Gå til innhold

NOSTALGI: Iomega Zip drive (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har min ZIP-Drive fortsatt,og bruker den fra tid til annen...

 

Den er ikke akkurat rask,men går fint til mitt bruk.

 

Planen var å skaffe en JAZ,men den var så passe dyr i sin tid at jeg kom aldri så langt.

 

Når jeg byggde min nest PC så fikk jeg en QIC-Drive veldig billig så jeg så ikke noe grunn til å skaffe meg en JAZ etter det.

 

Imotsetting til Zip-driven så var QIC-Driven internal så den ble lenge brukt som backup.

 

Men i disse dager så går backup på External-HDDs...,for the most part.

 

Det er interesant å se hvordan ting har utvikklet seg opp gjennom årene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde sabla lyst på en, men syntes den var litt dyr så jeg flyttet heller harddisker når jeg skulle flytte mye data og brukte ellers disketter. Dette holdt jeg på med frem til jeg fikk låne en CD-brenner og kjøpte etter hvert min egen. Jeg er egentlig ganske fornøyd med å ha hoppet over Zipdrive og Jaz uten nevneverdige ulemper. Etter ca 1999 syntes jeg kapasiteten var litt i minste laget. 250 MB-versjonen kom så vidt jeg husker ganske sent, omtrent da jeg kjøpte en "gigantisk" 20 GB harddisk for omtrent samme pris som Zipdrive-stasjonen med 1 stk 250 MB.

Lenke til kommentar

Jeg var en av de mange som opplevde the beryktede "click of death" på Zip stasjonen, og mistet viktige data uoprettelig.Det var et ganske stort tema den gangen på internett. Firmaet nektet konsekvent for at det var noe problem. MIn avsmak for Iomega var stor. Men tiden går...

(Jeg hadde glemt at jeg hatet dem helt til jeg nå ble minnet om det..)

Lenke til kommentar

Skaffa meg en intern zip-drive som jeg hovedsaklig brukte til å flytte filer lasta ned fra jobb-pc (hadde tilgang til en ekstern-sak på jobb) til hjemme-pc, så jeg slapp å vente på treg lasting på hjemme-forbindelsen. Den er nå, om den ikke er kasta nå, nedi Filippinene sammen med resten av pc'en som ble kjøpt i 97-98.

 

For de som lurer, nei, ikke ulovlige saker, men nytteprogrammer som var freeware, shareware og trialware... Til det mer snuskete, som musikk "lånt" og betalprogrmvare, så fikk jeg det via CD'er.

 

Kjøpte min første CD-rom m/lydkort og office-pakke (pakkedeal) i 93 tror jeg det var. Min første brenner kjøpte jeg vel i 97-98...

Lenke til kommentar

Med 50 mill eksemplarer produsert, kan det vel knapt kalles en flopp.

Men hvis du vil snakke om floppa disksystemer, trenger du ikke se lenger enn til SuperDisk a.k.a. LS-120

 

 

Ikke flopp i økonomisk forstand selv om 50 millioner eksemplarer ikke er veldig mye mtp alle maskinene som ble solgt i det tidsrommet.

 

Men den levde jo aldri opp til hypen og forble en litt sær greie som noen få brukte til backup og flytting av data en kort periode før den forsvant. De som aldri kasta seg på toget levde fint uten.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Har fortsatt min liggende sammen med ca 30-40 100MB disketter. Var virkelig en viktig ting for meg den gangen. Hadde både en intern i pcen, samt paralellportutgaven og så USB utgaven, som er den jeg har enda.

Gikk gjennom alle diskettene for noen få år siden, og var mye "morro" der. Har nå formatert alle, og de samler nå støv bakerst i skapet.

 

Husker at jeg alltid måtte ha med en diskett med drivere, så jeg fikk Zip driven til å fungere på andre pcer, når jeg f.eks installerte programmer osv fra Zip driven.

 

En liten tid brukte jeg også Zip driven som sekundær lagring på pcen (type da harddisken var på 500 MB)

 

CD RW og større harddisker tok vekk behovet for Zip drive. Men var likevel godt brukt i noen år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...