Gå til innhold

EU vil ha slutt på gratisapp-lureri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke verre enn å lage et bedre utvalg merkelapper å bruke på programmene. "Gratis" burde bare kunne brukes på programmer som ikke koster noe å laste ned og er uten reklame.

 

Freemium-utviklere burde tvinges til å tilby en rimelig betalversjon med alt låst opp. Det er helt hårreisende at det skal være mulig å blåse tusenlapper på ingame-valuta.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn å lage et bedre utvalg merkelapper å bruke på programmene. "Gratis" burde bare kunne brukes på programmer som ikke koster noe å laste ned og er uten reklame.

 

Freemium-utviklere burde tvinges til å tilby en rimelig betalversjon med alt låst opp. Det er helt hårreisende at det skal være mulig å blåse tusenlapper på ingame-valuta.

 

Ja. Lastet ned et bilspill, tvang meg til å betaler langt over 1000 jeg ville kjøre alle bilene, og det var ikke mulig o skaffe seg disse på andre måter. Var hellet ikke få biler men helt essensielle biler som ingen bilspill er forut.

 

Nei, la meg hellet betale en par hundrelapper eller gi meg spillet fremium med reklame løsninger eller visuelle in game kjøp.

Lenke til kommentar

Det er vel bare å forandre slik at hvert kjøp krever at du sitter med kortet i hånda og knoter inn all informasjon, på samme måte som "vanlig" netthandel gjøres. Slik det er nå med kortet blir registrert og husket, uten (så vidt jeg har funnet ut på IOS) mulighet til å slette dette så blir det lettere missbrukt av barna.

 

En annen mulighet er å ha en "slå av kjøp (i app)"- funksjon som styres av foresatte. Det kan feks. være å gi tilgang til x antall kjøp/dollar eller noe sånt, men for å gjøre dette må foresatte logge inn på en eller annen tjeneste for å åpne.

Lenke til kommentar

Kan se ut som de har en løsning på dette for de som har fulgt med på hva som kommer i iOS8..

 

http://www.apple.com/no/ios/ios8/family-sharing/

 

Det kommer jo an på om jeg må godkjenne kjøp i app også, eller om godkjenningen bare gjelder apper som koster penger.

Uansett er family sharing en god tanke og tar hensyn til den digitale familien.

 

Litt på siden, jeg savner flere muligheter til å handle apper uten å lagre kredittkort. Det hender ungene vil ha spill som koster penger, og en i blant er det greit. Vi løste det med gavekort på amazon sin app store, men det var litt tungvint. Men da slapp vi i alle fall å lagre kredittkort på barnas enheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

Har ikke brent meg på dette jeg heller. Men ser at HayDay "tilbyr" en stor kiste med "diamanter" til kun kr700,- Ellers har jo Knights & Dragons salg på 1800 diamanter for den nette sum av kr6100,- Er jo KJEMPEBILLIG! Et KUPP!

 

Fint hvis poden ønsker seg flere diamanter. Det er bare å trykke på kjøp knappen.

 

Kredittkortet ligger ikke inne Google Play, så det er ingen fare for feiltrinn her eller fra de minste i familien :-D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

Innstillinger -> Generelt -> Restriksjoner -> Krev Passord -> Umiddelbart

 

Ikke la poden få passordet.

 

Hvorfor er ikke dette tilstrekkelig?

 

Det er mange rundt om i verden som ikke har teknisk innsikt til å endre dette. Eller er redde for å gjøre noe feil på telefonen/pad'n. Det kan bli en dyr lærdom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Innstillinger -> Generelt -> Restriksjoner -> Krev Passord -> Umiddelbart

 

Ikke la poden få passordet.

 

Hvorfor er ikke dette tilstrekkelig?

En ting er å hindre at man ved et uhell betaler for kjøp inne i spillet, en helt annen er den falske markedsføringen. Spill blir reklamert som "gratis", når man i realiteten må kjøpe ganske store mengder ekstrainnhold for å ha noe som er noe mer enn en dårlig demoversjon.

 

Apple er på ingen måte alene ansvarlig for problemet, men som tilbyder av App Store kan de gjerne hjelpe til med å få slutt på problemet. Personlig hadde jeg satt pris på følgende:

 

  1. Markere klart at spillet "krever" kjøp under spilling for progresjon
  2. (Total) Pris på spillforandrende innhold (nye baner, nye karakterer med forskjellig spillestil)
  3. Pris på uvesentlige tillegg (ny hårfrisyre, nye farger, etc.)
  4. Pay2Win må markeres veldig klart.

Helst skulle jeg gjerne sett at punkt 2 alltid hadde en "kjøp alt"-mulighet i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg syns kjøp i APP er helt ok. Det jeg ikke syns er ok er at prisene på disse virtuelle tingene er astronomiske. De kunne satt ned prisene med 90% og fortsatt tjent millioner av kroner. På sikt, kanskje mer enn i dag. Jeg kjøper fader ikke 15 diamanter eller no shit for 7kr i ett spill? Hadde det kosta 50øre, kan det hende jeg hadde klikket kjøpt en gang i blandt. Nå klikker jeg aldri på kjøp.

 

Foreldre som er oppegående har ingen problemer med at barna deres kjøper noe i APPer. På en IOS device tar det meg ca 1 min å sperre for kjøp i APP permanent og også evt fjerne hele tilgangen til app store. Dette trenger man ikke være en IT person for å finne ut av. Det er så enkelt at bestemor klarer å sette det opp, hvis de GIDDER å bruke litt tid på det. Så syns ikke Apple eller Android systemene fortjener tyn for at barn handler på foreldres kontoer fordi foreldrene ikke tar ansvar.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...