Gå til innhold

Nå kan du kjøre Windows på Intels knøttemaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med dette håper altså Microsoft å få operativsystemet inn i flere Internet-tilkoblede, elektroniske dupeditter, og dermed utfordre den langvarige Linux-dominansen blant utviklere.

Hvor stor andel av dette minimaskin-markedet har dyre Intel Galileo? 1%? De får ikke akkurat mye oppmerksomhet sammenlignet med de langt billigere Raspberry Pi, Beagleboard, Arduino osv. Mye av poenget med disse er nettopp tilpasningsmuligheter for både maskinvare og programvare. Da blir lukkede og begrensende Windows feil vei å gå for de fleste utviklerne. Jeg tror ikke det er særlig stor andel av Intel Galileo-eiere som vil velge Windows fremfor Linux. I det hele tatt tviler jeg på at Windows vil utfordre Linux på denne typen små SoC. Jeg tror det blir et nisjemarked innen nisjemarkedet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I det hele tatt tviler jeg på at Windows vil utfordre Linux på denne typen små SoC. Jeg tror det blir et nisjemarked innen nisjemarkedet.

 

Linux har blitt defacto standard på innebygde datamaskiner siste årene, og dette på maskiner med ARM-prosessor:

http://electronics360.globalspec.com/article/184/arm-s-new-ceo-in-the-right-place-at-the-right-time

 

Microsoft og Intel prøver seg, men har kommet til banen alt for sent. Og når de nå kommer, skjer det helt uten kraft:

http://www.zdnet.com/mobile-is-eating-the-world-7000008315/

 

Som Simen1 sier, så vil de som lager programvaren tilpasse systemene til sitt bruk. Da blir lukkede og begrensende Windows feil vei å gå for de fleste utviklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...