Gå til innhold

SNIKTITT: Ori and the Blind Forest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si at dette ser ganske søtt og flott ut visuelt. Hvis spillet blir like interessant som det ser ut, fortjener det nok å bli gitt ut til PS4 også. Synes nesten det er litt rart at det skal komme til PC.

Hvorfor er det rart at det kommer ut på PC, men ikke til PS4?

 

OnT: Gleder meg til å få testet ut dette. Dette spillet ga meg nesten tårer når jeg så det på Xbox presentasjonen. Traileren virket utrolig trist følelsesmessig.

Den visuelle stilen ser også fantastisk ut!

Endret av Saykin
Lenke til kommentar
Hvorfor er det rart at det kommer ut på PC, men ikke til PS4?

 

Uten at å påstå at jeg vet noe, kan det jo tenkes at utgiveren – Microsoft – vil at folk skal skaffe seg Xbox One. Vil tro det er null problem for MS å gi midlene som skal til for at utviklerne skal kunne implementere støtte for PS4, spesielt mtp. at spillmotoren (Unity) støtter mange plattformer, inkl. PS4.

 

Nå vet (eller husker) ikke jeg om MS noen gang har støttet andre plattformer enn sine egne, så valget kan være forståelig dersom de aldri har gjort det tidligere.

 

Likevel skal det være såpass enkelt å implementere støtte for PS4 at det nesten ikke er noen vits å ikke gjøre det, med mindre det faktisk er begrensede midler som er problemet.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor det "fortjener" å komme til PS-platformen.

 

Rettere sagt, et mesterverk av et spill vil jeg si fortjener å bli spilt av flest mulig spill-elskere, men om det vil gjelde akkurat dette spillet vet vi jo ikke helt sikkert før spillet kommer ut. Grunnen til at jeg spesifikt nevnte PS4 var selvsagt fordi det det sannsynligvis er den eneste av alle de andre plattformene som det for tiden er aktuelt å satse stort på, og å gi ut nye, visuelt moderne spill til, kun mtp. hva forbrukere ønsker.

 

Teknisk sett tilnærmet lik «grunnmur» på plattformene og delvis eksklusive titler har vi ikke fordi Sony/MS er opptatt av å gi oss det vi vil ha, men mesterverk lages når man virkelig elsker det man jobber med, og virkelig gjør en innsats for å lage noe bra.

 

Jeg synes at dette spillet bærer preg av sistenevnte.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det rart at det kommer ut på PC, men ikke til PS4?

 

--snip--

Du svarte jo egentlig ikke på spørsmålet mitt, jeg reagerte på hvorfor du synes at PS4 "fortjener" (hvis det er så bra som det ser ut til) det og ikke PC.

 

 

Ser ikke hvorfor det "fortjener" å komme til PS-platformen.

 

Rettere sagt, et mesterverk av et spill vil jeg si fortjener å bli spilt av flest mulig spill-elskere, men om det vil gjelde akkurat dette spillet vet vi jo ikke helt sikkert før spillet kommer ut. Grunnen til at jeg spesifikt nevnte PS4 var selvsagt fordi det det sannsynligvis er den eneste av alle de andre plattformene som det for tiden er aktuelt å satse stort på, og å gi ut nye, visuelt moderne spill til, kun mtp. hva forbrukere ønsker.

 

--snip--

Du svarte på det her derimot. Jeg kan være enig i at det er dumt det ikke kommer til PS4 også, da jeg ikke liker spill-eksklusiver. Å tvinge noen over på en enkelt platform pågrunn av at de vil spille det spillet blir for dumt og vil koste mye, men her er jeg litt dobbeltmoralsk av at hvis et spill må bli dummet ned for å komme ut på alle platformer (gameplay, ikke visuelt) så kan det forbli eksklusivt eller komme til platformene det var orginalt planlagt. Det er derimot sjeldent det skjer nå om dagen.

 

Du sier jo også samtidig et mesterverk av et spill fortjener å bli spilt av flest mulig spill-elskere, men samtidig synes du er rart at det kommer til PC.

Lenke til kommentar

Du svarte jo egentlig ikke på spørsmålet mitt, jeg reagerte på hvorfor du synes at PS4 "fortjener" (hvis det er så bra som det ser ut til) det og ikke PC.

 

...

Du svarte på det her derimot. Jeg kan være enig i at det er dumt det ikke kommer til PS4 også, da jeg ikke liker spill-eksklusiver. Å tvinge noen over på en enkelt platform pågrunn av at de vil spille det spillet blir for dumt og vil koste mye, men her er jeg litt dobbeltmoralsk av at hvis et spill må bli dummet ned for å komme ut på alle platformer (gameplay, ikke visuelt) så kan det forbli eksklusivt eller komme til platformene det var orginalt planlagt. Det er derimot sjeldent det skjer nå om dagen.

 

Du sier jo også samtidig et mesterverk av et spill fortjener å bli spilt av flest mulig spill-elskere, men samtidig synes du er rart at det kommer til PC.

 

 

Jeg ignorerte ikke med hensikt, men jeg kan forstå at jeg må gjøre poenget mitt mer tydelig. Jeg synes også at utviklere bør bruke tiden på å forbedre opplevelsen så godt de kan, fremfor å kaste bort ressurser på å «dumme ned» spill som du nevner; jeg er enig i at multiplattform ikke må gå på bekostning av opplevelsen spilleren får. Var egentlig ikke i tankene mine at akkurat dette spillet skulle bli såpass «avansert» eller tett integrert med MS' plattformer. Bruker man Unity som motor er det nesten bare å betale for støtten til PS4 og kjøre i vei som før (sett bort fra evt. plattform-avhengige ting, ekstra testing osv).

 

Jeg skal prøve igjen og mer tydelig forklare hvorfor jeg syntes det nesten var litt rart at det også kommer til PC:

  • Teknisk sett ingen stor utfordring å støtte PS4 også, og til og med PS3, fordi Unity blir brukt som spillmotor. CPU-arkitekturen til PS4 og XO er den samme, og er meget lik en vanlig PC som vi kjenner den, uten at det har spesielt mye å si fordi Unity tar seg av mesteparten av plattform-spesifike greier.
  • Det ser ut som at spillet kan bli meget bra, men kanskje ikke et spill man løper og kjøper en ny konsoll for å spille med mindre man har flere grunner. De fleste som bruker PC har Windows på den, og kan sannsynligvis spille dette spillet uten store problemer (trenger ikke en XO) så lenge det ikke er en billig bærbar PC som er noen år gammel. Heldigvis skal spillet også støtte X360.
  • Jeg tipper at de fleste som har ny konsoll i norge har PS4 og ikke XO. Dette vil kanskje endre seg etter hvert, men for min del har MS rotet for mye med XO før lansering til at jeg vil ha en XO. Jeg prøver ikke å svare for andre eller foreslå at man ikke skal gi XO en sjanse. Norges befolkning er kanskje rimelig ubetydelig for MS ift. en del andre land, men det var/er ikke bare norge som fikk/får XO sent.
  • Siden det skal komme til X360, XO og PC, betyr det sannsynligvis (uten at jeg har sjekket fakta) at:
    • Enten blir PC-versjonen «dummet ned» fordi jeg regner med at de fleste som bare bruker PC verken har noe ekstra utstyr som vanligvis bare støttes på fornuftig vis på X360 og XO, eller er villig til å kjøpe mer utstyr.
    • Eller så er spillet ikke såpass tett integrert med plattformer eller utstyr fra MS at det påvirker spillopplevelsen i særlig stor grad der man ikke har mulighet for denne tette integreringen eller å benytte utstyret.
    • Hvis minst én av påstandene over er sanne, ser jeg ingen stor fare for at opplevelsen ville blitt noe dårligere på PS3/4 kontra PC.

Jeg har forresten sagt at at jeg nesten synes at det er litt rart – ikke at jeg definitivt synes at det er (skikkelig) rart, helt uten å tenke på hvorfor MS har gjort avgjørelsen de har gjort. Det jeg mener er at det er litt rart, men jeg kan fortsatt forstå at de synes at avgjørelsen var god. Greit, «litt rart med visse variabler tatt i betraktning» er mer rart enn «nesten litt rart», den ser jeg.

 

Sony gjør så klart akkurat det samme, og jeg foretrekker verken Sony eller MS som firma. Var ikke meningen å kaste «skitt» verken den ene eller den andre veien. :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...