Gå til innhold

Forbyr taxi-appen Uber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uber er et telefonprogram "app" som setter passasjerer i kontakt med ukjente sjåfører i den hensikt å kjøre passasjeren mot betaling.

Det kom ikke særlig godt frem i artikkelen om det skulle bli et prinsipielt forbud eller om det går direkte på merkenavnet Uber. I sistnevnte tilfelle vil det selvsagt dukke opp et utvalg andre programmer med tilsvarende funksjonalitet. Hvis det er et prinsipielt forbud så lurer jeg på hvilket prinsipp de følger. Hvis det ikke utformes smart så kan det ramme ordinær taxinæring, limousinservice og vanlig kameratkjøring.

Sett litt mer overordnet på det, tror jeg taxinæringen er generelt i fare på grunn av bedre kommunikasjon mellom folk generelt. Deriblant sjåfører og passasjerer. Det er ikke utenkelig at vi får økt kameratkjøring blant folk som kjenner hverandre og jeg tror ikke politikerne vil ignorere den miljøgevinsten til fordel for taxinæringen. Det kjører utrolig mange ledige seter rundt på veiene i verden og det er gunstig for både miljø og økonomi at disse utnyttes fremfor at folk kjører alene i hver sine biler. Det er kortsiktig fremtid. Lengre frem vil taxinæringen få et kraftig knefall om ikke dø helt ut når selvkjørende biler blir vanlig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Uber blir brukt både som en app for drosjer og limousiner, men i de fleste byer brukes den av limousiner. I utgangspunktet skal de ta seg av to ulike markeder, men når limousinene begynner å fungere som drosjer oppstår problemene. I Norge må en forhåndsbestille selskapsvogner(limousiner) på forhånd. De kan ikke plukke opp folk på gata eller ta imot bestillinger med kjøring umiddelbart.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...