Gå til innhold

Slik redder du en klissvåt mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere gode tips, men det med stekeovn er feil i en viss grad. Om man har en moderne ovn som holder en nøyaktig temperatur og du kan sette den digitalt, så går det helt fint og det tørker bort vann raskere enn vanlig rom temperatur. Jeg klarte kunststykket å få lokket på min Samsung S3 til å hekte seg fast og så glapp jeg den, plupp rett i toalettskola (som heldigvis var flushet). Før jeg visste ordet av det var den fisket ut, av med deksel og ut med batteri og sim kort. Tok den rett til stekeovnen som jeg satte på 50grader og lot den "steke" mobilen i 8timer ca eller noe mer.

 

Dette var over 1,5 år siden og den fungerer like fint den dag i dag! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere gode tips, men det med stekeovn er feil i en viss grad. Om man har en moderne ovn som holder en nøyaktig temperatur og du kan sette den digitalt, så går det helt fint og det tørker bort vann raskere enn vanlig rom temperatur. Jeg klarte kunststykket å få lokket på min Samsung S3 til å hekte seg fast og så glapp jeg den, plupp rett i toalettskola (som heldigvis var flushet). Før jeg visste ordet av det var den fisket ut, av med deksel og ut med batteri og sim kort. Tok den rett til stekeovnen som jeg satte på 50grader og lot den "steke" mobilen i 8timer ca eller noe mer.

 

Dette var over 1,5 år siden og den fungerer like fint den dag i dag! ;)

 

Skulle akkurat til å skrive det samme, ovnen går raskere og mange mobiler tåler gjærne koketemperatur på 100c+

Lenke til kommentar

Jo lavere temp, jo bedre. Vil nok ikke anbefale høyere enn 70grader, maks 80. Selv om prosessorene takler kanskje 100-120grader så er det andre ting som ikke liker slike høye temp, kan være så enkelt som gps chip, skjerm, lim, gummikanter etc. Men setter man på 50grader f.eks så burde man være trygg, da damper også vannrester raskt og vil medføre mindre fare for korrosjon.

 

Bare styr unna microbølgeovner! ;)

 

Har man en eldre ovn som ikke er så nøyaktig som moderne, så bruk ett termomenter som viser at du ligger på 50 grader, klarer den ikke lavere enn 80grader så evt sett på varmekabler på badet på god temp og så legg den der på gulvet.

Endret av Zimon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det aller beste er som PosteMonopolet nevnte, å ta fra hverandre hovedkortet.

Og som Zimon nevnte så er stekovn en god ide. Nei, du smelter ikke noen komponenter, og en mobil som ikke tåler 50-60 grader ville aldri overlevd selv en kortere tur i sola. Naturligvis, man MÅ fjerne lithium-ion batteriet, men det er i grunn det eneste som ikke tåler slike temperaturer. Ja, de elektroniske komponentene tåler 150-200 grader i en kortere tidsperiode, og annet bør fint tåle i det minste en 90-100 grader.

 

Kan også anbefale varmluft for bedre sirkulasjon og tørking. Denne metoden er suverent best, da du etter kun noen få timer har et garantert tørt produkt (gjerne med noe blåsing ut de største vannmengdene først). Og tiden her er din værste fiende, da små koblinger korroderer raskt. Og siden det kan ta flere dager til uker å la den tørke i normal romtemperatur om du ikke har skrudd den opp, så er sjansen for senskader vesentlig høyere.

Dog, mikrobølgeovn er som nevnt et fullstendig no-no (av åpenbare grunner for de fleste, men ikke for alle), og hårføner anbefales heller ikke. Da det er fort blir langt over hundre grader om man ikke passer nøye på.

Uansett, for amatører flest så anbefaler jeg ovn. Kort nok til at folk gidder å vente, og enkelt nok til at til og med mamma klarer det.

 

Edit: Var litt sen der. Selv om det er et ganske viktig poeng som gjør artikkelen rimelig svak dessverre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det som skaper problemer er ofte ikke vannet, men alt som er oppløst i det og blir sittende på elektronikken etter at vannet er fordampet. Dermed gir det mening å vaske mobilen i destillert/avmineralisert vann, før man tørker den - det har iallefall fungert for meg, etter at mobilen havnet i vaskebøtta..

 

Jeg har også prøvd å tørke med ris, med det endte med at jeg måtte skru mobilen helt fra hverandre, for å få ut noen småbiter som hadde kommet seg langt inn - så det kan jeg ikke anbefale..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som skaper problemer er ofte ikke vannet, men alt som er oppløst i det og blir sittende på elektronikken etter at vannet er fordampet. Dermed gir det mening å vaske mobilen i destillert/avmineralisert vann, før man tørker den - det har iallefall fungert for meg, etter at mobilen havnet i vaskebøtta..

 

Jeg har også prøvd å tørke med ris, med det endte med at jeg måtte skru mobilen helt fra hverandre, for å få ut noen småbiter som hadde kommet seg langt inn - så det kan jeg ikke anbefale..

Du sier noe. Dog ved vanlig ferskvann så er det i grunn lite som blir lagt igjen av rester. Men snakker vi om f.eks saltvann så bør det nevnes at det er veldig viktig å vaske mobilen i ferskvann. Og da snakker jeg ikke om litt skylling, men en grundig spyling av alt. Det krever dog at du skrur fra hverandre mobilen om det skal gjøres godt nok.

 

Saltvann er nok wors-case for de fleste, men om du er rask og flink nok så lar det seg noen ganger å redde mobilen. Når saltvannet har tørket så er det for sent. En tykk saltlake dekket mobilen etter at saltvannet hadde tørket (skylte ikke grundig nok).

 

Destillert vann er ikke sjokkerende bedre, men i det hele og store så vil det destillerte vannet miste sin egenskap i det det får kontakt med saltvannet og blander seg ut. Hurtighet er nok det viktigste her. Og vann fra springen er uendelig mange ganger bedre enn noe saltvann. :)

 

 

 

Når jeg så overskriften tenkte jeg bare "uinteressant, for jeg har Z2" :w00t: hehe.

Men veldig fin artikkel, sikkert mange som kan dra nytte av dette :)

Du er nok vesentlig sikkrere med en slik mobil, men langt fra helt beskyttet ^^. Sitter ikke dekslene skikkelig forran ladeport osv.. så er du raskt i samme situasjon. Eller om det blir sølt vann på den mens den lader (et reelt problem om man f.eks har vannglass på nattbordet og lader den). ;) Jeg vet jeg har gjort det før. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har en Xperia Z1 som ikke er så glad i vann lenger etter ett skjermbytt, noe jeg glemte for 3-4 måneder siden når jeg tokk den med en liten badetur. når jeg kom opp så var telefonen helt død, Greide å redde den ved å gi den en tur i steike ovnen, To omganger på ca 70c i omtrent 10 min, samt to døgn i en pose med ris .

 

Den funker like fint fortsatt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye riktig her, og vil på det sterkeste fraråde bruk av isopropanol, da dette løser opp limet som en del nye telefoner er montert sammen med.

 

Batteriet skal alltid ut først om det kan fjernes.

 

Stekovn på 70 grader en 8-timers tid, og et døgn i en pose med ris er en bra oppskrift.

 

Hvis det fortsatt er problemer, har det antakelig oppstått korrosjon, og enheten bør leveres inn til et mobilveksted for grundigere rens. Dette trenger ikke koste mer enn 3-400kr.

 

Har telefonen derimot kommet i saltvann, og værre blitt skikkelig badet, vil jeg faktisk anbefale å skylle telefonen i ferskvann så fort som mulig, helst destillert om du har tilgang til det. Deretter følge oppskriften over.

 

Da har du det beste utgangspunktet for å redde den kjære livspartneren din. :)

 

mvh

Håvard

Lenke til kommentar

Flere gode tips, men det med stekeovn er feil i en viss grad. Om man har en moderne ovn som holder en nøyaktig temperatur og du kan sette den digitalt, så går det helt fint og det tørker bort vann raskere enn vanlig rom temperatur. Jeg klarte kunststykket å få lokket på min Samsung S3 til å hekte seg fast og så glapp jeg den, plupp rett i toalettskola (som heldigvis var flushet). Før jeg visste ordet av det var den fisket ut, av med deksel og ut med batteri og sim kort. Tok den rett til stekeovnen som jeg satte på 50grader og lot den "steke" mobilen i 8timer ca eller noe mer.

 

Dette var over 1,5 år siden og den fungerer like fint den dag i dag! ;)

Heldigvis er toalettskåla fullstendig ren etter å blit slushet. Han med kebabmagen som var rett før deg har ikke lagt igjen NOEN minner i det hele tatt... ;)

 

 

Edit: ...skulle redigere slushet til flushet. Men slushet er strengt tatt mer riktig.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Heldigvis er toalettskåla fullstendig ren etter å blit slushet. Han med kebabmagen som var rett før deg har ikke lagt igjen NOEN minner i det hele tatt... ;)

 

 

Edit: ...skulle redigere slushet til flushet. Men slushet er strengt tatt mer riktig.

 

 

Om det hadde vært en med kebabmage der før meg så hadde jeg ringt purken, for dette skjedde i eget hus med kun fruen, vår sønn på ett par år og meg selv. ;) samt det var jeg som hadde tatt å brukt porselenet først og så flushet, var når jeg hadde gjort seg ferdig, dratt ned, vasket hender og skulle ta opp tlf igjen så sa det "hekt, salto og plask". ;)

 

Glemte seff å si at batteriet må ut før du putter tlf i ovnen, batteriet tørker du bare med håndkle og lar ligge i friluft.

Lenke til kommentar

 

Flere gode tips, men det med stekeovn er feil i en viss grad. Om man har en moderne ovn som holder en nøyaktig temperatur og du kan sette den digitalt, så går det helt fint og det tørker bort vann raskere enn vanlig rom temperatur. Jeg klarte kunststykket å få lokket på min Samsung S3 til å hekte seg fast og så glapp jeg den, plupp rett i toalettskola (som heldigvis var flushet). Før jeg visste ordet av det var den fisket ut, av med deksel og ut med batteri og sim kort. Tok den rett til stekeovnen som jeg satte på 50grader og lot den "steke" mobilen i 8timer ca eller noe mer.

 

Dette var over 1,5 år siden og den fungerer like fint den dag i dag! ;)

Skulle akkurat til å skrive det samme, ovnen går raskere og mange mobiler tåler gjærne koketemperatur på 100c+

 

 

Betviler den tåler særlig koking.

 

Uansett er det bare å kjøpe en telefon som er sertifisert for.. tja, IP67 .. så slipper man å være så redd for litt vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir rimelig overrasket om en mobil ikke tåler å bli kokt en god stund. Måtte i så fall vært dekselet som ikke likte det særlig godt.

 

Det er i grunn liten forskjell på teknologien du finner i andre datamaskiner, som fint tåler et par titalls minutter på 200 grader, og ganske lenge ved 100 grader. Er først ved 250 grader at større kondensatorer å poppe, samt loddetinnet begynner å flyte ut.

 

Dog hadde vært gøy å teste. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...