Gå til innhold

Nå kan tusenvis av IT-ansatte miste jobben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregus hva trist Nokia historien er. At de ikke klarte se fremover. Finnene brukte milliarder på forskning i sin tid, hvor det skulle forskes på hva som kunne väre lönnsomt. De kom opp med Nokia. Kongen på mobiltelefoner. Med Intel snart ute med x86 brikke for mobiltelefoner, med avtale med Microsoft og med mange tiårs erfaring innen mobiltelefoni skulle man jo tro at Nokia satt på ei gullgruve. Men den gang ei. Konkursbo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregus hva trist Nokia historien er. At de ikke klarte se fremover. Finnene brukte milliarder på forskning i sin tid, hvor det skulle forskes på hva som kunne väre lönnsomt. De kom opp med Nokia. Kongen på mobiltelefoner. Med Intel snart ute med x86 brikke for mobiltelefoner, med avtale med Microsoft og med mange tiårs erfaring innen mobiltelefoni skulle man jo tro at Nokia satt på ei gullgruve. Men den gang ei. Konkursbo.

 

Jeg har en følelse av at Stephen Elop ble sendt ut faktisk for å felle Nokia og gjøre aksjene "lett bytte" for Microsoft. Aksjekursfall på 40% første året under hans ledelse - det var helt sinnsykt! Nokia var HELT ute og kjøre på sine strategiske valg, sammen med mange PR-blundere som skadet salget. Det var så ræva at det føles veldig orkestrert.

 

Vel vel uansett bare en konspirasjonsteori. Men man ser et tydelig system på Amerikanske korporasjoner som kjøper utenlandske bedrifter, ribber de for innhold, og flytter kapital til USA. Andre eksempler er Volvo under Ford (kompis som jobber der sier de er 8-10 år etterslep på vedlikehold av maskinparken), samt Saab under GM.

Lenke til kommentar

Microsoft har lenge vært i en unik posisjon blant IT-selskaper mht fortjeneste-marginer. De har nærmest måttet sløse med midler for ikke å opptre med marginer som selv den amerikansk mafiaen bare kan drømme om. Når omsetningen faller er det helt naturlig å først fjerne alle som ikke er produktive, og i MS tilfelle kan det dreie seg om opp mot 60-70% av alle ansatte.

Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at Stephen Elop ble sendt ut faktisk for å felle Nokia og gjøre aksjene "lett bytte" for Microsoft. Aksjekursfall på 40% første året under hans ledelse - det var helt sinnsykt! Nokia var HELT ute og kjøre på sine strategiske valg, sammen med mange PR-blundere som skadet salget. Det var så ræva at det føles veldig orkestrert.

 

Elop ble ansatt i Nokia i september 2010. Hvis du ser på kursfallet til Nokia-aksjen i årene fra smarttelefoner begynte å komme og fram til Elop ble ansatt, så gjenspeiler det veldig bra Nokias fall. Nokias storhetstid var fram til år 2000.

 

Nokia feilet på smarttelefonmarkedet, og det var ikke Elop sin feil. De tviholdt på Symbian-plattformen i alt for mange år, og selv i 2008 når de hadde muligheten til å satse på Android, så gjorde de det ikke.

 

Og hvis du ser på aksjekursen de siste par årene, så ser du at troen på Nokia bedret seg. Har klipt ut skjermdump av aksjekursens utvikling og delt den her: https://www.dropbox.com/s/n07x1u97x9l08ks/Nokia-aksjekurs.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hva dette har å si for "knappetelefonene" til Nokia? Forsvinner de helt?

Under navnet "Nokia" gjør de nok det etterhvert ja. Disse var såvidt jeg forstår ikke en del av transaksjonen og skal fortsatt lages av finske Nokia (om de klarer seg, da).

 

Det blir litt for enkelt å skylde på Microsoft her - jeg tror ikke de er noen tvil om at MS ønsket å vente for å få Nokia billig og at Elop bidro til dette, men Nokia klarte helt fint å gjøre seg selv irrelevante lenge før Microsoft kom inn i bildet.

 

Med iPhone (og etterhvert Android) skiftet plutselig fokus fra hard- til software, og Nokia klarte aldri å bli med på dette skiftet fordi de holdt fast på Symbian for lenge. Dessverre klarte de aldri å få Symbian til å bli en skikkelig plattform for touchbaserte telefoner, noe som tok livet av Nokia.

 

Jeg var selv Symbianbruker gjennom stort sett hele 2000-tallet, men da jeg første gang prøvde iPhone OS var det åpenbart at det var dette som var fremtiden for telefoner. Forskjellen var helt latterlig - det føltes som scifi når man var vant til laggy og stygge Symbian (som jeg var stor fan av frem til dette).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Herregus hva trist Nokia historien er. At de ikke klarte se fremover. Finnene brukte milliarder på forskning i sin tid, hvor det skulle forskes på hva som kunne väre lönnsomt. De kom opp med Nokia. Kongen på mobiltelefoner. Med Intel snart ute med x86 brikke for mobiltelefoner, med avtale med Microsoft og med mange tiårs erfaring innen mobiltelefoni skulle man jo tro at Nokia satt på ei gullgruve. Men den gang ei. Konkursbo.

 

Jeg har en følelse av at Stephen Elop ble sendt ut faktisk for å felle Nokia og gjøre aksjene "lett bytte" for Microsoft. Aksjekursfall på 40% første året under hans ledelse - det var helt sinnsykt! Nokia var HELT ute og kjøre på sine strategiske valg, sammen med mange PR-blundere som skadet salget. Det var så ræva at det føles veldig orkestrert.

 

Vel vel uansett bare en konspirasjonsteori. Men man ser et tydelig system på Amerikanske korporasjoner som kjøper utenlandske bedrifter, ribber de for innhold, og flytter kapital til USA. Andre eksempler er Volvo under Ford (kompis som jobber der sier de er 8-10 år etterslep på vedlikehold av maskinparken), samt Saab under GM.

VDU er ikke aleine om den teorien , tror Elop fikk et direkte spørsmål "Are you a Trojan?" Og tror ikke den som spurte lurte på om Elop var fra Troja, jeg er nesten uten tvil sikker på at Elop hadde sine klare intensjoner da han gikk inn i Nokia.

Planen var alltid å returnere til Microsoft, med Nokia på slep.

 

Har aldri vært en av de gretne Microsoft haterne, men likte lite det jeg så og ser med hensyn til Nokia.

(Den siste generasjonen med Lumia telefoner (1020) skal forresten sies å være kjempemobiler)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...