Gå til innhold

NOSTALGI: MiniDisc (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Like før introduksjonen av MD så satset Sony på å bli stort plate (CBS) og filmselskap (Colombia) i tillegg til elektronikk. Jeg har mistanke om at dette er en av grunnene til at Sony ha har slitt med digitale media etter CD-alderen. Ingen andre selskap er like strikse på å ha sperrer for kopiering eller kreative løsninger for å overføre musikk eller bilde.

Lenke til kommentar

Husker denne godt fra mine tidlige tenår. Hadde for det meste bare mp3 på den og kunne ikke en tøddel om DRM, men den ble flittig brukt. Hadde også en gankse fancy fjernkontroll på hodetelefonledningen med eget display. Foreldrene mine valgte denne til jul over det som da var ganske primitive mp3-spillere med patetisk lagringsminne.

Lenke til kommentar

Det var vel strengt tatt ikke Apple som ga Minidisc noe skudd for baugen. Heller Napster. Og Sonys forsøk på å beholde ATRAC og kreve DRM på sine musikkspillere var et selvskudd.

 

Apple hadde ikke noe som helst med at MD gikk dukken. Dette viser bare bare at redaksjonen er fulle av eple-religiøse og at de vet at eple-artikler genererer klikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på videregående gikk mange rundt med minidisc. Jeg var den eneste som hadde mp3-spiller på den tiden. JazPiper tror jeg den het. Det hadde mye med napster og senere WinMX å gjøre at jeg hadde den. Det var vel i 2001 tror jeg.

 

Ja, hadde også en minidisc-spiller på Videregående (eller var det ungdomskolen?), en Sony MZ-30 eller noe. En fin liten sak. Hadde forsåvidt også en creative nomad mp3-spiller etterhvert, som var vesentlig større. Sånn jeg ser det var minidisc sitt problem at mellomrommet der den var best til sitt bruk var for lite, det var ok teknologi før, og bedre teknologi kom ganske kort tid etter. Var jo også en slags formatkrig på gang, phillips prøvde vel å få dcc til å slå ann blant normale forbrukere også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var vel strengt tatt ikke Apple som ga Minidisc noe skudd for baugen. Heller Napster. Og Sonys forsøk på å beholde ATRAC og kreve DRM på sine musikkspillere var et selvskudd.

Vil vel i høyeste grad si at iPod, som uten tvil var den mest populære MP3 spilleren gav Minidisk et kraftig skudd for baugen.
Lenke til kommentar

 

Det var vel strengt tatt ikke Apple som ga Minidisc noe skudd for baugen. Heller Napster. Og Sonys forsøk på å beholde ATRAC og kreve DRM på sine musikkspillere var et selvskudd.

Vil vel i høyeste grad si at iPod, som uten tvil var den mest populære MP3 spilleren gav Minidisk et kraftig skudd for baugen.

...

MP3 spillere ble populært. Enkelt og greit. Når jeg tenker tilbake tror jeg jeg husker en som hadde ipod menst resten hadde et annet merke.

 

Ipod var jo sykt tungvint som krevde at en brukte musicmatch og seinere itunes, det var mye lettere for venner og låne musikk av hverandre med vanlige mp3 spillere som en bare plugget rett inn. Og ja, tilbake på tidlig 2000 tallet var det ikke bredbåndsnett her hvor jeg bur så deling av musikk blant venner var den foretrukne metoden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse var kraftig dyre den gangen så jeg tror det hadde langt mer med dårlige salgstall å gjøre enn ønske om bedre lydkvalitet. Flere tusen kroner for noe sånt den gang var helt vannvittig. Det var heller ikke Apple som "tok livet av den". Nedlasting av musikk på internett tok knekken på MD lenge før iPod dukket opp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil vel i høyeste grad si at iPod, som uten tvil var den mest populære MP3 spilleren gav Minidisk et kraftig skudd for baugen.

 

 

Nei. Harddisk og flash-minne tok over for Minidisc. Sony kunne ha tatt hele det markedet om de ikke hadde vært så opptatt av å beskytte medieindustrien. Så sterkt var Walkman-merket. Isteden ga de det vekk, og Apple ble det de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nedlasting av musikk var vel aldri et alternativ til portabel musikk? :hmm:

 

Og ingen kan nekte for at ipod contributa mye til mp3 spillernes evolusjon, bare ta en titt på modellene som ble lansert før og etter den første ipoden. Det samme med smart phones, link meg gjerne en nokia fra 1996 med qwertytastatur og fargeskjerm men iphone var den første touch skjerm smartphonen med kommersiell suksess. Man trenger ikke å være "apple fanboy" for å innse at apple faktisk har stor inflytelse på denne fronten. Apple lar seg inspirere av andre, og andre lar seg inspirere av apple.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på videregående gikk mange rundt med minidisc. Jeg var den eneste som hadde mp3-spiller på den tiden. JazPiper tror jeg den het. Det hadde mye med napster og senere WinMX å gjøre at jeg hadde den. Det var vel i 2001 tror jeg.

Jeg hadde også en JazPiper, som jeg kjøpte i 1999. Betalte godt over to lapper for den, mener jeg å huske. Det var en slik en:

 

http://www.dinside.no/4080/jazpiper-baerbar-mp3-spiller

 

Utrolig slitsomt, og ikke minst treigt å overføre filer. Overføringen gikk over parallell-kabel. Kapasiteten var jo heller ikke mye å skryte av, 32MB i internminnet, og med mulighet for 32MB på et SmartMedia-kort.

 

I tillegg til MP3, hadde hadde den en crappy radio, opptaksmulighet som sugde balle, og en slags telefonliste-funksjonalitet, som jeg aldri brukte.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Panasonic minidisc spiller jeg og i det glade forsøk på å være teknologisk forut.

 

Problemet mitt ble at å putte musikk på platene gikk så fantastisk tregt. Hadde optisk kabel fra cd spiller til denne spilleren, men det ble bare ett par plater jeg endte opp med å kopiere over.

 

Spilleren hadde ekstra batteripakke og fin fjernkontroll med skjerm på hodetelefonutgangen så føltes skikkelig high tech og med god kvalitet :)

 

*mimre mimre*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...