Gå til innhold

Hva skjer hvis du deler en Tesla Model S i to?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som har drevet med radiostyrte fly, helikopter og biler de siste årene har lært av litiumbatterier kan være svært farlige. Ikke sikker hva hva slags batterier som sitter i en el-bil, men det er nok en form for LiPo, LiIon eller likende. https://www.youtube.com/results?search_query=lipo+fire

 

Jeg hadde vært skeptisk til å latt barn sitte fastspent igjen i en Tesla mens den hurtigladet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Allikevel over 7000 lithium batteri celler med en vekt på 5-600 kg er mye mere lagret energi og er et mye større volum/størrelse (større risiko for å bli skadet) enn en vanlig bortgjemt strategisk plassert bensintank på 60liter. Batteriene i tesla ligger i hele bilens lengde grunnet vekt fordelingen og den totale størrelsen.

Lenke til kommentar

Allikevel over 7000 lithium batteri celler med en vekt på 5-600 kg er mye mere lagret energi og er et mye større volum/størrelse (større risiko for å bli skadet) enn en vanlig bortgjemt strategisk plassert bensintank på 60liter. Batteriene i tesla ligger i hele bilens lengde grunnet vekt fordelingen og den totale størrelsen.

 

Li-ion har vel en en energitetthet på kanskje 130 Wh/kg (idiotisk enhet forresten), som gir ca 240 MJ på 500 Kg, bensin har en energitetthet på ca 45 MJ/kg, dvs at det er mye mere lagret energi i bensinen. (noe som egentlig sier seg selv, når man får mye lengre rekkevidde på ett fremdriftssystem som er langt mindre effektivt når det gjelder å konvertere energi til framdrift)

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Rephrase

Den lagrede energi er mye større i volum.

Og man sitter på den.

 

Man sitter på den, men den er i fast form og godt pakket inn i en stålkasse. Gitt valget ville jeg kollidert i en Tesla heller i en hvilken som helst annen bil av tilsvarende størrelse.

 

"Volum med lagret energi" er en temmelig meningsløs måleenhet. Aner du hvor mye lagret energi det er i tre? Du sitter fortsatt på det.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fy!! Dersom dere ikke kan forholde dere til fakta burde dere ikke skrive artiklene heller. Teslaen som brant i Tennessee ble IKKE truffet av en stein slik dere påstår. Den ble truffet av et avtagbart hengerfeste av den amerikanske typen, med 2" firkantrør og gjerne 3 forskjellige kuler montert i stjerneform. Denne hadde knust understell, bunnpanne og drivstofftank på en hvilken som helst bil med tilsvarende bakkeklaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har noen av dere sett hva som skjer med ett enkelt lithium batteri når man slår løs på det med en hammer.

Det er skremmende ...

Hvis ikke anbefaler jeg å se det først i stedet for flåsete bemerkninger om treverk etc.

Ja man sitter på dette i hele kupeens lengde (om ikke mer)

En bensin/diesel tank er veldig strategisk plassert.

Og det er kun i Hollywood bilbranner er spekulere , se 20 min ut her : http://tv.nrk.no/serie/ikke-gjoer-dette-hjemme/DMPV73030213/sesong-3/episode-2

Akkurat som med husbrann er er det røy/gass som er den store "dreperen"

Røyk/gass fra brennende LI batterier mye mere skadelig enn fra bensin/dielsel (ifl artikkel linket til over her).

Lenke til kommentar

Har du sett hva som skjer med bensin når man tenner på den? Gassene er ikke helt topp der heller.

 

Elbiler har batteriene plassert i separate celler, så man vil sjelden skade alle på en gang. Jeg eier en Tesla og føler meg enda tryggere på teknologien etter på ha sett denne ulykken her.

 

I en kollisjon i 180km/h vil uansett ikke sikkerhetsmekanismer fungere. At noen i det hele tatt overlevde er et mirakel. Tviler på om den strategisk plasserte bensintanken er til hjelp den heller.

 

Sier ikke at det er en risiko involvert, men tror ikke det er gitt at den på noen som helst måte er større enn i en bensinbil. Et annet aspekt er selvsagt at Teslaer brenner ca. en femtedel så ofte som bensinbiler, så risken for brann er i utgangspunktet mindre. Noe av dette kan forklares med at Teslaer fortsatt er nye, men samtidig er det lite som tilsier at brannrisikoen for en elbil skalerer med alder på samme måte som i en bensinbil pga. færre bevegelige deler og mindre distribusjon av brennbare væsker.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste jeg finner bekymringsverdig med batterier er at de kan begynne å brenne når de utsettes for mekaniske krefter og deformeres. Biler med tradisjonell drivstofftank tar svært sjelden fyr ved sammenstøt. Om bilen tar fyr er tanken bygget slik at den stort sett kan brenne tom svært kontrollert.

 

Det som først og fremst er skummelt ved bilbrann er all plasten, tekstilen osv. Forskjellen på bensin, diesel og batterier vil da først og fremst være sannsynligheten for at det faktisk tar fyr, og ikke minst om man kommer seg ut av bilen i tide.

Lenke til kommentar

Har du sett hva som skjer med bensin når man tenner på den? Gassene er ikke helt topp der heller.

 

Elbiler har batteriene plassert i separate celler, så man vil sjelden skade alle på en gang. Jeg eier en Tesla og føler meg enda tryggere på teknologien etter på ha sett denne ulykken her.

 

Ja.

Og kan legge til at jeg har kjørt bil daglig i over 30 år og har sett bilbrann kun ved to anledninger.

Ene gangen var det stort sett kun røyk og andre gangen kun motor brann (ingen person skade av brann/røyk).

Krasj ulykker her i Norge har jeg ikke sett en eneste av med eksplosiv brann som utfall.

 

Noen oppfatninger har bakgrunn i fra USA hvor de har hatt dårlige defektive fuel design på flere amerikanske bilmodeller.

Edit: USA som i produsent av Tesla....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det eneste jeg finner bekymringsverdig med batterier er at de kan begynne å brenne når de utsettes for mekaniske krefter og deformeres. Biler med tradisjonell drivstofftank tar svært sjelden fyr ved sammenstøt.

 

Det gjelder forsåvidt Tesla også.

 

Det har vært to typer branner i Teslaer. De to-tre som har forekommet på motorvei der noe har blitt kjørt opp igjennom batteripakka og punktert celler. I alle disse tilfellene har bilen sagt pent fra om at "unnskyld, men jeg har tatt fyr. Kjør til siden og gå ut". Selve brannen har så skjedd en god stund etterpå, etter at sjåføren var trygt ute.

 

De to ukontrollerte brannene har vært folk som har kjørt idiotfort og truffet vegger/hus - såpass stygge ulykker at ingen sikkerhetstiltak lenger har vært beregnet for å virke. Allikevel har ingen omkommet.

 

I boka mi er dette et begrenset men godt bevis på at elbil er trygt som bare det når man ser på brannrisiko.

 

En annen (og urelatert) fordel med elbil er at man har skikkelige kompresjonssoner både foran og bak fordi det verken trengs plass til bensintank eller motor. Dette er antakeligvis langt viktigere for passasjersikkerheten enn brannrisikoen er.

Endret av Audun_K
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man må gjerne påpeke hvordan bensin og batterier og alt mulig fungerer. Men hvordan stemmer dette overens med hvordan virkeligheten så langt er?

 

Jeg tipper at grunnen til at Tesla venter med en uttalelse, er fordi det kommer an på hvordan utfallet blir. Dersom mannen dør, blir det det første tilfellet hvor en person i en Tesla dør etter en ulykke. Dersom han "bare" forblir hardt skadet, blir han den første som er blitt alvorlig skadet i en Tesla.

 

Model S er ratet som den aller sikreste bilen i verden av NTHSA, som sjekker det meste av biler som kjører i USA. Der bestod den tester som "ingen" andre består... Og regelrett knuste nestemann i rekka i mange tester.

 

Og før noen sier at Model S er en så ny bil, at det ikke har vært alvorlige ulykker og slikt, så kan du jo se hvor gode statistikker andre biler har på tilsvarende kjørte kilometer. Og det har vært rimelig heftige ulykker, den ene bilbrannen, for eksempel:

 

like the other Model S impact fire, which occurred last year in Mexico. This happened after the vehicle impacted a roundabout at 110 mph, shearing off 15 feet of concrete curbwall and tearing off the left front wheel, then smashing through an eight foot tall buttressed concrete wall on the other side of the road and tearing off the right front wheel, before crashing into a tree. The driver stepped out and walked away with no permanent injuries and a fire, again limited to the front section of the vehicle, started several minutes later.

Lenke til kommentar

De som har drevet med radiostyrte fly, helikopter og biler de siste årene har lært av litiumbatterier kan være svært farlige. Ikke sikker hva hva slags batterier som sitter i en el-bil, men det er nok en form for LiPo, LiIon eller likende. https://www.youtube.com/results?search_query=lipo+fire

 

Jeg hadde vært skeptisk til å latt barn sitte fastspent igjen i en Tesla mens den hurtigladet.

 

Tror Tesla legger til svært god batterisikkerhet når det gjelder 900,000kr's biler enn hva ett hobbyleketøy gjør.

Jeg personlig vil føle meg mye tryggere i en Tesla i forhold til en bil som kan drepe meg om jeg glemmer å skru av motoren i noen minutter

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det eneste jeg finner bekymringsverdig med batterier er at de kan begynne å brenne når de utsettes for mekaniske krefter og deformeres. Biler med tradisjonell drivstofftank tar svært sjelden fyr ved sammenstøt.

Det gjelder forsåvidt Tesla også.

 

Det har vært to typer branner i Teslaer. De to-tre som har forekommet på motorvei der noe har blitt kjørt opp igjennom batteripakka og punktert celler. I alle disse tilfellene har bilen sagt pent fra om at "unnskyld, men jeg har tatt fyr. Kjør til siden og gå ut". Selve brannen har så skjedd en god stund etterpå, etter at sjåføren var trygt ute.

 

De to ukontrollerte brannene har vært folk som har kjørt idiotfort og truffet vegger/hus - såpass stygge ulykker at ingen sikkerhetstiltak lenger har vært beregnet for å virke. Allikevel har ingen omkommet.

 

I boka mi er dette et begrenset men godt bevis på at elbil er trygt som bare det når man ser på brannrisiko.

 

En annen (og urelatert) fordel med elbil er at man har skikkelige kompresjonssoner både foran og bak fordi det verken trengs plass til bensintank eller motor. Dette er antakeligvis langt viktigere for passasjersikkerheten enn brannrisikoen er.

Dette.

Folk "glemmer" at det i blant annet den ene brannen ble kjørt ett tjukt og langt tillhenger igjennom bunnplata og inn i batteriene. Det er _mye_ kraft. Og som du sier, bilen sa pent ifra "Hey, du, jeg brenner. Kan du parkere og gå ut?" (gjengitt med litt kunstnerisk frihet). Tok vel ca. 15-20 min etter det før det faktisk tok fyr.

 

Hvis du unngår å spidde bilen, eller kræsje i 180 km/h så er Teslaen ganske så trygg.

Lenke til kommentar

 

 

Det eneste jeg finner bekymringsverdig med batterier er at de kan begynne å brenne når de utsettes for mekaniske krefter og deformeres. Biler med tradisjonell drivstofftank tar svært sjelden fyr ved sammenstøt.

Det gjelder forsåvidt Tesla også.

 

Det har vært to typer branner i Teslaer. De to-tre som har forekommet på motorvei der noe har blitt kjørt opp igjennom batteripakka og punktert celler. I alle disse tilfellene har bilen sagt pent fra om at "unnskyld, men jeg har tatt fyr. Kjør til siden og gå ut". Selve brannen har så skjedd en god stund etterpå, etter at sjåføren var trygt ute.

 

De to ukontrollerte brannene har vært folk som har kjørt idiotfort og truffet vegger/hus - såpass stygge ulykker at ingen sikkerhetstiltak lenger har vært beregnet for å virke. Allikevel har ingen omkommet.

 

I boka mi er dette et begrenset men godt bevis på at elbil er trygt som bare det når man ser på brannrisiko.

 

En annen (og urelatert) fordel med elbil er at man har skikkelige kompresjonssoner både foran og bak fordi det verken trengs plass til bensintank eller motor. Dette er antakeligvis langt viktigere for passasjersikkerheten enn brannrisikoen er.

Dette.

Folk "glemmer" at det i blant annet den ene brannen ble kjørt ett tjukt og langt tillhenger igjennom bunnplata og inn i batteriene. Det er _mye_ kraft. Og som du sier, bilen sa pent ifra "Hey, du, jeg brenner. Kan du parkere og gå ut?" (gjengitt med litt kunstnerisk frihet). Tok vel ca. 15-20 min etter det før det faktisk tok fyr.

 

Hvis du unngår å spidde bilen, eller kræsje i 180 km/h så er Teslaen ganske så trygg.

 

 

 

 

The geometry of the object caused a powerful lever action as it went under the car, punching upward and impaling the Model S with a peak force on the order of 25 tons. Only a force of this magnitude would be strong enough to punch a 3 inch diameter hole through the quarter inch armor plate protecting the base of the vehicle.

 

Dette var før de la til titan-forsterkninga under....

Og det scenarioet jeg siterte over her med den utrolige kollisjonen, var også i 110 mph, eller over 170 kmh... Og da var det fremdeles ingen personskader mer alvorlige enn at sjåføren kunne gå ut av bilen...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...