Gå til innhold

– Barn og tenåringer kan mest om teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her blander dere vel i stor grad teknologi og produkter.

Enig med den. Undersøkelsen er mer vinklet mot hvor mye man bruker diverse moderne produkter/teknologi, samt hvor mye kunnskap man selv tror man har.

 

Ta en titt på deres forenklede undersøkelse. En tenåring som tror han vet mye om teknologi grunnet mye bruk av apps/smarttelefoner/sosiale medier etc. vil få en høyere score enn en 20år+ som kanskje vet mer, men er med ydmyk og ikke like interessert i samme (moderne) teknologi.

 

http://ofcom.in/DQtest

 

Fikk selv 123 i score, men det var ikke pga. mangel på kunnskap rundt teknologien det ble spurt om, men at jeg ikke er interessert/bruker alt som ble tatt opp.

 

En annen ting som slo meg var spørsmål som hvorvidt man blir spurt av venner/familie om teknologi. Når jeg bodde hjemme var jo dette naturligvis mer vanlig enn etter at jeg flyttet ut. Betyr ikke at jeg vet noe mindre om teknologi.

 

Litt usikker på om jeg tror det er særlig forskjell på tenåringer i dag og de som var det for 5-10 år siden. På en side så har dagens tenåringer vokst opp med en tettere tilknytning til internett og bruk av det i dagliglivet. På en annen side er det ikke like populært å bygge sin egen PC, det er mindre ting man kan fikse selv og det kan virke som om man blir mindre eksponert for muligheter for "hacking".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Her blander dere vel i stor grad teknologi og produkter.

Enig med den. Undersøkelsen er mer vinklet mot hvor mye man bruker diverse moderne produkter/teknologi, samt hvor mye kunnskap man selv tror man har.

 

Ta en titt på deres forenklede undersøkelse. En tenåring som tror han vet mye om teknologi grunnet mye bruk av apps/smarttelefoner/sosiale medier etc. vil få en høyere score enn en 20år+ som kanskje vet mer, men er med ydmyk og ikke like interessert i samme (moderne) teknologi.

 

http://ofcom.in/DQtest

 

Kult at du fant testen man kan ta selv - skal legge inn den i artikkelen. :-)

 

Jeg har for øvrig skrevet "Det de har målt i spørreundersøkelsen, er forståelse av begreper og hvor sikre de tilsynelatende er ved bruk av teknologi." (Teknologi er selvfølgelig et begrep som kan tolkes på flere måter).

Lenke til kommentar

Kult at du fant testen man kan ta selv - skal legge inn den i artikkelen. :-)

 

Jeg har for øvrig skrevet "Det de har målt i spørreundersøkelsen, er forståelse av begreper og hvor sikre de tilsynelatende er ved bruk av teknologi." (Teknologi er selvfølgelig et begrep som kan tolkes på flere måter).

Den var linket til i originalkilden. Er nok fin å ha med, selv om jeg er litt skeptisk til verdien av den.

 

Hvordan det er skrevet i artikkelen her på Tek er forsåvidt greit i forhold til kildene, som min kritikk er rettet mot. Hvor sikker man tror man er ved bruk av teknologi trenger ikke samstemme med faktisk kunnskap.

 

Hadde vært interessant om de i tillegg testet hvor flinke folk var til å eksempelvis løse forskjellige problemer for å vise faktisk kunnskap.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det var svært begrenset hvor mye du kan trekke ut av testen.

Synes det var rart at "jeg bruker det selv" er alternativet som gir mest poeng, mens "Jeg kan det meste om det, men bruker det sjelden" gir lavere poengsum...

Hvor er "jeg kan alt om det OG bruker det selv"?

Testen går ut fra at det å bruke et produkt er det samme som å kunne mye om det...
Og så får man vel ganske stort trekk om man også kjenner til eldre teknologier, og kunne klart deg uten moderne hjelpemidler... Som også er et spørsmål.

Nei, som de fleste poengterte så var dette trasige greier. Toppscore får du hvis du har 4g smarttelefon, bredbånd og sender SMS. Wow, man skiller ikke akkurat klinten fra hveten her. :p

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, er ikke det så menneskelig som du får det? Vi blir født nysgjerrige på alt, og åpen for alt. Men når vi vokser opp så slår vi oss etter hvert til ro med de vi kjenner, og klamrer oss til det.

 

Er vel litt biologisk og evolusjonsmessig fordel. For å være best rustet for fremtiden så bør man være tilpasningsdyktig. Mens når du er eldre, så ville det krevd for mye krefter å være like tilpasningsdyktig, hvor du måtte omvelte på mye det du allerede, og det å vedlikeholde blir heller en prioritet.

 

Og om samfunnet i dag ikke krever at du kan noe som helst om hva du bruker, hvordan du fikser det eller vedlikeholder det, ja i god "bruk og kast" eller "it just works" stil, så blir det vel ikke nødvendig for mengdene å kunne så mye.

Da kanskje du potensielt ender opp med et samfunn hvor du har noen få eldre eksperter på teknologi, samt masse slaver av teknologien.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...