Gå til innhold

– Gir fem ganger så lang batteritid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Imidlertid gjenstår det mer arbeid og mer testing, før vi får se neste generasjons Li-ion-batterier i nye produkter."

 

Så la oss si 15-20 år til da?

 

Selv om det sikkert virker som du overdriver, er du nok ikke langt unna sannheten. Det er i alle fall ingen grunn til panikk for de som akkurat har kjøpt elbil, og heller ikke sånn at de som vurderer å bytte telefon, bør vente.

 

Teknologiske fremskritt er tidlig ute å anonserer hva de har oppnådd, men en stabil leveringsklar vare tar LANG tid å få ut til forbrukerne etter det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger har vi hørt om revolusjonerende ny batteri teknologi som kommer til å endre hverdagen? Tror det ikke før jeg får se det. På den annen side har det jo skjedd ganske store forbedringer siste 10 åra...

 

Før, eller siden, vil det være noen som snakker sant. Når dette skjer vil en god del skje ganske fort. (Og de som har patent blir ultrarike) I dag er det mye teknologi som ikke er fornuftig grunnet dårlige portable energikilder.

Lenke til kommentar

Hva hjelper det med høyre kapasitet når batteriene stadig skal krympes i størlse ( tynnerer batterier ) samtidig som bruken økes

 

 

Nå passer det også å spørre om hva som er riktig om batterier :

 

Før i tiden ble det sagt at man måtte tømme batteriene for strøm om ikke hver gang så ganske ofte for å bevare kapasiteten.bilbatteriene var vist unntaket her

 

Nå sies det at det er ikke så nøy hvis man tømmer dem helt av og til

 

Batterier har uansett sin begrensede levetid

 

Denne levetiden blir også kraftig reduser hvis man hurtig-ladder

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Ehm,levetid, vil det si hvor mange oppladninger batteriet tåler eller hvor lenge den holder på strømmen?

 

 

Det kan nok bety begge deler...,men jeg tror nok at i dette tilfellet er det snakk om Bruks-kapasiteten på et full ladet batteri frem til at det er tomt og må lades på ny.

 

Spennende å se hvor lenge det tar å gå i fra teori og "proof of concept"-stadiet og over til mainstream use...,eller "alle manns eie" som det heter på godt norsk.

 

Man kan jo håpe at det vil bli tilgjengelig om ikke så alt for lenge...,men sammenligner man med mainstream-broadcast av 8k som er antatt å bli en realitet i 2032...,så kan det ta sin tid før sånne batterier kommer på banen.

 

En kan ikke annet enn å smøre seg med tollmodighet.

 

PS...: Beklager eventuelle skrive-Leif...

Lenke til kommentar

Hva hjelper det med høyre kapasitet når batteriene stadig skal krympes i størlse ( tynnerer batterier ) samtidig som bruken økes

 

 

Nå passer det også å spørre om hva som er riktig om batterier :

 

Før i tiden ble det sagt at man måtte tømme batteriene for strøm om ikke hver gang så ganske ofte for å bevare kapasiteten.bilbatteriene var vist unntaket her

 

Nå sies det at det er ikke så nøy hvis man tømmer dem helt av og til

 

Batterier har uansett sin begrensede levetid

 

Denne levetiden blir også kraftig reduser hvis man hurtig-ladder

 

Lithium Ion batterier i sin helhet skal helst aldri tømmes. Greien med at man skulle tømme batteriene er noe som hørte forrige generasjon batterier til, sammen med at man skulle lade de 16+ timer ved første lading. Disse tingene er helt unødvendig på moderne batterier. Lithium Ion kan faktisk ta skade av å gå helt tom. (Teoretisk i hvertfall)

Lenke til kommentar
Metoden går ut på at de har klart å gjøre litiumet i batteriets anoder mer effektivt, ved å bruke såkalt nanoskopisk karbon

 

Jeg ser i artikkelen på Stanford at metoden går ut på å benytte svovel i stedet for kobolt. Hvor karbon kommer inn i bildet vet jeg ikke helt. Kanskje artikkelen bør omskrives noe? De har også valgt å kalle batteriene for Lithium-Sulfur, ikke Lithium-Ion. Ville blitt overrasket om disse hadde blitt kjent som LiSu-batterier dersom dette er kommersielt gjennomførbart.

 

 

 

To solve this problem, the SLAC/Stanford research team devised a clever solution, called a yolk-shell design. Individual nano-nuggets of sulfur, each one-hundredth the diameter of a human hair, are enclosed within a semi-porous shell that allows lithium ions to pass through but blocks the electrolyte.
Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger har vi hørt om revolusjonerende ny batteri teknologi som kommer til å endre hverdagen? Tror det ikke før jeg får se det. På den annen side har det jo skjedd ganske store forbedringer siste 10 åra...

"Revolusjonen" er egentlig er egentlig mange små evolusjonære rykk og napp. For 10 år siden var batterikapasiteten på de beste telefonene 750 mAh (3,7v). I dag er den over 3000 mAh (3,8v). Jeg synes over en 4-dobling økning på 10 år er ganske godt driv i utviklingen.

 

Men forbruket har skutt i været mye raskere og ødelegger totalt for den økningen i batteritid vi kunne fått. Jeg tror temming av forbruket vil ha større effekt på batteritiden fremover. Android L er et av tiltakene som vil forbedre batteritiden mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mange ganger har vi hørt om revolusjonerende ny batteri teknologi som kommer til å endre hverdagen? Tror det ikke før jeg får se det. På den annen side har det jo skjedd ganske store forbedringer siste 10 åra...

"Revolusjonen" er egentlig er egentlig mange små evolusjonære rykk og napp. For 10 år siden var batterikapasiteten på de beste telefonene 750 mAh (3,7v). I dag er den over 3000 mAh (3,8v). Jeg synes over en 4-dobling økning på 10 år er ganske godt driv i utviklingen.

 

Men forbruket har skutt i været mye raskere og ødelegger totalt for den økningen i batteritid vi kunne fått. Jeg tror temming av forbruket vil ha større effekt på batteritiden fremover. Android L er et av tiltakene som vil forbedre batteritiden mye.

 

 

For min del kunne den neste iPhone vært identisk med 5S, men litt tykkere for å gi plass til et større batteri.

 

Tviler på at de fleste hadde reagert om den gikk opp til f.eks. 9-10mm tykk hvis den fikk en del timer mer i batteritid.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare kjøpe et fysisk større batteri + passende tykkere deksel?

Ups, iPhone har vist ikke mulighet for batteribytte og ei heller bytte av bakdeksel. :p

Jaja, men dette er vel en av kamelene du svelget når du valgte telefon så da har du egentlig bare deg selv å takke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva hjelper det med høyre kapasitet når batteriene stadig skal krympes i størlse ( tynnerer batterier ) samtidig som bruken økes

 

 

Nå passer det også å spørre om hva som er riktig om batterier :

 

Før i tiden ble det sagt at man måtte tømme batteriene for strøm om ikke hver gang så ganske ofte for å bevare kapasiteten.bilbatteriene var vist unntaket her

 

Nå sies det at det er ikke så nøy hvis man tømmer dem helt av og til

 

Batterier har uansett sin begrensede levetid

 

Denne levetiden blir også kraftig reduser hvis man hurtig-ladder

Lithium Ion batterier i sin helhet skal helst aldri tømmes. Greien med at man skulle tømme batteriene er noe som hørte forrige generasjon batterier til, sammen med at man skulle lade de 16+ timer ved første lading. Disse tingene er helt unødvendig på moderne batterier. Lithium Ion kan faktisk ta skade av å gå helt tom. (Teoretisk i hvertfall)

 

Nå er det jo mange dingser som nettopp bruker LI-on batterier og de bler brukt til det ikke er mulig å trekke ut mere strøm

Diverse elektrisk verktøy bruker det og jeg tror også at disse elektriske tannbørsten bruker det

 

Her setter man jo aldri tingen (eller batteriet ) i laderen før det det stopper

 

jeg har lurt finne det da en mekanisme som hindrer batteriet i å gå helt tomt på disse for de stopper helt brått , ikke gradvis slik man er vant med når man har batterier i en lykt blir svakere ?

Lenke til kommentar

Hva hjelper det med høyre kapasitet når batteriene stadig skal krympes i størlse ( tynnerer batterier ) samtidig som bruken økes

 

 

Nå passer det også å spørre om hva som er riktig om batterier :

 

Før i tiden ble det sagt at man måtte tømme batteriene for strøm om ikke hver gang så ganske ofte for å bevare kapasiteten.bilbatteriene var vist unntaket her

 

Nå sies det at det er ikke så nøy hvis man tømmer dem helt av og til

 

Batterier har uansett sin begrensede levetid

 

Denne levetiden blir også kraftig reduser hvis man hurtig-ladder

 

For ikke å snakke om hvor dumt det er å oppbevare batterier fulladet og ubrukt.

 

 

 

 

 

Nå er det jo mange dingser som nettopp bruker LI-on batterier og de bler brukt til det ikke er mulig å trekke ut mere strøm

Diverse elektrisk verktøy bruker det og jeg tror også at disse elektriske tannbørsten bruker det

 

Her setter man jo aldri tingen (eller batteriet ) i laderen før det det stopper

 

jeg har lurt finne det da en mekanisme som hindrer batteriet i å gå helt tomt på disse for de stopper helt brått , ikke gradvis slik man er vant med når man har batterier i en lykt blir svakere ?

Enig med deg om elektroverktøy som drives av Lithium-ion batterier. Noen av disse er selvfølgelig dårligere systemer (merker) enn andre. Men generellt er levetiden relativt høy. Men, når batteriet koster kr 1200,- eksempelvis per stykk, så forventer man ihvertfall at de varer til kjøpsloven ikke dekker flere år/mnd.

 

Noen håndtverkere bruker slike verktøy hver dager flere ganger til dagen. De har gjerne utfordrende bruk, som å stappe på det mest krevende verktøyet. Eks. batteridrill + hullsag?

 

Det hadde vært fint om noen hadde spurt slike håndtverkere om levetiden, og satt det opp i en tabell per merke og Ampere-timer batteriet dekker.

 

Av og til ryker jo batteridrillen før batteriet tar kvelden for slike håndtverkere. Det er kanskje derfor å kjøpe en ny drill uten batterier koster kanskje en tusenlapp kun! Også har det blitt mer og mer populært å tilby store multiverktøypakker som deler samme batterisko. Så noen batterier får brynt seg mer enn andre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare kjøpe et fysisk større batteri + passende tykkere deksel?

Ups, iPhone har vist ikke mulighet for batteribytte og ei heller bytte av bakdeksel. :p

Jaja, men dette er vel en av kamelene du svelget når du valgte telefon så da har du egentlig bare deg selv å takke.

 

Selvfølgelig.

 

Jeg mener bare at det er vel begrenset hvor mye man får ut av at en telefon er f.eks. 6mm tynn kontra om den hadde vært 8 og hatt bedre batteritid.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare kjøpe et fysisk større batteri + passende tykkere deksel?

Ups, iPhone har vist ikke mulighet for batteribytte og ei heller bytte av bakdeksel. :p

Jaja, men dette er vel en av kamelene du svelget når du valgte telefon så da har du egentlig bare deg selv å takke.

 

 

Iphone-brukere sliter ikke kun med hvor lenge batterier leverer før det er utladet. Sjekk disse damenes frustrasjoner (for den som synes det tar langt tid før poenget kommer, sjekk 1 min og 40 sek. inn i videoen):

 

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...