Gå til innhold

E-SPORT: So You Think You Can Cast - StarCraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom e-sport skal bli noe folkelig og anerkjent i Norge, så bør kommentering skje på norsk. Akkurat som all annen sport. Verken fotball, langrenn eller sjakk kommenteres på engelsk i Norge.

For så vidt enig der, men hvor mange Nordmenn tror du kommer til å bytte fra sin vanlige Engelsk-språklige stream-kanal for å se på Norsk casting som høres merkelig ut?

 

Vi Skandinavere har priviliegium i at vi lærer Engelsk fra tidlig alder, Sverige ligger på nummer 1 i verden, vi ligger på nummer 3, om vi trenger et eksempel så ta TV6/Dreamhack som hadde The International-stream på Svensk, de hadde aldri over 10k viewers fordi Svenskene så på Engelsk stream fordi Engelsk er vårt andre språk og alle spill vi spiller ER på Engelsk.

 

Må bare spøre, er den norske castinga ment for NYE folk som aldri har hørt om eSport eller er det for folk som allerede vet om eSport?

 

Om det er til nye folk så er det forstålig, men da trenger de vell ikke å reklameres for på en side som allerede handler om gaming for NYE folk kommer ikke til å vilkårlig gå inn på gamer.no dessverre, og om det er til de som allerede er inne i eSport så ser de fleste på Engelsk stream, i hvert fall her til lands, skeptisk til hva slags publikum dette vil trekke.

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Hva slags publikum er det du ikke ønsker?

 

Det oppleves litt underlig at du er skeptisk til at e-sport skal få et nytt publikum, samtidig som du stadig vekk forteller hvor dårlig stilt e-sport er i Norge sammenlignet med andre land.

 

Vi ønsker å senke inngangsterskelen for e-sport slik at flere får øynene opp. Det innebærer blant annet engasjerende casting på norsk, bedre synlighet i norsk media og mer forutsigbare konkurranseformer/regler på nett og offline.

 

Resultatet av dette er forhåpentligvis mer interesse, proffere arrangører, flere sponsorer, flere kjente spillere og flere kjente lag. Det skal være givende å se på, delta, arrangere og sponse e-sport i Norge.

 

Castingen er imidlertid grunnmuren i alt dette, slik jeg ser det, og derfor har vi denne konkurransen. Det finnes utallige gode, engelske castere, men vi er i den tro at de ikke bidrar til å styrke utbredelsen her til lands.

 

Det er helt greit at mange foretrekker engelsk kommentering. Det er tross alt det man er vant med. Men å si at norsk kommentering kanskje tiltrekker «feil» publikum er helt feil argument, synes jeg.

 

Til slutt må jeg si at det er litt trist (og rart) å diskutere om casting skal være på eget språk eller engelsk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Erfaringsmessig så befolkes alternative streams med andre språk så lenge de finnes og viser interessante kamper som er kompetent castet. Og det er vel det som er målet å komme fram til her? Eventuelle annonsører bryr seg mer om det totale seertallet enn "hovedstreamen" isolert, det er jo derfor ting som TakeTV, NeoTV, VasaCast og MillTV fungerer så bra som det gjør - infrastrukturen fra arrangøren sin side legges opp for å støtte de som caster på eget språk på andre streams.

Lenke til kommentar

Nei nei nei, ikke FEIL publikum, jeg bare lurer på om dette er siktet inn til å tiltrekke NYE folk som IKKE har vært borti eSport før eller om det er tiltenkt folk som allerede har erfaring med eSport.
Det finnes ikke noe FEIL publikum, folk som ser på = folk som ser på, og folk som ser på = bra, ikke missforstå den, jeg er 110% bak dere når det kommer til å ville tiltrekke, arrangere, se på og hva det skal være, men det må vell være lov å spørre spørsmål..

Ja, det er kanskje trist og diskutere om casting skal være på norsk eller ikke, det er ingen fasit, men min PERSONLIGE MENING er at de fleste Nordmenn som ser på eSport, har vært innom det eller i det hele tatt spiller spill aktivt uten å ville "bli bedre" ser det på Engelsk, så jeg TROR at potensielle seere er mye færre en om det hadde vært i den internasjonale scenen, håper litt på at jeg tar feil og må spise mine egne ord, men erfaring er erfaring og det må da være lov å mene hva jeg vil, selv om jeg forstår at jeg er litt for krass til tider, beklager for det.

 

 

Zealuu:

Det med TakeTV HSC(eneste av de eksemplene jeg kjenner til, dessverre) og hvorfor det fungerer er jo fordi professionelle spillere også roterer på å kommentere, og de kommenterer på ? Nettopp, Engelsk.

Om vi skal ha TakeTV i Norge(blir å sette det på spissen, jeg vet) så blir det jo igjen Engelsk om proffene skal kommentere, selv om hoved-kommentatoren er Norsk(eller Tysk i Take sitt tilfelle).

Hadde hele TakeTV HCS vært på tysk med bare tysk tror jeg nok seer-tallet hadde droppet drastisk.

 

PS: Litt redd for oversetting også, kjenner jeg Norsk ordforråd rett så blir vell "Stjernehåndkraft" et ord for Starcraft, akkurat som "strømming" ble oversettingen av streaming. :p

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Tror skal man dra i gang e-sport miljøet i Norge så er The Gathering rette plassen. Fyr i gang sceneshows som man har i Dreamhack der spillerne spiller i båser og kommentatorene er på scenen. Da blir det plutselig et publikumsshow og også noe som man kan se på hjemmefra.

 

Er jo vanvittig med spill dem har konkurranse i, men jeg kan ikke nevne noen av de som vant sist siden det var ikke noe dekning av det. Se for dere om det har vært sceneshow av Starcraft 2 f.eks. Vi får se spillerne på scenen, plutselig har vi nye stjerner å følge med annet enn Snute og Targa.

 

E-sports miljøet i Norge er dødt pga oss selv, vi dekker jo ikke noe av det vi holder på med annet enn i tekstformat og bilder.

Lenke til kommentar

TakeTV er ikke bare HomeStory Cup - TakeTV i seg selv er tysk SC2-casting, stort sett gjort av Dennis Gehlen, av og til med selskap. HSC er en cup i regi av TakeTV som de logisk nok caster selv, men da på engelsk fordi de har internasjonale gjester. De andre tingene jeg nevnte er tilsvarende caster-organisasjoner fra Frankrike, Italia og Kina. Både TakeTV og MillTV caster f.eks. WCS EU fast på sine egne språk.

Lenke til kommentar

Tror skal man dra i gang e-sport miljøet i Norge så er The Gathering rette plassen. Fyr i gang sceneshows som man har i Dreamhack der spillerne spiller i båser og kommentatorene er på scenen. Da blir det plutselig et publikumsshow og også noe som man kan se på hjemmefra.

 

Er jo vanvittig med spill dem har konkurranse i, men jeg kan ikke nevne noen av de som vant sist siden det var ikke noe dekning av det. Se for dere om det har vært sceneshow av Starcraft 2 f.eks. Vi får se spillerne på scenen, plutselig har vi nye stjerner å følge med annet enn Snute og Targa.

 

E-sports miljøet i Norge er dødt pga oss selv, vi dekker jo ikke noe av det vi holder på med annet enn i tekstformat og bilder.

 

The Gathering er ikke arenan å satse på når det kommer til e-sport da de heller fokuserer på det kreative rundt data og den kulturen.

 

Den nye arenan derimot, er Gigacon!

Her vil de arrangeres konkurranser i LoL, SC2, Dota2, Street Fighter og CS:GO og vil ha spill + expo som hovedfokus.

Gigacon vil bli det nye mekka for e-sport og gaming-kultur!

 

I tillegg vil twitch være representert i stor grad, noe som tilsier mer dekning og bredere dekning.

Satser på at Gigacon er med på å høyne kvaliten og oppmerksomheten av norsk e-sport både på verdensbasis og her hjemme i "lille" Norge.

Lenke til kommentar

TakeTV er ikke bare HomeStory Cup - TakeTV i seg selv er tysk SC2-casting, stort sett gjort av Dennis Gehlen, av og til med selskap. HSC er en cup i regi av TakeTV som de logisk nok caster selv, men da på engelsk fordi de har internasjonale gjester. De andre tingene jeg nevnte er tilsvarende caster-organisasjoner fra Frankrike, Italia og Kina. Både TakeTV og MillTV caster f.eks. WCS EU fast på sine egne språk.

 

Skal sies at Tyskland er GANSKE så spesielle når det kommer til andre språk, de dubber ca alt som kommer inn i landet, det er IKKE som her i Norge hvor flesteparten kan Engelsk, derfor er det gunstig for Tyskland med TakeTV som caster på tysk, Frankrike er også ganske langt nede på lista over generelle Engelsk-kunnskaper så det er forstålig at de tar det på sitt språk, samme med Kina da de absolutt har 0 forståelse for Engelsk flesteparten av de, rett og slett så kan ingen av de landene sammenlignes med Norge da vi ligger på nummer 3 i verden over land med høyest generell Engelsk-kunnskaper, mens de andre ligger laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt nede og har som oftest ikke Engelske filmer på TV en gang, de blir dubba pga.. vell, "engelsk er fælt", her har vi ikke samme tankegang om det.

 

Hadde Norge vært ræva på Engelsk hadde jeg forstått casting på Norsk, men flesteparten her til lands er ganske så forbanna gode på det språket der.:p

Lenke til kommentar

Stiller meg stadig undrende til folk som på liv og død skal ha alt på engelsk. Dette er en ypperlig mulighet til å bedre egne språkkunnskaper samt å ta i bruk norsk i et domene der språket har svært lite tilstedeværelse,

 

Dette er utelukkende fordelaktig og uhyrlig viktig arbeid for mange. Ingenting som tvinger deg til å være delaktig på noen som helst måte. Bare å bli i hula si.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...