Gå til innhold

Ønsker å øke momsfrigrensen til 400 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min egen del har jeg alltid ønsket meg 200-kroners-grensen til bloksberg. Men hvis nok folk velger å handle fra utlandet, så blir det krise for norske butikker. Spørsmålet er hvor stor del av befolkningen som faktisk handler fra utlandet. Jeg tror det er et vesentlig mindretall. Folk er redde for dårlige garantier og rettigheter og gud hva skjer hvis driten går i stykker. Jeg tenker: da kjøper du en til, og har fortsatt spart penger. Men ikke alle tenker sånn.

 

Jeg er litt skeptisk til å heve grensen likevel. 400 norske kroner i utlandet kan tilsvare varer i norske butikker for 500-1000 kr. Det kan bli vanskelig å drive butikk i norge da. Sannsynligvis vil en endring på grensen føre til mer oppmerksomhet rundt dette og føre til at enda flere prøver seg på netthandel fra utlandet også.

 

Å få gjort noe med fortollingsgebyret hadde vært greit!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 6stk nye tennplugger til bilen min forleden dag.

Kom uten noe påslag i postkassen igår.

Norsk pris: 1734,- (Meco....)

Ebay pris fra u.k: 472,- inkl frakt.

mrk; dette er identisk plugg, samme merke samme kvalitet, altså identisk plugg.

 

Jeg handler mye fra utlandet nettopp pga slik differanse.

Kina har jo tonnevis av små artige duppeditter og kvalitetsprodukter som sendes fraktfritt (helt gratis!).

 

Feks; OBD universal data avleser til bilen din;

Norsk pris: ca 850,-

Kina pris: 25,- inkl frakt(gratis)

 

Motorolje, servicedeler til bil, sykkel, osv... Gjerne fra Danmark også. På døren 2-3 dager sener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ordningen ble kun innført fordi det er for mye jobb å skulle momse inn hver minste lille gjenstand, ikke fordi det er rett og rimelig at folk skal ha et lite kosemomsfritak fra den slemme statskassens klåfringre. Den var aldri ment å være noe forbrukssubsidie, selv om mange åpenbart tror det.

 

Det ideelle ville være å fjerne både momsfritak og fortollingsgebyr. Det er allerede mulig flere steder å betale moms direkte til utenlandske nettbutikker. Teknologien er der.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ny grense på 400 NOK velkommen. Bare at de faktisk gjør noe er milevis bedre enn den rødgrønne regjeringen, som lovte høytidelig at tollgrensen skulle heves før valget - for deretter å droppe hele løftet så snart de var valgt inn. Håper at den nåværende regjeringen gjør som de sier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ordningen ble kun innført fordi det er for mye jobb å skulle momse inn hver minste lille gjenstand, ikke fordi det er rett og rimelig at folk skal ha et lite kosemomsfritak fra den slemme statskassens klåfringre. Den var aldri ment å være noe forbrukssubsidie, selv om mange åpenbart tror det.

Vel, nå står en privateid bedrift som begunstiget disponent i forhold til unødvendig kompleks byråkratisk rot. Og det er den eneste grunnen til at grensen blir beholdt.

 

Politikk og ideologi utover grådighet og idioti spiller, som vanlig, ingen rolle her.

Lenke til kommentar

Nei, nei nei! Dette er galskap og slakt av norsk handelsnæring som selger forbrukerprodukter til priser under 400 kr.

 

Fjern heller egenfortollingsgebyret som koster fra vanvittige 135 kr og oppover avhengig av vareverdi og hvilket fraktselskap som benyttes. For varer som koster 201 kr utgjør dette vanvittige 67% prisøkning. Mva på lille 25% er bare en brøkdel av dette kjempegebyret for denne varen.

 

Kjøpe man en vare fra utlandet til 100 kr betaler man i dag 100 kr + frakt. 25 kr mva er mye mindre, men det viktigste er at lik mva gir rettferdig konkurranse mot norske bedrifter. Mva-satsen på 25% bør gjelde alle varer uansett verdi og uansett hvilken side av grensen man handler på. Først da får man rettferdig og sunn konkurranse.

 

Enig. Jeg har ingenting mot moms og tolltariffene. Det er tilleggsgebyrene transportørene tar for å kreve inn disse gebyrene som gjør 200-kroners grensen så sur. Jeg lagde TollSjekk for å synliggjøre alle tilleggsgebyrene. Momsen er for småvarer ingenting i forhold til hva transportørene tar i fortjente for å legge ut .

 

For eksempel, koster varen 201 kroner tar staten 50 kroner i moms og Posten 135 kroner i gebyr for å legge ut 50 kroner på veiene av kunden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ønsker at grensen heves til 400 kroner, MEN da må også norske bedrifter få lov til å importere ting opp til 400 kroner uten å betale mva. I dag så må bedrifter i Norge betale vanlig mva. tom. på varer under 200 kroner. Dette er hva som er urettferdig.

 

Å heve grensen til 400 kroner vil ikke være så katastrofalt om norske bedrifter også får en sjanse til å benytte seg av mva.-fritaket. Dette, kombinert med bulk-import, og norske bedrifter vil kunne forbli konkurransedyktige overfor norske forbrukere.

Endret av Aporia Qualia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er allerede mulig flere steder å betale moms direkte til utenlandske nettbutikker. Teknologien er der.

 

Mitt siste kjøp på Ebay (for ca 800 kr) ble belastet moms direkte, dermed slapp jeg unna fortollingsgebyret.

Det er heller dette de norske nettbutikkene burde frykte. Fortollingsgebyret er mye mer er konkurransevridende i norske nettbutikkers favør enn fritak av moms er i de utenlandske nettbutikkenes favør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på folk som sier at det er tull å heve til 400kr Altså hva er grunnen til at man handler på netter først og fremst (fra utlandet?).

 

99% av tilfellene når jeg kjøper fra utlandet er fordi det er en av to ting:

1) Varen er ikke å oppdrive i Norge

2) Varen har fått en pris av en helt annen verden og som ikke ligner grisen.

 

Et eksempel som jeg så her om dagen var beskyttelse film til laptop, som koster noen få ører å produsere i Kina. Norsk pris var var bortimot 200kr, ebay var 20kr.

 

Når Norske bedrifter priser seg ut av en halt annen fantasiverden så kan de se lenge etter mine penger. Da kjøper jeg på nett. Ja en bedrift skal få lov til å tjene penger på produkter de selger, men de skal ikke være så spydige og banale at de tjenere flere hundre - tusen % i avanse på et produkt. Det bær være et viss forhold mellom kost i produksjon, fraktkostnader, norsk lønn og fortjeneste. Da kan jeg like godt starte min egen lille business import av beskyttelse film til telefoner, nettbrett, laptop etc og ha 1000% i avanse på det ved salg i Norge.

 

@Simen1: Jeg skjønner ikke "logikken" din, kan du forklare fra en annen vinkling. Jeg skjønner det at hvis varen koster 201kr+frakt+mva+fortollingsgebyr så er fortollingsgebyret den nest største posten bortsett fra prisen på varen i seg selv. Men hvis da grensen flyttes opp til 400Kr, hadde man da ikke eliminert akkurat dette? Da ville man ikke ha fått dette utslaget før man er på 401kr og da ville ikke fortollingsgebyret ha vært på mer enn rundt 25% (hvis man tar høyde for at det sendes fraktfritt til Norge). Så nei-nei-nei, jeg skjønner ikke den logikken. Bør ikke alt få lov til å økes i takt med lønnsnivået i Norge, skjønner ikke hva man er så utrolig "redd" for, nye forandringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ønsker at grensen heves til 400 kroner, MEN da må også norske bedrifter få lov til å importere ting opp til 400 kroner uten å betale mva. I dag så må bedrifter i Norge betale vanlig mva. tom. på varer under 200 kroner. Dette er hva som er urettferdig.

 

Å heve grensen til 400 kroner vil ikke være så katastrofalt om norske bedrifter også får en sjanse til å benytte seg av mva.-fritaket. Dette, kombinert med bulk-import, og norske bedrifter vil kunne forbli konkurransedyktige overfor norske forbrukere.

Dette ser jeg ikke helt at kan fungere. Momsgrensen er jo for å forenkle håndtering av pakker inn til landet - dermed er også 200 (400)-kronersgrensen relatert til totalprisen på pakken (minus frakt), ikke på produktet/ene som ligger inni.

 

Dvs at det i de fleste tilfeller vil være til liten nytte for en bedrift som som regel vil importere så mange eksemplarer at de uansett vil havne over grensen. En forbruker som kun har behov for ett eksemplar av sesong 3 av Game of Thrones vil havne under grensen, men det er jo ikke aktuelt for platekompaniet å bestille ett og ett eksemplar til sine butikker.

 

Enkelte få, og små, tilfeller hvor det kan være noe å spare for noen bedrifter ved en slik endring vil en sikkert kunne finne, men dette vil jo være meningsløst for de som har varer som er/blir mest rammet av denne grensen.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å forstå at dette kan være en krise for norske butikker.

Samtidig er det mange varer som ikke føres av de norske butikkene.

Når jeg handler på nett fra utlandet er det hovedsaklig varer som er nærmest umulig å få i norske butikker. Da skulle jeg gjerne hatt en mye høyere grense, for da har den liten eller ingen innvirkning på norsk handelsstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...