Gå til innhold

– Over halvparten av jobbene i Europa kan bli overtatt av roboter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres bra ut. :)

Noen tolker det vel nesten negativt, men det sa de også under den industrielle revolusjon, og i nær alle tilfeller hvor maskiner/oppfinnelser har "tatt over" oppgavene. Bare tenk deg hvor mange arbeidsplasser som blir skapt om det er er 300 millioner roboter som må settes opp.

 

For ikke å snakke om hvilke forandringer dette vil ha på nye typer jobber man ikke har i dag overhode, typisk innen høyteknologi.

Endret av Andrull
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Høres bra ut. :)

 

Noen tolker det vel nesten negativt, men det sa de også under den industrielle revolusjon, samt andre maskiner som "tar over" oppgavene. Bare tenk deg hvor mange arbeidsplasser som blir skapt om det er er 300 millioner roboter som må settes opp.

 

Ja, det er i utgangspunktet positivt, men det fordrer god politisk styring, det har jo vist seg at man allerede har problemer med rettferdig fordeling av ressurser, og debatt-trådene er fulle av folk som motsetter seg de fleste typer beskatning av kapitaleiere.

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, det vil nok øke den totale verdiskapningen betraktelig, som igjen betyr bedre levevilkår totalt sett, som igjen betyr at det blir desto vanskeligere å fordele verdiene rettferdig.

Men igjen, det vil nok ta en god stund å ta over så mange jobber, så bør i det minste være tid nok til å sette inn eventuelle reguleringer.

 

Dog er jeg ikke akkurat sjokkert over utviklingen. Det har vel ligget litt i kortene de siste 10-15 årene? For min del i alle fall, så har ikke vært helt tilfeldig valgt karrierevei.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt bekymret over at utviklingen i de fleste vestlige land er en økt konsentrasjon av penger hos de rikeste; dette kan fort gjøre det enda verre. Du har nok rett i at det vil øke verdiskapningen per utførte arbeidstime, så ideelt sett vil det gjøre alt bedre for alle - men gitt hvor dårlig vi har håndtert stor arbeidsledighet til nå vil det kreve noe omlegging. Det er bare synd sosialisme har et litt dårlig rykte i populistiske kretser (og i østeuropa), siden det fort kan bli i den retningen vi må bevege oss for å håndtere det.

 

Se også ymse sci-fi som leker med hvor utopisk/dystopisk det kan bli når de færreste trenger å jobbe for å produsere nok til alle. (F.eks. Manna, som slumper til å også være kort og gratis.)

Lenke til kommentar

Vi er midt oppi denne prosessen allerede, og har vært det en god stund.

 

Gitt at roboter hypotetisk sett erstattet 100% av alle jobber, ville ingen av oss behøvd å jobbe, og vi kunne til og med ha fått penger utbetalt. Denne tankegangen er overførbar til tallene presentert i artikkelen, og vil da bli omtrent slik: De som blir erstattet av en robot slipper å jobbe, og får penger selv om de ikke jobber. Produktiviteten går jo ikke ned selv om disse ikke jobber.

 

Dette skjer selvfølgelig ikke.

 

Det som skjer, er at inntekten for ekvivalent eller økt produktivitet går til den eller de som eier robotene. Med andre ord er det utopi å tro at vi ikke behøver å jobbe, siden de pengesterke som har råd til mange roboter kommer til å tviholde på avkastningen som robotene gir.

 

Hvis roboter på sikt skal kunne muliggjøre et samfunn hvor vi ikke behøver å jobbe så mye som i dag, noe som i teorien er fullt mulig, så er dette KUN gjennomførbart ved å styre utviklingen politisk. Vi ser allerede i dag tegn på at forskjellene vokser kolossalt selv i tradisjonelt sett likeverdige land som Norge, og dette er nok bare begynnelsen.

 

Frem til nå har mange av arbeidsplassene som har forsvunnet blitt erstattet av nye, noe som har medført en eksponensiell økning i produktivitet i hele verden. Men trenger vi uendelig høy produktivitet? Når vil vi føle oss klare til å ofre litt av produktivitetsøkningen for å kunne leve bedre, f.eks. ved å slippe å jobbe?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Utskiftingen fra manuelt arbeid til automatisering har pågått lengre enn de fleste har levd og enda så snakker man om at rund halvparten av alle yrkesaktive (i dagens jobber) skal erstattes med maskiner. Det hadde i vært interessant å se hvor vi befinner oss på "kurven" i utskiftningstakten.

Lenke til kommentar

Jeg har en blandet følelse for dette, jobber selv med automasjon/roboter så for meg betyr det masse jobb og sikker fremtid. Men igjen har jeg medfølelse for de som "mister" jobbene sine. Det er somregel de "svakeste", de uten utdanning som bedriver tankeløst arbeid. Noen av de vil jobbe med robotene, som operatører og denslags, men det er minimalt. Hva med de andre? De som egentlig ikke har noen kunnskaper og er nå byttet ut av maskiner. Det er skremmende! I Norge går vi vell mot en "NAV bølge"..

Lenke til kommentar

Jeg har en blandet følelse for dette, jobber selv med automasjon/roboter så for meg betyr det masse jobb og sikker fremtid. Men igjen har jeg medfølelse for de som "mister" jobbene sine. Det er somregel de "svakeste", de uten utdanning som bedriver tankeløst arbeid. Noen av de vil jobbe med robotene, som operatører og denslags, men det er minimalt. Hva med de andre? De som egentlig ikke har noen kunnskaper og er nå byttet ut av maskiner. Det er skremmende! I Norge går vi vell mot en "NAV bølge"..

 

Du kan trøste deg med at det finnes hundrevis av andre meningsløse jobber disse menneskene kan finne seg i stedet. Du bør i det hele tatt ikke bekymre deg så mye, i Norge har vi en av verdens mest tilpasningsdyktige arbeidsstokk.

 

Når hjørnesteinsbedrifter i små lokalsamfunn legges ned, preges tiden gjerne av stort folkeopprør, pollitikerprat og solid mediadekning. Det Dagsrevyen og LO-folket ikke forteller deg, er at noen år senere har det som regel dukket opp en drøss med nye arbeidsplasser og arbeidsløsheten har gjerne gått noe ned.

Lenke til kommentar

Å bytte ut arbeidstakere med robotar vil også være ein måte å rasjonallisere ressursbruken på.

Alle som i dag gjer nødvendige men enkle arbeidsoppgåver vil ved hjelp av robotar bli fristilt til å bruke tida på andre ting, som f.eks kunstverk, ideér og oppfinnelser.

 

 

Ja, for det er jo en kjent sak at det er det som skjer når man jobber på samleband: Man står og klekker ut stadig nye ideer, kunst og oppfinnelser, som ikke blir satt ut i livet fordi samlebandsjobben tar for mye tid.

 

Og ta det med ro, jeg har hatt flere jobber som fint kan bli utført av roboter (møbelproduksjon, lager osv.), men det er jo en kjensgjerning at vi blir flere mennesker her i verden, og hvis vi marginaliserer menneskets behov for å gjøre noe nyttig - hva iallverden skal disse menneskene gjøre på da?

 

Selv vil jeg anbefale "2br02b"

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en blandet følelse for dette, jobber selv med automasjon/roboter så for meg betyr det masse jobb og sikker fremtid. Men igjen har jeg medfølelse for de som "mister" jobbene sine. Det er somregel de "svakeste", de uten utdanning som bedriver tankeløst arbeid. Noen av de vil jobbe med robotene, som operatører og denslags, men det er minimalt. Hva med de andre? De som egentlig ikke har noen kunnskaper og er nå byttet ut av maskiner. Det er skremmende! I Norge går vi vell mot en "NAV bølge"..

Du kan trøste deg med at det finnes hundrevis av andre meningsløse jobber disse menneskene kan finne seg i stedet. Du bør i det hele tatt ikke bekymre deg så mye, i Norge har vi en av verdens mest tilpasningsdyktige arbeidsstokk.

 

Når hjørnesteinsbedrifter i små lokalsamfunn legges ned, preges tiden gjerne av stort folkeopprør, pollitikerprat og solid mediadekning. Det Dagsrevyen og LO-folket ikke forteller deg, er at noen år senere har det som regel dukket opp en drøss med nye arbeidsplasser og arbeidsløsheten har gjerne gått noe ned.

Men de jobbene går mer og mer over til å bli automatiserte. Hva når de alle forsvinner? Klart, det finnes alltid noen som gjør det på "gamle måten", men de ka ikke ansette alle...

 

Etter min mening bør folk satse på å bli mer tekniske, ta mer utdanning/kurs.

Lenke til kommentar

Ja, for det er jo en kjent sak at det er det som skjer når man jobber på samleband: Man står og klekker ut stadig nye ideer, kunst og oppfinnelser, som ikke blir satt ut i livet fordi samlebandsjobben tar for mye tid.

Ikkje fullt så direkte, men dei vil få tid til å bruke sin energi på å tilegne seg andre ferdigheiter som igjen kan føre til nyvinninger.

 

Personane som blir bytta ut med robotar vil med alle sannsynligheit få seg andre jobbar så lenge økonomien går bra.

Det er ikkje slik at det er ein heil masse arbeidsfolk som er arbeidsledige fordi f.eks bøndene har kjøpt traktor.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må begynne å lære meg å lage roboter.... Min nåværende jobb er nok dessverre lett erstattelig...

 

...men hva skal jeg gjøre når robotene lærer seg å lage roboter? Og tar service på seg selv? Blir jeg nødt til å publisere Skynet?

 

Lene seg tilbake og se med under på den teknologien mennesker har laget som holder på å overgå oss selv?
Lenke til kommentar

Høres bra ut. :)

 

Noen tolker det vel nesten negativt, men det sa de også under den industrielle revolusjon, og i nær alle tilfeller hvor maskiner/oppfinnelser har "tatt over" oppgavene. Bare tenk deg hvor mange arbeidsplasser som blir skapt om det er er 300 millioner roboter som må settes opp.

 

For ikke å snakke om hvilke forandringer dette vil ha på nye typer jobber man ikke har i dag overhode, typisk innen høyteknologi.

Tror ikke det opprettes _Så_ mange arbeidsplasser.. Det som derimot skjer er at det minimum fjerner 300 millioner arbeidsplasser (om hver robot skal erstatte et menneske).

 

Men kan være kjekt med roboter på arbeidsplasser hvor man er utsatt for fare.

 

Er jo flere som ser på roboter i forskjellige marinestyrker. Blir absolutt spennende fremtid.

 

Hadde jo vært litt kult om landene kriget på et stort område, hvor man bare sendte roboter mot hverandre.. Blir litt sånn "real life"-RTS spill. :)

Lenke til kommentar

 

Høres bra ut. :)

 

Noen tolker det vel nesten negativt, men det sa de også under den industrielle revolusjon, og i nær alle tilfeller hvor maskiner/oppfinnelser har "tatt over" oppgavene. Bare tenk deg hvor mange arbeidsplasser som blir skapt om det er er 300 millioner roboter som må settes opp.

 

For ikke å snakke om hvilke forandringer dette vil ha på nye typer jobber man ikke har i dag overhode, typisk innen høyteknologi.

Tror ikke det opprettes _Så_ mange arbeidsplasser.. Det som derimot skjer er at det minimum fjerner 300 millioner arbeidsplasser (om hver robot skal erstatte et menneske).

 

Men kan være kjekt med roboter på arbeidsplasser hvor man er utsatt for fare.

 

Er jo flere som ser på roboter i forskjellige marinestyrker. Blir absolutt spennende fremtid.

 

Hadde jo vært litt kult om landene kriget på et stort område, hvor man bare sendte roboter mot hverandre.. Blir litt sånn "real life"-RTS spill. :)

 

Vel, faktisk så tror jeg alle de tre hundre millionene arbeidsplassene fører til MER enn 300 mill. andre arbeidsplasser. Ikke nødvendigvis direkte, men indirekte, og fordi samfunnet endrer hva man anser som arbeid. Flere blir mer tekniske, mer spesialiserte, og helt nye retningen og måter for underholdning oppstår.

 

Kanskje det til og med blir så bra at man ikke trenger å gjøre arbeid som bringer inn mer verdier, fordi robotene gjør så god jobb, og systemet så godt at man til og med kan vie tiden sin til hobby, frivillig arbeid, u-hjelp osv... Ja, altså ting man gjør, men som per dags dato blir sett på som lite/nada innbringende.

 

Eller bare noe så kult som at verdensrommet og rom-æraen har kommet så langt at vi ser en eksplosjon i nytt arbeid her. :p En tilnærmet uendelig stor arena.

 

 

Hadde jo vært litt kult om landene kriget på et stort område, hvor man bare sendte roboter mot hverandre.. Blir litt sånn "real life"-RTS spill. :)

Hehe, ja det er vel stort sett noe vi ser den dag i dag også. :) Droner blir stadig vekk mer brukt. Selv om det i hovedsak bare går en vei.

Dog, hva skjer om 100 år, når den ene siden har den ene ekstra roboten som vinner. Vil den da komme inn i landet og drepe alt og alle, eller bare blir som en ny superrobot som fanger alle mennesker? :p

Lenke til kommentar

En ting en robot ikke kan og det er å vise følelser. Fortsatt og i mange hundre år fremover kommer ingen til å lage en robot som kan erstatte menneskelige følelser, omtanke og medlidenhet. Noe som trenges i f.eks. helsevesnet. Og fortsatt kommer ingen til å lage noe som erstatter den menneskelige hjernen.

Lenke til kommentar

En ting en robot ikke kan og det er å vise følelser. Fortsatt og i mange hundre år fremover kommer ingen til å lage en robot som kan erstatte menneskelige følelser, omtanke og medlidenhet. Noe som trenges i f.eks. helsevesnet. Og fortsatt kommer ingen til å lage noe som erstatter den menneskelige hjernen.

 

Jeg trenger ikke omtanke og medlidenhet fra helsevesenet, ikke tror jeg at jeg får deti særlig stor grad heller. Det jeg trenger er profesjonalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...