Gå til innhold

20 åring arrestert for å ha satt opp proxy-server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

 

Nei det er ikke ulovlig å sette opp en proxy. Litt som om det ikke er ulovlig å drive med utleie av bil.

Men hvis du begynner med målrettet utleie til folk som er ute etter å kjøre ned folk, så får du nok fort myndighetene på døra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er lovbrudd å sette opp en proxy?

 

Det reagerte jeg umiddelbart på også.

 

Men nå har jeg lest høringsnotater som omtaler VPN som et verktøy for kriminelle, så det er ikke utenkelig at vi går samme veien her også, at legitime, til dels nødvendige nettverkstjenester vil lide sin død på lobbybransjens alter.

 

Heldigvis skjer ikke alt som blir vurdert. Mener at fra gammelt av var det snakk om å faktisk forby p2p og senere torrent-protokollen. Diskusjoner på lovverk gjøres typisk av folk som ikke kan så mye om det rent internett-tekniske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette høres jo helt på trynet ut.

Bare de 5 største ISPene er pålagt å blokkere sidene.

 

Gjør dette at alle andre måter å nå sidene på er ulovlige?

Hva er det han er siktet for egentlig? For å omgå et forbud som er ment for ISPene? Han bør ikke bli dømt for å si det sånn. Man kan ikke bare kaste rettsstaten ut av vinduet bare fordi det er snakk om piratvirksomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

 

Ligner vel mer på at han har lagt til rette for piratkopiering av filmer ved hjelp av noen tekniske dipedutter, i dette tilfellet en proxy-tjeneste og en nettleser-plugin.

 

Det blir litt som at du deler ut selvlagede kinobiletter utenfor kinoen. Det er mer åpenbart straffbart dersom du tar penger for dem, men det er faktisk mer skadelig om du ikke gjør det.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

Ligner vel mer på at han har lagt til rette for piratkopiering av filmer ved hjelp av noen tekniske dipedutter, i dette tilfellet en proxy-tjeneste og en nettleser-plugin.

 

Det blir litt som at du deler ut selvlagede kinobiletter utenfor kinoen. Det er mer åpenbart straffbart dersom du tar penger for dem, men det er faktisk mer skadelig om du ikke gjør det.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

 

Merkelig analogi, er virkelig å drive en proxy som ikke filtrerer ut enkelte nettsider på noe vis sammenliknbart med falske kinobiletter? Jeg ser ikke det.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

 

Det blir litt som at du deler ut selvlagede kinobiletter utenfor kinoen.

Nei. Mer som å dele ut blanke lapper som folk evt selv kan velge å lage billetter av.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme hvilken analogi man bruker så er dette et verktøy for å omgå statlig sensur/forbud, og man vet jo historisk sett hvor lite glad en stat er i folk som gjør slikt.

 

Man kommer bare til å se mer av slikt, flere forbud, mer misnøye, og økning i antall folk som gjør seg "kriminelle" for å prøve å hindre forbudene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan si med en viss sikkerhet at andelen av folk som anser seg selv for å være kriminelle har økt kraftig etter at det ble omdefinert som ulovlig å laste ned ulisensiert materiale fra internett.

 

Da har vi en stat, et lovverk, og en betydelig andel med unge mennesker som ikke respekterer lovverket.

 

Endelig har det kommet mange lovlige tilbud som gjør det lite interessant å drive med piratkopiering, men respekten for loven kommer aldri tilbake. Det burde definitivt forskes på hva slike "upopulære" lover gjør med den generelle lovlydigheten i landet på sikt.

 

Jeg vet at for min del har respekten for politikere og de lovgivende her i landet har fått seg noen betydelige skraper i lakken de siste årene. Samtidig som politikere som viser prinsipiell ryggrad - her kommer jeg på én, Georg Apenes - står igjen som fyrtårn.

 

Lover som beskytter enkeltpersonens privatliv mot staten ble skrevet på en tid da det knapt var bruk for slike lover. Det står respekt for de gamle politikerne som skrev dette. Hver ny generasjon overvåkningsverktøy gjør nå at disse lovene revideres for å gi mer kontroll til staten.

 

Fristelsene til å utvide makten vinner over lovbeskyttelsen mot maktmisbruk. Er ikke dette allerede maktmisbruk da? Slik bygger man politistat.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

Ligner vel mer på at han har lagt til rette for piratkopiering av filmer ved hjelp av noen tekniske dipedutter, i dette tilfellet en proxy-tjeneste og en nettleser-plugin.

 

Det blir litt som at du deler ut selvlagede kinobiletter utenfor kinoen. Det er mer åpenbart straffbart dersom du tar penger for dem, men det er faktisk mer skadelig om du ikke gjør det.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Merkelig analogi, er virkelig å drive en proxy som ikke filtrerer ut enkelte nettsider på noe vis sammenliknbart med falske kinobiletter? Jeg ser ikke det.

 

AtW

Hør her, jeg liker heller ikke at film-galningene fra Hollywood driver og legger til rette for sensur og det som værre er på internett, bare for å sikre heggemoniet sitt. Internett er alt for viktig til at disse skal få diktere hvordan informasjonsflyten skal kunne begrenses.

 

Jeg skulle ønske de heller enn å forårsake slik skade, sluttet å lage filmer og tok seg til noe mer konstruktivt.

 

Samtidig er det jo ikke svart/hvitt i denne situasjonen. Film-bransjen er ikke bare de store stygge ulvene, og de som laster ned og ser rettightersbegrensede filmer uten å betale for det, er ikke bare uskyldige og uvitende.

 

Alle som ser produktet, men ikke bidrar med ressurser tilbake til de som lagde filmene, er medansvarlige for situasjonen.

 

For hva er vel mer rettferdig enn at de som konsumerer, også bidrar til produksjonen?

 

Hvis du har et bedre forslag, så kom med det.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

Ligner vel mer på at han har lagt til rette for piratkopiering av filmer ved hjelp av noen tekniske dipedutter, i dette tilfellet en proxy-tjeneste og en nettleser-plugin.

 

Det blir litt som at du deler ut selvlagede kinobiletter utenfor kinoen. Det er mer åpenbart straffbart dersom du tar penger for dem, men det er faktisk mer skadelig om du ikke gjør det.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Merkelig analogi, er virkelig å drive en proxy som ikke filtrerer ut enkelte nettsider på noe vis sammenliknbart med falske kinobiletter? Jeg ser ikke det.

 

AtW

Hør her, jeg liker heller ikke at film-galningene fra Hollywood driver og legger til rette for sensur og det som værre er på internett, bare for å sikre heggemoniet sitt. Internett er alt for viktig til at disse skal få diktere hvordan informasjonsflyten skal kunne begrenses.

 

Jeg skulle ønske de heller enn å forårsake slik skade, sluttet å lage filmer og tok seg til noe mer konstruktivt.

 

Samtidig er det jo ikke svart/hvitt i denne situasjonen. Film-bransjen er ikke bare de store stygge ulvene, og de som laster ned og ser rettightersbegrensede filmer uten å betale for det, er ikke bare uskyldige og uvitende.

 

Alle som ser produktet, men ikke bidrar med ressurser tilbake til de som lagde filmene, er medansvarlige for situasjonen.

 

For hva er vel mer rettferdig enn at de som konsumerer, også bidrar til produksjonen?

 

Hvis du har et bedre forslag, så kom med det.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

 

Ett bedre forslag er å ikke kaste ut borgeres grunnleggende rettigheter for å håndheve latterlige sperringer, det er mye viktigere. Og forslag til hva? Å løse hvilket problem? Er kulturproduksjonen nedadgående?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

Ligner vel mer på at han har lagt til rette for piratkopiering av filmer ved hjelp av noen tekniske dipedutter, i dette tilfellet en proxy-tjeneste og en nettleser-plugin.

 

Det blir litt som at du deler ut selvlagede kinobiletter utenfor kinoen. Det er mer åpenbart straffbart dersom du tar penger for dem, men det er faktisk mer skadelig om du ikke gjør det.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Merkelig analogi, er virkelig å drive en proxy som ikke filtrerer ut enkelte nettsider på noe vis sammenliknbart med falske kinobiletter? Jeg ser ikke det.

 

AtW

Hør her, jeg liker heller ikke at film-galningene fra Hollywood driver og legger til rette for sensur og det som værre er på internett, bare for å sikre heggemoniet sitt. Internett er alt for viktig til at disse skal få diktere hvordan informasjonsflyten skal kunne begrenses.

 

Jeg skulle ønske de heller enn å forårsake slik skade, sluttet å lage filmer og tok seg til noe mer konstruktivt.

 

Samtidig er det jo ikke svart/hvitt i denne situasjonen. Film-bransjen er ikke bare de store stygge ulvene, og de som laster ned og ser rettightersbegrensede filmer uten å betale for det, er ikke bare uskyldige og uvitende.

 

Alle som ser produktet, men ikke bidrar med ressurser tilbake til de som lagde filmene, er medansvarlige for situasjonen.

 

For hva er vel mer rettferdig enn at de som konsumerer, også bidrar til produksjonen?

 

Hvis du har et bedre forslag, så kom med det.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

 

Ett bedre forslag er å ikke kaste ut borgeres grunnleggende rettigheter for å håndheve latterlige sperringer, det er mye viktigere. Og forslag til hva? Å løse hvilket problem? Er kulturproduksjonen nedadgående?

 

AtW

 

Lås inne Tesla bilene nå!! De er "Made in USA"

Lenke til kommentar

 

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

 

Nei det er ikke ulovlig å sette opp en proxy. Litt som om det ikke er ulovlig å drive med utleie av bil.

Men hvis du begynner med målrettet utleie til folk som er ute etter å kjøre ned folk, så får du nok fort myndighetene på døra.

 

Det var en latterlig dårlig sammenligning. Sidestiller du medvirkning til drap med det å gi tilgang til en torrent side?

 

England har innført lover for å blokkere nettsider som Pirate Bay for å smiske med musikk- og filmbransjen. Dette er lover som kun tjener store distributører og medfører økte kostnader for det engelske folket i form av etterforskning og rettssaker.

Lenke til kommentar

Det er lovbrudd å sette opp en proxy? Joda, det er jo "kreativt" av storbritannia, som blir en mer bedriten politistat for hvert år som går.

 

AtW

Jeg tror ikke det er lovbrudd i UK å sette opp en proxy, men å sette opp en proxy SPESIFIKT for å komme forbi myndighetenes pålagte blokkering av nettsteder som driver piratvirksomhet, det er nok veldig upopulært.

Det er jo sikkert millioner av proxyer i drift i UK som ingen blir avhørt om til alle mulige slags formål, f.eks e-mail,

det er koblingen til the pirate bay som gjør det hele

illegalt.

Så en proxy som ikke spesifikt kan brukes til dette formål,

(slik som hundrevis av (google: *pirate bay UK proxy*)

"UKBay" "Proxybay" "pirateportal" osv.),

vil nok kunne brukes uten problem.

 

Det blir nok temmelig vanskelig for myndighetene å kontrollere torrents uten å ha klørne langt inni hoved fiberen og "sile" trafikken, NSA-style.

Et slikt prosjekt blir jo både dyrt og digert, men kontroll er vel noe styrende myndigheter ikke kan få nok av. :-)

 

 

edit: Dersom opinionen skulle snu mot økt kontroll, kan det jo være det smeller noen bomber eller krasjer noen fly, så blir det nok stell på sakene skal du se :-))) Jeg tror forresten opinion som begrep bør begraves, inntil mediakontroll er forsvunnet (etter neste istid)

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...