Gå til innhold

Betaversjon av Windows 9 til høsten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at Microsoft var såpass raske med å legge tilbake start-KNAPPEN og gir opp Charms-menyen, er faktisk at de ER lite intuitive.

 

Det er ikke de store visuelle endringene som gjør usynlig funksjonalitet lite intuitivt. Det som gjør usynlig funksjonalitet lite intuitivt er at man ikke ser funksjonaliteten.

 

Fra Jeff Johnson's lærebok GUI Bloopers:

 

Complicating Access to Functionality

Blooper 3: Hidden functions

Reasons/Excuses:

- Programmers design software to resemble software they know and use.

- Lack of space.

- Faster operation.

 

Hidden functions are OK, as long as they aren't the only way to invoke the function.

Not a contradiction to progressive disclosure.

Design rule:

Application functionality should be accessible by seeing and pointing, rather by remembering and typing.

 

Blooper 4: No Keyboard Equivalent

 

Design rule: GUIs should provide keyboard equivalent means of invoking or controlling all functions.

 

Bare for å nevne noe.

Lenke til kommentar

Skal vi se , en liste over ting som jeg personlig savner :

 

*Få tilbake muligheten for å tilpasse ytterligere Vinduer , menyer og utseende på Os'et.

*Enklere og bedre kontroll på oppstartsmulighetene og ikke minst sikkerhetsmodus når uhellet først er ute.

*Appene og appstore er helt ok , men en kraftig pc med stor skjerm bør ikke ha de samme begrensningene som nettbrett etc har , la deg selv velge om du ønsker appene i vinduer i dekstop eller som det gjøres nå.

 

Andre ting som nå bør komme på dagsorden til Microsoft :

*Enklere å flytte Os fra en HD til en annen HD når det behøves og at dette gjøres uavhengig av om du har en MBR eller GPT partisjon (her burde MS ha med et verktøy som sørger for dette sømløst).

Lenke til kommentar

Å kunne kjøre apper i vinduer kommer visstnok nå. Usikker på i hvilken grad man kan konfigurere dette, for det er endel snakk om at man skal få forskjellig UI på en touch-device og en desktop.

 

Ellers var fjerning av personlige tilpasninger en relativt stor del av endringen i Win8, men også over tid i flere generasjoner, så det tror jeg er en UI-policy de kommer til å fortsette med. Dette har fått meg til å gå tilbake til WindowBlinds på primærPC'n min, for jeg synes det finnes så mange fine designs å velge fra der ute.

Lenke til kommentar

Jeg rakk nesten å bli litt ivrig :-P Jeg prøvde Linux Mint en stund, og den ene funksjonen jeg virkelig merket at jeg skulle ønske jeg hadde på Windows, var flere skrivebord (Og forsåvidt også de tilhørende effektene med det beryllium eller noe sånn, begynner å bli en stund siden, så husker ikke så godt).

Jeg har prøvd å finne noen gode løsninger til Windows 7 og 8, men har ikke funnet noen som fungerer stabilt og godt.

Misforstår jeg om det er det som menes ved å legge inn virtuelle skrivebord?

Lenke til kommentar

Jeg er spent på hva de gjør med prisen.

 

Det har jo blitt sagt gratis på små enheter - gjelder det også m/ desktop?

 

Det sies de skal ha bare en versjon av Windows i framtiden - da må de trikse med min virkeligsoppfattelse på et eller annet vis. Jeg ser nemlig ikke for meg at mobiler har fullverdig desktop enda - da mister de avhengigheten til Microsoft Store. Og jeg ser ikke for meg at de avsondrer alle eksisterende Windows-brukere noen sinne - for nesten alle disse vil ha desktop. Så da blir det en versjon, som er to versjoner? Desktop som et tillegg på enkelte modeller? Eller? På ett eller annet vis blir det et skille mellom de som kun kan kjøre RT og de som også kan kjøre desktop.

 

Windows 8 hadde en saftig oppgraderings-rabatt de første månedene. Men fullprisene var ikke spesielt forskjellig fra W7. Nå har det vært spekulert i gratis oppgradering. Jeg tror ikke man er der enda - ikke på desktop. Men jeg håper på en vel så god rabatt som sist gang. Og kanskje denne gangen de senker fullprisene også.

Lenke til kommentar

Hadde vært fornuftig om de forskjellige skrivebordene sømløst kunne flyttes til forskjellige monitorer, og slikt.

 

Det høres i overkant optimistisk ut. Jeg ville ha forventet noe mer standard. Men for å være helt ærlig blir jeg ikke overrasket om det ikke er det heller, men mer det man forventer på en mobiltelefon. Slide for å bytte desktop. Og da kan det fort skje at løsningen er suboptimal for flerskjermoppsett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...