Gå til innhold

Neste minnegenerasjon koster nesten dobbelt så mye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor mye PS5 og Xbox Two etter One vil bli dyrere?

 

Godt muligens de konsollene der vil ta i bruk 16 GB DDR4 ram.

 

Uansett ser jeg ikke behov helt for DDR4 tar sikkert noen år til jeg kommer å kjøpe det, hvis jeg ikke vurder mini maskin, vil uansett si 16 GB DDR3 er bedre en 8 GB DDR4.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye PS5 og Xbox Two etter One vil bli dyrere?

 

Godt muligens de konsollene der vil ta i bruk 16 GB DDR4 ram.

 

Uansett ser jeg ikke behov helt for DDR4 tar sikkert noen år til jeg kommer å kjøpe det, hvis jeg ikke vurder mini maskin, vil uansett si 16 GB DDR3 er bedre en 8 GB DDR4.

Hva har PS5 og Xbox Two med denne saken å gjøre? Om du refereres til minneprisene, vil de være vesentlig lavere på DDR4 den gang neste generasjon konsoller gis ut. Prisen for ny teknologi er generelt sett alltid høyere en den vil være etter 5 år.

 

Vil ikke være nødvendig å oppgradere før du kjøper ny PC. Men til gjengjeld vil du da sannsynligvis ikke ha noet annet valg en DDR4.

 

I tillegg til dette trenger ikke "vanlige brukere", dvs surferne og spillerne mer en 8GB ram så veldig dyrt blir det ikke :)

Endret av Galen Absalom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

100% økning fra 2600 er 5200, ikke 3500. Du er faktisk under 50%(3900) økning...

 

Med andre ord en økning på ca 35%.. Rart hvor vanskelig prosentregning kan være =P Om prisene er korrekte og prosentene feil vil det altså lønne seg å kjøpe mye ram om man først kjøper DDR4

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dere sjekket komplett?

 

Crucial DDR4 2133MHz 16GB RegDIMM 16GB DDR4 2133 MT/s (PC4-2133) CL15 DR x4 ECC Registered DIMM 288pin

 

Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB 2x8GB CL11 XMP 1,65V

 

Så vil si DDR4 er forhåndvis billig for å være ECC brikker, muligens dette er supertilbud, siden er kun er ca 300 kr prisforskjell. Men usikker på om ECC vil fungere med broadwell cpu stock eller man må ha Xeon prosessor.

 

Er DDR4 støtte for 16 GB per rambrikke?

 

Ser ut som multicom er ennå litt billigere: CRUCIAL Simm DDR4 PC2133 16GBCL15 REG det blir nok dyrt om man skal ha 4 slike, men hvis man sammenligner med DDR3 så vil jeg si DDR4 gjør det mulig med langt bedre kapasitet til mere pris for pengene om ytelsen er viktig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er jo det jo liten spøk at jeg tar frem PS5 og Xbox Two, men hvis dere leser min siste tråd, vil jeg si det at prisen på DDR4 blir dyrere er jo nesten taboid overskrift, snakk om å lage stor sak av ingenting.

 

Siden jeg har gitt 2 eksemper på DDR4 ikke nødvendigvis trenger å bli så dyrt, men kan jo aldri vite om multicom og komplett har et kort tilbud eller ikke har oppdatert prisene.

 

Uansett spørs det om ECC kan brukes med annet en server hovedkort og Xeon prosessor, selv om det er bra kjøp i den prisklassen for noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette er nok ikke overraskende. Overgangen fra DDR2 til DDR3 var vel omtrent enda høyere. Mener at vi snakket om langt over dobling/tredobling når jeg kjøpte DDR3 minne i starten.

 

Det kjipeste er ikke prisen, men heller den labre ytelsen og konsentrasjonen du får ved den økte prisen. 3200kr for 16GB (4x4) med 2800MHz og CL16.

Mens du på DDR3 bare må ut med 2200kr for 16 GB (4x4) med 2666MHz og CL11 (vesentlig raskere i de fleste tilfeller).

 

Det blir sikkert litt minne som kan ta over stafettpinnen til DDR3 en gang, kanskje neste år, men det skjer nok ikke før DDR4 klarer å komme med noe godt over 3 GHz på cl 16/17.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette er nok ikke overraskende. Overgangen fra DDR2 til DDR3 var vel omtrent enda høyere. Mener at vi snakket om langt over dobling/tredobling når jeg kjøpte DDR3 minne i starten.

Husker det, ja. DDR3 var grisedyrt ift. DDR2, selv kjøpte jeg bare 2 GB siden prisene var så sinnsyke. Men det holdt tydeligvis, utvidet først i år (hadde kjempetrøbbel med å finne brikker som hovedkortet ville akseptere, men det er en annen historie).

Lenke til kommentar

Andrull kom meg litt i forkjøpet.

 

 

En vesentlig forskjell på disse er frekvens og forsinkelse:

DDR3 2400MHz CL11 vs DDR4 2133MHz CL15.
DDR3 vil være desidert raskest her, raskere frekvnes og mindre forsinkelse.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Nå får jo DDR3 brikkene tatt i bruk dual channel, mens DDR4 minst må ha 2 brikker som blir veldig dyrt.

Spørsmålet er heller om man merker betydlig forskjellig bruk, eller om det er kun på papiret brikkene er raskere eller tester f.eks memtest eller Memory benchmark slike brikker vil skille seg ut.

 

Det som jeg syns er litt rart er at DDR4 ikke leveres med minimum 8 GB per brikke, siden det ville gjort nytten for at folk virkelig skal oppgradere.

For de som har 4 GB per minnebrikke kunne like godt tatt DDR3 siden det er kun hastigheten som er forskjellig.

Lenke til kommentar

Ja, dette er nok ikke overraskende. Overgangen fra DDR2 til DDR3 var vel omtrent enda høyere. Mener at vi snakket om langt over dobling/tredobling når jeg kjøpte DDR3 minne i starten.

 

Det kjipeste er ikke prisen, men heller den labre ytelsen og konsentrasjonen du får ved den økte prisen. 3200kr for 16GB (4x4) med 2800MHz og CL16.

Mens du på DDR3 bare må ut med 2200kr for 16 GB (4x4) med 2666MHz og CL11 (vesentlig raskere i de fleste tilfeller).

 

Det blir sikkert litt minne som kan ta over stafettpinnen til DDR3 en gang, kanskje neste år, men det skjer nok ikke før DDR4 klarer å komme med noe godt over 3 GHz på cl 16/17.

Mener dette er så kupp det får blitt

 

 

 

4 GB med DDR4-minne koster rundt 600 kroner

Supert, kostet 6000kr for 4gb da jeg fikk mine første ddr3.

 

Vi er bortskjemt i et overmoden minnemarked hvor prisene er kunstig lave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...