Gå til innhold

Unge dataspillere lærer masse engelsk av å spille


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

kan bekrefe at spill(og se masse youtube gameplay videoer for meg) har gjort meg bedre i engelsk, jeg gikk fra en 2 i engelsk til grensen til 4 i 10. og det var ikke på grunn av skolen for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg reagerer negativt når jeg ser skandinaviske guilds eller andre en-lands guild rekruttere..

 

Jeg nekter generelt å snakke norsk med folk som vet at jeg er norsk også.

 

Tror faktisk at norsken min har blitt dårligere, pga. lite bruk/trening, men til gjengjeld snakker jeg og skriver greit engelsk, noe som er i mine øyne ett godt bytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker jeg spilte spill som Soul Blazer osv før jeg forstod engelsk. Dette var jo også før man bare kunne google all verdens ting for å finne ut av hvor eller hva man skulle gjøre for å komme seg videre, så har lenge visst at min forståelse av engelsk har kommet mer utenfor enn innenfor skolen.

 

Det jeg lærte på skolen var rettskrivning av engelsk, flere dagligdagse gloser og uttale (dette var jo da omtrent alle spill var tekstbaserte untatt "Fight!" og "Finish him!").

 

Nå hadde jo vi en engelsklærer som var helt på tryne i engelsk, feks klarte hun en dag i timen da vi gikk igjennom gloser å spørre høylytt (til en 2. klasse, som var første året med engelsk for oss den gangen) om ordet "gift" på englesk var gift på norsk... : /

Lenke til kommentar

Når ble Sims et sosialt spill, og hvordan kan det bli sett på som mer sosialt enn et MMORPG som WoW?

 

Tror forøvrig det er mye sant i at spill er et effektivt medium for å lære språk. Det er mer engasjerende enn å pugge gloser, og det tvinger barn og unge til å lære hvis de skal ha noe håp om å fullføre den og den oppgaven i spillet.

I det minste vil historiedrevne spill gi god motivasjon til å lære engelsk slik at man forstår det som blir sagt.

 

Personlig lærte jeg mest av å lese engelske bøker, men spill hjalp litt det og.

Nordmenn er generelt gode på å forstå engelsk, men mange er elendige på uttale (er mye norwenglish det går i).

Jeg trodde selv jeg var god på engelsk før jeg flyttet ut av landet. Da forsto jeg fort at det enda var mye å lære.

 

Nå er det norsken som har fått lide, og det tar nok fortsatt noen år før jeg skriver brukbart på norsk igjen.

Det er jo også et problem i disse dager at norsk grammatikk og ordforråd må gi tapt for amerikansk engelsk.

Lenke til kommentar

Ingen store overraskelser her. De som praktiserer et språk vil alltid være flinkere enn de som ikke gjør det. Forøvrig skjønner jeg godt at man ikke vil bruke dataspill til å lære et språk. Den bonusen man får av dataspill får man fordi mange unge spiller UAVHENGIG av den læringen som skjer på skolen. Det er nok ikke veldig godt anvendt tid om målet er å lære språket.

 

Men det er veldig morsomt... :)

Lenke til kommentar

Har stort sett fått høye karakterer i både muntlig og skriftlig engelsk gjennom skolegangen. Vil påstå at kanskje 70% av engelsken min, både ordforråd og forståelse, stammer fra spill og internett. RuneScape står vel for det grunnleggende. Good times. :p

 

Samme her RS = EngelskLærer nr. 1 :p
Lenke til kommentar

Ikke så veldig banebrytende forskning, egentlig. De har funnet ut at ungdom som praktiserer engelsk blir bedre av det. :-)

 

Ja ikke noe stor nyhet for mange av oss i hvert fall. Det jeg synes er mer interessant er å se på hva dette har gjort med norskkunnskapene til de samme spillerne. Det blir jo bare mer og mer engelske ord og uttrykk, og endel her inne skriver nesten mer engelsk i innleggene sine enn norsk.

Lenke til kommentar

Jeg lærte engelsk ved å bruke kun engelske OS siden Commodore 64 og Oric på 80-tallet.

Lærte også av å se filmer uten tekst siden 80-tallet. I tilleg brukt IRC på engelske kanaler i over 20 år.

 

Det har vært så mye dårlige oversettelser til Norsk at jeg fortsatt bruker Engelsk på TV, PC, Mobil, Tablets osv også.

Lenke til kommentar

Folk som omgåes eller bruker mye engelsk språklig ting generelt blir flinkere i engelsk ... samme konklusjonen fant disse forskerne ut om folk som så mye på engelskspråklig TV for en del år tilbake husker jeg.

Ganske opplagt spør du meg, blir jo flinkere i et språk dersom man bruker det mye. :)

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...