Gå til innhold

– Apple har fått med seg Visa og Mastercard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Det blir spennende å se om dette er en løsning som i hovedsak er utviklet for det amerikanske markedet. Det tok for eksempel lang tid før iTunes Match ble tilgjengelig i Norge, noe iTunes Radio fortsatt ikke er.

 

blir sansyneligvis akkurat som Google Wallet, altså beregnet bare for det amerikanske markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Utrolig morsomt om Apple går rundt de norske tregingene og lanserer noe som kan brukes uavhengig av de norske bankene.

 

He, he, du skal se at det er det som skjer. De heilnorske jalla- løsningene, med "de folkekjære" firmaene DnB og Telenor som bakmenn, har vel ikke tatt av. For å si det mildt. Men jeg håper at Apple er klar over at dette er siste sjanse for å få til mobil betaling. Hvis dette ikke virker, vil ingenting virke.
Lenke til kommentar

He, he, du skal se at det er det som skjer. De heilnorske jalla- løsningene, med "de folkekjære" firmaene DnB og Telenor som bakmenn, har vel ikke tatt av. For å si det mildt. Men jeg håper at Apple er klar over at dette er siste sjanse for å få til mobil betaling. Hvis dette ikke virker, vil ingenting virke.

De har ikke blitt lansert enda for å si det mildt rett ut.

Lenke til kommentar

Så lenge løsningen baserer seg på kredittkort, vil det i Norge bli en vegring mot å bruke løsningen. Husk at vi er vant til at det ikke koster noe å kort grunnet Bank Axept. Apple vil her møte de samme utfordringene som alle andre som har benyttet seg av denne sløyfa. I dag er det slik at det er utsalgssted som bærer disse kostnadene. I dag er et transaksjonsgebyr på ca 0,10 øre. På en transaksjon med Visa/mastercard ligger dette på ca 0,80 øre. Det er en vesentlig øking av kostnadene. Når vi vet at det er 1 307 131 874 transaksjoner via bank axept så er dette en kostnad på ca 130 000 000 som handelsstanden i dag dekker. Hvis dette blir flyttet over på kredittkortsløyfa vil det utgjøre en økning i kostnader i overkant på 900 000 000,- Nå er det nok ingen aktører som tør å dytte disse kostnadene over på forbruker, men da er det heller ingen som ønsker å tilby løsninger ute i butikk så lenge vi har tilnærmet gratis bruk av debetkort i Norge. Så frem til det blir gjort noe med kostnadene på dette, så spiller det liten rolle om det heter mCash, Valyou, Apple eller fandens oldemor. Så dette er nok noe som vil vente på seg her i Norge. I store deler av verden har man aldri hatt gratis bruk av betalingskort på samme måte som her hjemme, så jeg vil anta at dette kan bli en suksess andre steder. Så lenge man ikke har en infrastruktur ute i butikk, med terminaler som håndterer NFC og man har aktører som er villig til å ta kostnaden, så tar dette tid. Dessuten er det heller ikke enklere å bruke enn dagens kort og pin. Hvorfor innføre noe som er dyrere, går tregere og som ikke er like enkelt å bruke?

 

Missforstå meg rett, jeg synes det er kult at Apple kommer med støtte for NFC og har tenkt gjennom dette. Det er fint å se at vi kanskje nå nærmer oss en standard i NFC og alt annet enn betaling dette kan brukes til.Men skal dette bli en suksess i Norge må det bli billigere og det må gå raskere.

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Missforstå meg rett, jeg synes det er kult at Apple kommer med støtte for NFC og har tenkt gjennom dette. Det er fint å se at vi kanskje nå nærmer oss en standard i NFC og alt annet enn betaling dette kan brukes til.Men skal dette bli en suksess i Norge må det bli billigere og det må gå raskere.

Det finnes et par løsninger i dag som minner om NFC, blant annet den hvor man kan holde kortet på siden av kortautomaten (jeg vet ingenting om denne løsningen så det er mye mulig jeg er på jordet). Er slike løsninger gratis å bruke i dag?

Lenke til kommentar

Det finnes et par løsninger i dag som minner om NFC, blant annet den hvor man kan holde kortet på siden av kortautomaten (jeg vet ingenting om denne løsningen så det er mye mulig jeg er på jordet). Er slike løsninger gratis å bruke i dag?

Jeg vil tro kostnadene er der hvor de er på (gårs)dagens løsninger, nemlig hos betalingsmottaker. På den måten tror vi forbrukere at det er gratis, men i bunn og grunn er de ikke det.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...