Gå til innhold

iPhone-deler stoppes i tollen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når et selskap moderatorene her på forumet ikke lar meg navngi (i brudd med yhtingsfriheten), produserer egne kopier av mitt verk og bruker det på websidene sine og i reklame, da sendte politiet meg en faktura på at de hadde kostnader ved å motta anmeldelsen jeg sendte.

Samtidig skal de nå være privat armé ved å stanse fullt lovlige produkter de "tror" er ulovlige i Norge?

 

Dette er kriminellt av det norske politiet.

Lenke til kommentar

IPR-gods (IPR = Intellectual Property Rights) er ikke ulovlig å innføre til Norge såfremst det er til privat bruk og ikke for videresalg. Jeg har selv vært gjennom en runde med Tollvesenet der de beslagla en pakke jeg var mottaker av og kunnskapen rundt eget regelverk virket å være lav før saken havnet hos en jurist som naturligvis besørget utlevering av pakken. Saken tok dessverre lang tid.

 

Når det gjelder reservedeler er det nok et vrient område for Tollvesenet, og enda verre for forbrukeren. Hvordan skal man vite om reservedelen man har bestilt er ekte og fra originalleverandøren? For skjermer til f.eks Samsung er det ofte ekte vare uansett, fordi AMOLED produseres av få fabrikker. For TFT-skjermer er det nok flere "om beinet", men det er vrient å vite om skjermen er produsert av Apple selv (lite trolig), av en fabrikk med lisens (mer sannsynlig) eller bare en ren kopi (mest sannsynlig). Uansett, så lenge delen er til privat bruk og ikke skal brukes i næringsvirksomhet (videresalg eller reparasjoner mot betaling) bryter den ikke mot reglene vedr. IPR-gods.

 

 

Se også denne siden hos Tollvesenet om IPR og piratvarer:

http://toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=118205&epslanguage=no

Utdrag: "Det er ikke tillatt å utføre (eller innføre) piratvarer i

næringsøyemed."

"Det er ikke lov å innføre piratkopier til Norge uten rettighetshaverens tillatelse. Denne bestemmelsen gjelder ved innførsel i en næringsvirksomhet, for videresalg mm."

 

Underforstått: Privat bruk er fritt frem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Etter å ha skummet igjennom stortingsproposisjonen det linkes til i artikkelen framgår det at det ikke er foreslått noen endringer hva angår IPR-gods og privat bruk. Dermed blir andre og tredje paragraf i artikkelen direkte feil og misvisende hvis artikkelen er ment rettet mot private. Og meg bekjent er ikke Amobil et bransjemagasin.

 

"Slik loven er i dag, risikerer du at iPhone-delene du kjøper fra Kina blir stanset i tollen. Du risikerer også at varen blir ødelagt, og dersom det er toll på varen må du betale denne, selv om du ikke får noen glede av produktet. Ved særlig skjerpende omstendigheter, er straffen bøter eller fengsel i inntil 3 år."

Ja, hvis mottaker av varen er iPhonereparasjon AS. Hvis mottaker er Ola Nordmann som har mistet telefonen på flisene på badet er svaret et klart og rungende NEI, loven er definitivt ikke slik!


Skjerpings Espen, du kan gjøre bedre research enn dette, evt bør du la være å poste artikler fra en "anonym" ansatt i Apple...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Etter å ha skummet igjennom stortingsproposisjonen det linkes til i artikkelen framgår det at det ikke er foreslått noen endringer hva angår IPR-gods og privat bruk. Dermed blir andre og tredje paragraf i artikkelen direkte feil og misvisende hvis artikkelen er ment rettet mot private. Og meg bekjent er ikke Amobil et bransjemagasin.

"Slik loven er i dag, risikerer du at iPhone-delene du kjøper fra Kina blir stanset i tollen. Du risikerer også at varen blir ødelagt, og dersom det er toll på varen må du betale denne, selv om du ikke får noen glede av produktet. Ved særlig skjerpende omstendigheter, er straffen bøter eller fengsel i inntil 3 år."

Ja, hvis mottaker av varen er iPhonereparasjon AS. Hvis mottaker er Ola Nordmann som har mistet telefonen på flisene på badet er svaret et klart og rungende NEI, loven er definitivt ikke slik!

 

Skjerpings Espen, du kan gjøre bedre research enn dette, evt bør du la være å poste artikler fra en "anonym" ansatt i Apple...

 

Hva om Ola Normann bestiller 20 skjermer i uka?

Lenke til kommentar

Da må Tollvesenet ta en skjønnsmessig vurdering på om Ola driver næringsvirksomhet eller ikke. Med 20 i uka er det ganske åpenbart at det er større skala enn privat bruk og Ola bør håpe at det ikke bare er Tollvesenet som er interesserte. Det lokale skattekontoret er nok også interessert i hvorvidt denne inntekten innrapporteres og beskattes slik den skal.

 

Antar man snittprisen per skjermrep til 1000 kroner så vil Ola være mva-pliktig allerede den første måneden.. Ola bør helt klart starte Olas Mobilrep AS og gjøre virksomheten lovlig.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at Tollvesenet har noen hjemmel til å stanse reservedeler selv om de er produsert av andre. Den kampen har bilimportørene for lengst tapt, og det er ingen tvil om at det er fullt lovlig å importere, kjøpe, og selge deler selv om de ikke er originale.

Om delene utgir seg for å være originale, men ikke er det er det snakk om priratkopiering, men ikke om det bare er deler som passer til et beskyttet produkt.

Sist jeg gjorde noe med bilen min ble det Brembo bremser, Dunlop registerreim, Walker eksos, og det er ikke noe bilfabrikanten kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Om jeg som forbruker får min mobilskjerm knust og jeg bestiller meg ny, er det vel opp til meg om jeg vil betale for en orginal del eller en kopi, "piratvare" eller ikke. Det driter jeg i.

Skulle tatt seg ut om jeg skulle bli nektet å kjøpe reservedel fra Kina til min egen mobil.

Du vil ikke bli nektet å kjøpe en reservedel fra Kina til din egen mobil. Da er det snakk om privat bruk.

Lenke til kommentar

Det er en dom på dette

http://www.infomedia.no/Documents/Dom%20Roar%20Sørensen.pdf

Her virker det som tolldirektør Hole uttaler seg på svært sviktende grunnlag.

Dommen frifant Sørensen som importerte ca 20 vesker/lommeboker/toalettmapper, mener det var 6-7 sett. Louis Vuitton måtte betale Sørensens saksomkostninger.

Sørensen kjøpte disse som gave til 6 venninner, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

 

Om jeg som forbruker får min mobilskjerm knust og jeg bestiller meg ny, er det vel opp til meg om jeg vil betale for en orginal del eller en kopi, "piratvare" eller ikke. Det driter jeg i.

Skulle tatt seg ut om jeg skulle bli nektet å kjøpe reservedel fra Kina til min egen mobil.

Du vil ikke bli nektet å kjøpe en reservedel fra Kina til din egen mobil. Da er det snakk om privat bruk.

Det hadde vært kjekt om artikkelen var litt klar på dette.

Istedenfor kommer direktør Hole med en svært uklar kommentar som jeg mener er direkte feil. Og en tollunderdirektør burde vite bedre.

 

I tillegg greier hun å trekke inn barnearbeid for å tåkelegge dette mer, samt hvitvasking av penger.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Hva med uorginale eksosanlegg på Biltema?

Bilforhandlerne vil nok gjerne at du skal kjøpe originale deler, men det skal være et ganske spesielt eksosanlegg om produsenten har tatt patent på det. De fleste produsenter ønsker å selge så mange biler som mulig, og vet at det er lite populært om det bare er mulig å reparere bilen med dyre originaldeler. I tillegg er det kanskje fint å ha noe å skylde på om bilen som tar fyr og brenner opp er full av billige reservedeler fra Kina ;-) Bruk av uoriginale deler kan ha konsekvenser for garantien på produktet.

Endret av mobilen.no
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...