Gå til innhold

SPONSET BILAG: Damer foretrekker rollespill:


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at reklame for FF14 er noe av poenget her, men jeg vil understreke at det på ingen måte er et typisk japansk rollespill. Tvert imot er det et japansk forsøk på å kopiere en vestlig rollespillsuksess, da særlig WoW. Hvis man faktisk ønsker å prøve et japansk rollespill er det altså ikke der man bør begynne.

Endret av Spartapus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner at Gamer, (eller Gamers eiere da....) trenger penger, men synes disse sponsede bilagene er på kanten om Gamer har som mål om fremstå som et seriøst nettsted som serverer spilljournalistikk. Det er problematisk når Squeenix fritt får ordet til å presentere så mye ræl med en soleklar skjult agenda, uansett hvor mye det merkes som sponset bilag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart likevel, både at gamer.no ønsker å vanne ut siden med liksomartikler, og at jeg ikke ser poenget med disse tekstene. De handler jo ikke om noe, før de til slutt anbefaler FF14.

 

DB har jo noe lignende, men der er de så tydelig adskilt fra resten av artiklene at jeg ikke enser de en gang. Her ligger de jo sammen med vanlige artikler, bare merket med en farge og en liten tekstsnutt.

Lenke til kommentar

Denne er passende om "native advertising":

Edit: Ser at den er i en kommentar til en av de andre sponsende artiklene, men kan nok ikke gjentas for ofte /edit

 

Men så lenge det er T Y D E L I G merket at det er sponset, er det en forskjell på dette og f.eks. ett (debat)innlegg fra en politiker i en avis? Den største forskjellen er at politikeren betaler ikke for å få sitt innlegg på trykk (så vidt jeg vet, kan ta feil). Og det er nok en vesentlig viktig forskjell. Når penger begynner å diktere det redaksjonelle innholdet er man på en farlig vei.

 

post-70961-0-58792500-1407406131.png

Dette var det jeg så i toppen av diskusjon.no, og det er ikke merket med sponset innhold, det kom først til syne etter at jeg klikket meg en på den. Det er ikke bra nok! Så fort jeg så det var en "native advertisment" så hoppet jeg over hele innholdet og ned til kommentarene, det eneste som da var interessant var hvordan folk reagerte. Nå ikke dette den første jeg har sett på Gamer.no, men den første jeg ble lurt til å klikke på.

Endret av Crowly
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg betaler for å unngå reklame og for å få gode artikler. Fant denne artikkelen interessant men som TriNitroToluen (phew!) sier, så skal ikke denne egentlig være synlig når jeg har skrudd av for reklamer.

 

Foreslår at dere har et ekstra valg på adminpanelet hvor jeg kan velge om jeg ønsker sponset bilag eller ikke.

Endret av Goliath
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

– Jeg spiller - og har spilt - for meg selv. Mest for å koble av. Selv om det har blitt MYE innimellom, har jeg også alltid hatt lange perioder off. Kall meg gjerne en periode-gamer, sier Vegge, som ikke ser bort fra at mange jenters fascinasjon for rollespill er en naturlig utvikling fra småjenters prinsesseleker.

 

 

Først beskriver hun mitt spillemønster, og så slenger hun på dette...

 

:´(

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"WoW interessen dabbet kraftig av da skaperne forenklet og «åpnet» spillet. Det som for Kleppe hadde vært komplisert, utfordrende og morsomt, ble med endringene «platt» allemannseie, noe også nabo-fjortisen kunne leve seg inn i."

 

Hmm, så det er derfor "alle" har fullført Garrosh på heroic siden det er så lett. Nei vent! Det var vist bare 1% som har gjort det.

Lenke til kommentar

Synes at slike reklamer er en dårlig måte å sponse et produkt på. Det er kanskje interessant lesing, men det mister hele troverdigheten når gamer.no ikke har skrevet det en gang. Foretrekker sponsorer hvor tek.no faktisk skriver artikkelen selv, og kan komme med kritikk om nødvendig, men at de må skrive x artikler om disse temaene/produktene ved visse retningslinjer osv. Da er det faktisk deres egne ord. Skjønner at det kanskje er mindre stress (og billigere) å bare sende en tekstfil og "ctrl c, ctrl v" til nettsiden, men jeg blir 500% mer interessert hvis det er en mer kvalitativ annonse.

Lenke til kommentar

Det er da ingen "skjult agenda". Square-Enix reklamerer for å selge produktene sine i likhet med alle andre selskaper mens Gamer tar seg betalt for å publisere annonsene, noe som må være helt legitimt i et fritt samfunn. Når Gamer i tillegg er så samvittighetsfulle at de merker artiklene med "sponset bilag" i store bokstaver er det den enkleste sak i verden å unngå annonsene hvis man har store motforestillinger mot dem.

 

Det er en skjult agenda når de i dette tilfellet har en "artikkel" som omhandler damer som foretrekker rollespill, og Final Fantasy tilfeldigvis nevnes 10 ganger i teksten. Dette har ingenting med vanlig reklame å gjøre. Det er helt greit med annonser, men når man forkler reklame som journalistisk innhold, så blir det meget problematisk uansett hvor mye de skulle merke det. Man lar ikke Statoil komme midt under nyhetssendingen på TV2 for å ha et 5 minutter langt ukritisk innslag om hvor fantastisk oljesand er selv om de hadde merket det med "Innslaget er sponset av Statoil". Skremmende hvis du synes det hadde vært helt greit.

Endret av radiohodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen er tydelig merket både som annonse og sponset... Men med mindre Square har tenkt å sponse "Ekstra" for meg, så er det ren reklame, og det har jeg krysset av for at jeg ikke ønsker...

 

Dette kunne ha vært en god artikkel dersom Gamer hadde skrevet denne selv, og stemmer det faktisk at "damer foretrekker rollespill"...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ingen "skjult agenda". Square-Enix reklamerer for å selge produktene sine i likhet med alle andre selskaper mens Gamer tar seg betalt for å publisere annonsene, noe som må være helt legitimt i et fritt samfunn. Når Gamer i tillegg er så samvittighetsfulle at de merker artiklene med "sponset bilag" i store bokstaver er det den enkleste sak i verden å unngå annonsene hvis man har store motforestillinger mot dem.

 

For all del, Gamer marker artikkelen helt korrekt, men det er fremdeles reklame, og en del her har betalt for å slippe og se reklame. Denne dukker opp uansett, og det er det som er problemet her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var det jeg så i toppen av diskusjon.no, og det er ikke merket med sponset innhold, det kom først til syne etter at jeg klikket meg en på den. Det er ikke bra nok!

 

Veldig enig. Den feeden der har rett og slett blitt glemt. Skal fikse markering der nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...