet, ingen drittunger som bråker, og ikke minst: mye renere toaletter.

 

Noen av oss liker faktisk å gå ut å sosialisere oss litt å. Både før og etter kinoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Velkommen etter, kinobransje. Platebransjen har etterhvert innsett at nettet er den nye distribusjonskanalen. Slik vil det bli med film også, lik det eller ikke. Godteri er billigere hjemme, kortere vei til kjøleskapet, ingen drittunger som bråker, og ikke minst: mye renere toaletter.

 

Noen av oss liker faktisk å gå ut å sosialisere oss litt å. Både før og etter kinoen.

 

 

Skjønner at noen liker kino best, men det er ingen motsetning mellom å se film i ett hjem, og å sosialisere, mesteparten av min sosialisering foregår i noens hus.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Velkommen etter, kinobransje. Platebransjen har etterhvert innsett at nettet er den nye distribusjonskanalen. Slik vil det bli med film også, lik det eller ikke. Godteri er billigere hjemme, kortere vei til kjøleskapet, ingen drittunger som bråker, og ikke minst: mye renere toaletter.

 

Noen av oss liker faktisk å gå ut å sosialisere oss litt å. Både før og etter kinoen.

 

 

Skjønner at noen liker kino best, men det er ingen motsetning mellom å se film i ett hjem, og å sosialisere, mesteparten av min sosialisering foregår i noens hus.

 

AtW

 

 

Nå gir det meg en helt annen følelse å møte noen "ute" enn å dra hjem til noen. Nå har jeg faktisk en venn som har egen "kinosal" i kjelleren og selv om det er et sinnsykt oppsett han har, er det ikke i nærheten av å gi meg samme følelse som å sitte på en kino.

Lenke til kommentar

 

Skjønner at noen liker kino best, men det er ingen motsetning mellom å se film i ett hjem, og å sosialisere, mesteparten av min sosialisering foregår i noens hus.

 

AtW

 

 

Til en viss grad er det jo det. Mange kinogjengere går nok absolutt fordi de liker opplevelsen, men det er også svært mange som går fordi de "må". Om disse får et alternativ, kan det potensielt føre til at den første gruppen mister tilbudet sitt, siden det da ikke lenger blir bærekraftig. Så kan man jo selvsagt spørre seg om hvorvidt dette er noe man burde ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Velkommen etter, kinobransje. Platebransjen har etterhvert innsett at nettet er den nye distribusjonskanalen. Slik vil det bli med film også, lik det eller ikke. Godteri er billigere hjemme, kortere vei til kjøleskapet, ingen drittunger som bråker, og ikke minst: mye renere toaletter.

 

Film er best på kino akkurat som musikk(som oftest) er best på konsert. Det kan være så urene toaletter og langt til kjøleskapet som det vil, men kino på gode filmer og konserter med gode band slår alltid totalopplevelsen jeg har hjemme. Filmbransjen har for lengst begynt på nettet akkurat som musikkbransjen, men hverken konsertbransjen eller kinobransjen håper jeg forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke TV2 sin jobb og passe på «kinovinduet». Klarer TV 2 og gå inn i bedre avtaler enn kinoene så er jo det noe kinoene må møte med å komme opp med bedre avtaler selv.

Tenker eigentleg i dei baner sjølv. Det må nødvendigvis være kinoane som må lage seg avtaler som sikrer at filmane kjem fyrst på kino.

Det skal ikkje være opp til dei andre aktørane i markedet å stille seg på sidelinja fordi kanskje kinoane vil ha fyrsteretten.

 

Dersom kinoane ikkje vil vise filmen på kino så burde det være fritt fram for andre distributører å vise filmen på sine plattformer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med en gang en film er tilgjengelig på VOD så er den også tilgjengelig for gratis nedlasting. Det er nødt til å være uheldig på en eller annen måte. Både for rettighetshavere og for kinoenes del.

 

Å drive å dømme eller være nedlatende ovenfor folk som for eksempel liker å se film eller høre musikk hjemme er bare tøvete og fordomsfullt.

Lenke til kommentar

 

 

Velkommen etter, kinobransje. Platebransjen har etterhvert innsett at nettet er den nye distribusjonskanalen. Slik vil det bli med film også, lik det eller ikke. Godteri er billigere hjemme, kortere vei til kjøleskapet, ingen drittunger som bråker, og ikke minst: mye renere toaletter.

Noen av oss liker faktisk å gå ut å sosialisere oss litt å. Både før og etter kinoen.

Spessielt på en fredag/lørdag da man kan ta seg en rolig pils på en pub før det blir fyllt med fulle drittunger.

Lenke til kommentar

Hvis kinoen fortsatt vil være filmbransjens førstevalg burde den kanskje se seg selv i speilet i stedet for over skulderen. "I gamle dager" kunne vi finne på å se tre filmer på rappen, billettene kostet ikke mer, og det gjorde ikke så mye om filmen var dårlig. Mens vi ventet på hovedattraksjonen kunne vi se en film vi hadde sett før, en gang til. I dag verker det i lommeboka bare jeg tenker på en helaften foran lerretet. Og jeg har flatskjerm og surroundanlegg i stua, bluray og Netflix.
Likevel brukte vi mer penger på de tre kinobillettene før enn vi gjør på en i dag. Mange små salg er bedre enn få store. Kanskje prisene ikke kan bli lavere, men jeg mistenker at bransjen har en del rasjonaliseringspotensiale før det er kroken på døra. Håper ikke det skjer.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er synd hvis vi mister kinoen pga. tiltak som dette, men jeg mener at vi trenger en ny måte å distribuere filmer på. Det går alt for lang tid fra de er på kino til jeg får sett de på nett. Jeg har ikke DVD eller BR, alt er digitalt. Ønsker egentlig en "spotify" for filmer. Netflix er på god vei, men de er alt for treg.

Lenke til kommentar

I snart 12 år har jag gått på bio 3-5 ggr per år i Trondheim. Inte en enda gång har jag gått därifrån nöjd eller känt att jag fick mig en upplevelse jag kan minnas länge. Tvärtom har det alltid varit ett eller annat tekniskt fel på bild eller ljud som har förstört kvällen. Detta sker inte hemma framför lerret eller skärm. När de kräver snart 150 kronor för en biljett så borde de se sig i spegeln innan de går ut i media och tycker synd om sig själva.

Lenke til kommentar

Tjah, hvis kinoen her kunne starte å sende filmer i 2D i storsalen og ikke bare ha fremvisninger i 3D. Så skal jeg gjerne dra mer på kino. Er selv svært lite imponert over at de mer eller mindre har fjernet tilbudet for oss som ikke drar på kino hvis den ikke er i 3D. Gleder meg til jeg får på plass prosjektor, lærret og hengt opp høyttalerne, så kan jeg iallefall få sett god 2D film hjemme i stuen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis kinoen fortsatt vil være filmbransjens førstevalg burde den kanskje se seg selv i speilet i stedet for over skulderen. "I gamle dager" kunne vi finne på å se tre filmer på rappen, billettene kostet ikke mer, og det gjorde ikke så mye om filmen var dårlig. Mens vi ventet på hovedattraksjonen kunne vi se en film vi hadde sett før, en gang til. I dag verker det i lommeboka bare jeg tenker på en helaften foran lerretet. Og jeg har flatskjerm og surroundanlegg i stua, bluray og Netflix.

Likevel brukte vi mer penger på de tre kinobillettene før enn vi gjør på en i dag. Mange små salg er bedre enn få store. Kanskje prisene ikke kan bli lavere, men jeg mistenker at bransjen har en del rasjonaliseringspotensiale før det er kroken på døra. Håper ikke det skjer.

 

Det er et ganske vesentlig poeng. Hjemmeanleggene har blitt betraktelig bedre, prisene på film er lavere enn noen gang (husker en Disney-VHS lenge hadde fast pris på 219,-), og kinobillettene blir bare dyrere og dyrere. Ga 140 for en billett i forrige uke, og det begynner virkelig å bli litt drøyt med tanke på hva man får igjen.

Lenke til kommentar

Tjah, hvis kinoen her kunne starte å sende filmer i 2D i storsalen og ikke bare ha fremvisninger i 3D. Så skal jeg gjerne dra mer på kino. Er selv svært lite imponert over at de mer eller mindre har fjernet tilbudet for oss som ikke drar på kino hvis den ikke er i 3D.

Jeg kan ikke beskrive hvor enig jeg er i dette. Denne trenden alene har senket hyppigheten på kinobesøkene mine til rundt en gang i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De trodde kanskje 3D skulle øke den generelle kino-appellen, men det de i virkeligheten har gjort, er å skille ut en ganske stor gruppe som ikke ønsker 3D (eller i det minste ikke gidder å betale mer for det). Hvis man er mer enn en par-tre stykker som skal på kino, kan du banne på at gruppen vil være delt i synet. Hvis vi ikke klarer å bli enige, blir det gjerne til at vi finner på noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De trodde kanskje 3D skulle øke den generelle kino-appellen, men det de i virkeligheten har gjort, er å skille ut en ganske stor gruppe som ikke ønsker 3D (eller i det minste ikke gidder å betale mer for det). Hvis man er mer enn en par-tre stykker som skal på kino, kan du banne på at gruppen vil være delt i synet. Hvis vi ikke klarer å bli enige, blir det gjerne til at vi finner på noe annet.

I tillegg til dette er det vell så mange som 10% av befolkninga som ikkje kan sjå dagens 3d filmer på ein skikkelig måte pga svakt syn eller skader på synet.

Det er ikkje store gruppa som skal til før sannsynligheita for eit ein i gruppa ikkje kan sjå i 3d blir ganske stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...