Gå til innhold

– Apple planlegger 4K-Mac og 12 tommers Retina-MacBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde håpet at Apple ikke var de som kastet seg over umodne trender, og i stedet jobbet med logikk. Retina-utgaven av MacBook Pro 13 har problemer med skjermoppløsningen. Ting oppleves som tregere enn den kraftigere 15-tommeren.

 

Et Retina-panel trekker mer strøm. MacBook Air har alltid hatt som hensikt å ha best mulig batteritid. Jeg sier heller ja til 1920x1080 IGZO IPS og passiv kjøling med nye Broadwell ULV-prosessorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette galdt vel først og fremst førstegenerasjons MacBook Pro 13" med retinaskjerm som hadde Intel HD 4000 skjermkort. Dagens modell med Intel Iris (HD 5100) har ingen utfordringer med skjermoppløsningen.

 

At Apple som et selskap som fronter bildekvalitet såpass sterk er interessert i å gjøre noe med MacBook Air er vel ikke så fryktelig rart da det etterhvert er eneste produktet de har med temmelig middelmådig skjermkvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette galdt vel først og fremst førstegenerasjons MacBook Pro 13" med retinaskjerm som hadde Intel HD 4000 skjermkort. Dagens modell med Intel Iris (HD 5100) har ingen utfordringer med skjermoppløsningen.

 

At Apple som et selskap som fronter bildekvalitet såpass sterk er interessert i å gjøre noe med MacBook Air er vel ikke så fryktelig rart da det etterhvert er eneste produktet de har med temmelig middelmådig skjermkvalitet.

 

Det er den nye modellen jeg har erfaring fra, hvor scrolling i noen applikasjoner var rufsete. TheVerge opplevde det samme.

 

http://www.theverge.com/2013/10/30/5044874/13-inch-macbook-pro-with-retina-display-review-2013

 

At Retina krever mer strøm, er ellers unektelig. Dette fenomentet, med higen mot stadig høyere skjermoppløsning før tiden er moden, er også det som har fellet LG G3 som telefon. En skjerm som sliter på de fleste områder bortsett fra pikseltall, og som tapper mobilen for strøm kjappere enn konkurrentene.

 

Jeg vil mer enn gjerne kunne stelt i stand en blindtest blant vanlige personer på 1920x1080 vs 2560x1600.

 

Husk at når de andre komponentene i tur og orden krever mindre strøm enn forrige generasjon, så vil skjermen ta en desto større prosentandel av forbruket. Om en kan oppnå 25% lengre batteritid på å sette i et fremdeles knakende godt 1920x1080 panel, så ville jeg prioritert det hvilken som helst dag for denne type modell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne godt ha tenkt meg å bestill en 13" med litt hvassere skjermkort og mulighet for selv å sette inn mer ram og en harddisk på litt størrelse.

 

Men, inntil jeg får mulighet til å velge ett bedre skjermkort og gjøre noe med harddisk og ram selv, så ser jeg ingen grunn til å bytte ut min 15" ikke retinamacbookpro.

 

Det jeg egentlig ønsker meg, er en litt mindre macbook. Med minimum 16gb ram 240gb SSD og mulighet for å helst henge på minimum 2 skjermer (at jeg kan bruke thunderboltutgangen for å "koble sammen" flere skjermer hjelper lite, jeg betaler ikke 17K for 2 skjermer, om de er aldri så mye 27")

 

Det jeg egentlig kunne tenkt meg er 4x24" som står på høykant for å kunne jobbe mer effektivt. Men, jeg ser ikke noen mulighet for å gjøre det med mac'en min pr. nå. Så regner med at det neste oppsettet mitt blir 4x24" som jeg setter på høykant og en liten PC som jeg installerer linux på, for å ha en arbeidspc hjemme. Hadde jeg fått en MBP 13" med 2 eller flere skjermutganger og ett skjermkort som var litt hvassere enn intel sitt innebygde, så skulle jeg gjerne ha kjøpt meg 2x24" og koblet til og brukt det mot min MBP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...