Gå til innhold

GUIDE: Slik tar du spektakulære bilder av lynet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Finner det litt merksnodig at en fotonettside som Akam må bruke andres stockbilder når man skal lage en sak. Hadde vel ikke vært for mye forlangt at redaksjonen hadde tatt seg en tur utafor veggene, med tanke på det været som har vært på østlandet i det siste..? Kan umulig ha vært vanskelig å få tatt sine egne bilder til artikkelen, eller?

 

Men, latskapen lenge leve..!

Lenke til kommentar

Et par ting til - tordenvær er som regel regnvær, så kameraet bør beskyttes mot regn på en eller annen måte (markise, regnbeskyttelseskappe osv.) hvis det ikke er værtettet og det står ute. Innendørs får du som regel regndråper på vinduet, og det er ikke helt heldig, men en markise kan igjen være løsningen der.

 

Du kan ta bilder av flere lynnedslag og forlenge eksponeringstiden betydelig med å bruke et ND filter eller to. Skal du ha lengre lukkertid enn 60 sekunder kan du bli nødt til å bruke eksternt intervallometer for kameraer som ikke har det internt. Fest intervallometeret med gaffatape eller borrelås til stativet så det ikke henger og slenger.

 

Støy kan fjernes fra lange eksponeringer manuelt. Det eneste du trenger å gjøre er å ta et bilde med objektivdekselet på med samme eksponeringsinnstillinger som du har brukt, helst etter at du har tatt et par bilder slik at kameratemperaturen er stabil (og du har bestemt deg for eksponeringsinnstillingene du vil bruke). Dette vil da skape et svart bilde som inneholder samme støymønster som ville blitt brukt i kameraet for å fjerne støy. Du kan så bruke det i Photoshop for å redusere støyen. Teknikken er beskrevet her http://www.takegreatpictures.com/photo-tips/software-tips-and-techniques/dark-frame-subtraction-using-adobe-photoshop-br-by-chris-limone

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er skremmende at dere anbefaler å bruke JPG fremfor RAW for å spare plass på minnekortet.

Ta til grunnlag 15 sekunders eksponering, og et tordenvær som varer i la oss si 2 timer. Det blir 480 bilder kontinuelig, og tilsvarer da 10-12GB kapasitet med et relativt høyoppløst kamera på omkring ~20MP.

Et 16GB SD kort koster i dag fra 59,- i følge prisguiden. Hastighet på kortet er helt uvesentlig til langeksponering, så det billigste duger mer en nok.

 

Grunnen til at jeg syns det er skremmende er ikke bare det at minnekort er nesten gratis i dag, men også at det ofte er kvalitetstap ved bruk av JPG på en del kameraer, og ikke minst fordi det er (inntil stor) forskjeld i dynamikken på 8-bit JPG og et ukomprimert 10/12/14/16-bit RAW.

Når man da ofte snakker om nattebilder med langeksponering og mye mørke områder, kombinert med lyn som ofte blir utbrent, har dynamikken en del å si.

 

Annet enn dette så var artikkelen god og sikkert veldig nyttig for mange. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

5. Optisk utløser

Dette er en løsning som krever en ekstra investering og er kanskje forbeholdt de som virkelig ønsker å dedikere seg til lynfotografering. Det finnes fjernkontroller med optiske sensorer som utløser kameraet automatisk når de registrer et lynnedslag. Du setter kameraet på stativ, kobler til en slik fjernutløser og lar den ta bildet for deg.

 

Slike utløsere finnes i alle prisklasser og trenger ikke nødvendigvis å koste skjorta. De enkleste utløsere kan faktisk kjøpes for under 200 kroner på eBay.

De fleste lynutløsere baserer seg så vidt jeg vet på et helt annet prinsipp. Når lynet slår ned utløses det en elektromagnetisk puls, EMP, i et bestemt frekvensområde. Dette fanges enkelt opp som en kraftig topp i en AM radiomottaker. Komponentene som trengs for det er mye billigere enn optiske og samtidig mye mindre følsom for feilkilder som billys etc.

 

Ellers, har dere noen konkrete tips til lynutløsere til under tohundrelappen?

 

Er et lyn såpass kraftig at det ikke vil merkes noen særlig effekt av et nd-filter?

 

Ellers noen tips for oss så langt nord at det ikke blir mørkt på kvelden før siste uka i juli? :)

ND-filter reduserer lys fra både lyn og omgivelser. Det endrer altså ikke kontrastnivået mellom lyn og omgivelser, bare forlenger lukkertid så skyene blir mer utvisket, trær med vind i blir mer tåkete og sparer plass på minnekortet grunnet færre eksponeringer.

 

For mye omgivelselys i forhold til lynet kan løses med kortere lukkertid og/eller mindre blenderåpning. Et lyn varer gjerne et 0,1-0,3 sekunder så det gjør ikke noe om lukkertiden er mye kortere enn det selv om seriebildefunksjonen begrenser seg til 3-10 bilder per sekund. Altså at bare en liten andel av tiden man tar seriebilder er reell eksponeringstid.

Lenke til kommentar

Finner det litt merksnodig at en fotonettside som Akam må bruke andres stockbilder når man skal lage en sak. Hadde vel ikke vært for mye forlangt at redaksjonen hadde tatt seg en tur utafor veggene, med tanke på det været som har vært på østlandet i det siste..? Kan umulig ha vært vanskelig å få tatt sine egne bilder til artikkelen, eller?

 

Men, latskapen lenge leve..!

 

Dette blir helt feil tankegang. Akam tilhører et foretak, ikke en gutteklubb. At redaksjonen skal ta seg en tur ut og ta bilder på rett sted til rett tid blir fort krevende. Det kan fort ta veldig lang tid før de da vil få denne artikkelen på trykk. I tillegg snakker vi fort overtidsbetalinger på kvelden osv. Da er det bedre å finne noen bra bilder på stocktjenester.

 

Men det er nå min mening :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste lynutløsere baserer seg så vidt jeg vet på et helt annet prinsipp. Når lynet slår ned utløses det en elektromagnetisk puls, EMP, i et bestemt frekvensområde. Dette fanges enkelt opp som en kraftig topp i en AM radiomottaker. Komponentene som trengs for det er mye billigere enn optiske og samtidig mye mindre følsom for feilkilder som billys etc.

 

Jeg kjenner til typen detektorer som du beskriver her (som brukt her), men ante ikke at disse ble brukt til utløsere for foto. Så vidt jeg vet har ikke disse noe forhold til retning eller avstand (?), så de vil jo fyre av kameraet mange ganger uten noe lyn i søker?

 

Derfor ser jeg for meg at optisk måling fungerer bedre for denne bruken?

 

Spørsmåltegnene understreker vel egentlig bare at jeg er mer nysgjerrig enn sikker i mine antagelser. :)

Lenke til kommentar

 

De fleste lynutløsere baserer seg så vidt jeg vet på et helt annet prinsipp. Når lynet slår ned utløses det en elektromagnetisk puls, EMP, i et bestemt frekvensområde. Dette fanges enkelt opp som en kraftig topp i en AM radiomottaker. Komponentene som trengs for det er mye billigere enn optiske og samtidig mye mindre følsom for feilkilder som billys etc.

 

Jeg kjenner til typen detektorer som du beskriver her (som brukt her), men ante ikke at disse ble brukt til utløsere for foto. Så vidt jeg vet har ikke disse noe forhold til retning eller avstand (?), så de vil jo fyre av kameraet mange ganger uten noe lyn i søker?

 

Derfor ser jeg for meg at optisk måling fungerer bedre for denne bruken?

 

Spørsmåltegnene understreker vel egentlig bare at jeg er mer nysgjerrig enn sikker i mine antagelser. :)

 

Det man stort sett finner i forbrukerkameraer som har egen funksjon for fotografering av lyn (ikke mange såvidt jeg vet), er at det fotograferes kontinuerlig, men kun bilder hvor sensoren registrerer et lyn (eller brått og sterkt nok lysglimt) blir lagret til kort. Bilder som ikke trigger dette blir overskrevet i hurtigbufferen etterhvert. Dette er i grove trekk også hvordan det er implementert i Magic Lantern, som da gir denne funksjonaliteten til en rekke eos-kamera.

Lenke til kommentar

De fleste lynutløsere baserer seg så vidt jeg vet på et helt annet prinsipp. Når lynet slår ned utløses det en elektromagnetisk puls, EMP, i et bestemt frekvensområde. Dette fanges enkelt opp som en kraftig topp i en AM radiomottaker. Komponentene som trengs for det er mye billigere enn optiske og samtidig mye mindre følsom for feilkilder som billys etc.

Hvor har du denne informasjonen fra? Alle lynutløsere jeg har sett skjema for benytter seg av optisk deteksjon, f.eks. den svært populære SmaTrig:

http://www.doc-diy.net/photo/smatrig/

Eller disse:

http://diy.viktak.com/2011/03/zeus-lightning-trigger-for-cameras.html

http://www.solorb.com/elect/lightning/

 

"mye billigere" må være et ganske relativt begrep, en optisk utløser realiseres ved hjelp av en fotodiode og en opamp, som ikke koster mange kronene. Jeg har egentlig litt vanskelig for å tro at det er dyrere enn delene til en radiomottaker-basert utløser i det hele tatt.

 

Til sist, selv om radiomottakeren ikke vil løse ut på optiske forstyrrelser (og jeg vet sannelig ikke om dette er et reelt problem med optiske utløsere heller om man bare har justert følsomheten riktig) så er det mange andre feilkilder som kan påvirke en radiobasert utløser - blant annet at det utløses en rekke elektromagnetiske pulser både før og etter at det lynet vi vil ha bilde av har vist seg på himmelen.

Lenke til kommentar

Å basere seg på radio deteksjon er rimelig håpløst, da disse signalene går veldig langt flere 100km og vil utløse kameraet uansett hvor lynet befinner seg.

Fordelen med optisk deteksjon er at den som regel kun utløses når lynet er i synsfeltet til detektoren, der også kameraet peker. Som ventle sier er det også mye billigere og enklere enn en radio basert løsning.

Lenke til kommentar

Er det ikke også sånt at det er bare en liten andel av lynene som går nedover, husker jeg ikke helt feil går hoveddelen av lynene opp mot stratofæren.

Utladningen i lynet skjer mellom de ladde partiklene i skyen og enten til jord (bakken), eller et annet område i samme skyformasjon eller en nærliggende sky med et annet ladningsnivå.

 

Fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning

"There are three primary types of lightning; from a cloud to itself (intra-cloud or IC); from one cloud to another cloud (CC) and between a cloud and the ground (CG)."

 

For nærmere utdyping linkes det til en rekke referanser i artikkelen.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en nettside som vasler om når det kan komme lyn vær? Hadde jo vært greit å hatt tid på seg til å rigge seg opp.

 

Ellers så fant jeg denne siden for live oppdatering av lynnedslag: http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php?lang=en&page_0=11 Noe usikker på hvor godt det vil virke for Norge og spesielt i nordnorge da det ikke ser ut som det så mange lyn sensorer der oppe. Så hvis noen vet om andre lignende sider så er det bare å poste en link.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...