Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er det mulig å koble en padde til f.eks. monster overspenningsværnet? Har selv ca 14 uttak fordelt på to 8-stikks padder i dag, til flere externe harddisker osv. Må en virkelig da ha 3 slike monster overspenningsværn, eller kan en komme seg unna med 1 og så noen små 4-5 uttaks padder etter det?

Lenke til kommentar

etter hva jeg har forstått hjelper ikke finvern mot lyn vis man ikke har grov-vern..

 

er elektriker men har ikke så veldig mye peiling angående dette, men var hos en kunde som hadde montert et finvern til pcen for akkurat hvor huset hans lå var han veldig utsatt for lyn. når jeg kom bortover så var finvernet bare aske. det hadde tatt fyr etter et lyn nedslag.

 

etter litt undersøkelse fant vi ut at vis skulle montere et grov-vern for slik ikke skulle skje igjen.

 

rett meg vis jeg har feil

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt, ja jeg har opplevd at lynet har tatt kverken på min 3 år gamle gaming rig for noen år siden men fikk hele kjøpesummen tilbake som var høy -1000 i egenandel samt ikke absolutt alt hadde tatt kvelden så jeg tjente stort på det selv om jeg var uten stasjonær maskin i en måned.

Men har vel brukt opp flaksen min nå å burde dra ut pluggen :p

 

PS ikke glem å nappe ut kontakten på ruteren mens du er i gang, ethernet kabelen kan svi av nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Har man telefonlinje/ADSL eller kabel-TV med kobberkabel så er man over dobbelt så utsatt for lynskader, da man kan oppleve høy indusert spenning mellom strøm og telenettene selv om man unngår direkte lynnedslag.

 

Før jeg fikk fiber hadde jeg to lynskader, etterpå har det ikke vært noen problemer med lyn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...