Gå til innhold

Disse husene er laget av enorme 3D-printere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvaliteten virker ikke akkurat overbevisende. Når de først skal bruke avanserte bevegelige roboter for husbygging, hvorfor ikke programmere robotene til å bygge med tradisjonelle materialer? En grunnmur basert på isoporblokksystem og råbygg med takstoler bør være en overkommelig oppgave for roboter. Det er fult mulig å få millimeterpesisjon på et slikt robotbygg.

 

En annen ting roboter kunne klart bra er bygging av støttemurer fra sprengstein. For eksempel langs veier. Med 3D scanning av steinene og de analytiske egenskapene datamaskiner har kan steiner med optimal passform velges mye bedre enn det mennesker klarer på øyemål og med den hukommelsen vi har.

Lenke til kommentar

I hvert fall bedre enn tre. Norske hus er faktisk utrolig dårlige, og det er utrolig rart at vi bruker millioner på å bygge noe som må pusses opp flere ganger per generasjon.

Du mener ikke at selve konstruksjonen, som denne printeren lager, pusses opp flere ganger pr generasjon?

Maling, kledning, nytt kjøkken/bad har ingenting med hva og hvordan veggene er laget, om veggene er skrudd sammen eller printet ut vil nok ikke endre oppussingsbehovet til nordmenn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

så klart er betong bedre ein treverk etter min meining (spesielt i boligfelt med bråk utenfor)

 

eneste negativene er som jeg ser er at det er mye dyrere, at dei som lager det må vite hva dei gjør selvsakt og koster mye mer om dei gjør feil og tar lengre tid og for gudsskyld ikkje får rør som sprekker om vinteren , for da er helvete løs av egen erfaring^^

Lenke til kommentar

 

Selvsagt har det det. Sopp, råte, vannskader og biller er bare NOEN av de problemene man får med treverk.

 

Får du råte i bæringen med treverk, så får du sopp råte eller liknende med betong også, det er andre ting inne i en vegg som ikke tåler vann særlig godt.

 

AtW

 

Sukk... Må vi virkelig diskutere noe så åpenbart som dette? Den eneste grunnen til at vi fremdeles bruker treverk i Norge er at det er billig og at vi er vant til det.

Lenke til kommentar

Så, hva er best? Et ok trehus på 200 kvadrat eller et knallbra betonghus på 50 kvadrat? Poenget mitt er at pris er en viktig kvalitetsfaktor det også. Tre er godt nok og billig nok til å bygge bra eneboliger og rekkehus. Tre er billig ved bygging og renovering blant annet fordi det er lett å forme, flytte og modifisere. Man setter for eksempel raskt opp en lettvegg eller to, lager åpning for ny dør ved seksjonering etc.

 

Sagt på en annen måte, tre og betong har ulike sett med fordeler og ulemper. I sydligere strøk er det ofte uaktuelt på grunn av risikoen for insektangrep, men her i Norge er ikke det så stort problem.

 

En annen ting som er i vinden for tida er CO2-avtrykk og klima. Der kommer betong soleklart dårligst ut. 1 kg betong har et CO2-avtrykk i samme størrelseorden som å forbrenne 1 liter bensin. 1 kg tre har bare prosenter av det CO2-avtrykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Selvsagt har det det. Sopp, råte, vannskader og biller er bare NOEN av de problemene man får med treverk.

 

Får du råte i bæringen med treverk, så får du sopp råte eller liknende med betong også, det er andre ting inne i en vegg som ikke tåler vann særlig godt.

 

AtW

 

Sukk... Må vi virkelig diskutere noe så åpenbart som dette? Den eneste grunnen til at vi fremdeles bruker treverk i Norge er at det er billig og at vi er vant til det.

 

 

Jeg liker selv godt betong, men det gjør det ikke mindre unyansert å kalle norske hus "utrolig dårlig" fordi de bruker tre, tre er ikke ett "utrolig dårlig" materiale å ha som bærende konstruksjon, hadde jeg valgt noe annet i mitt hus om jeg bygde det? Antakelig, men det betyr ikke at jeg ikke innser at tre også har endel styrker.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom med en enkel faktaopplysning, og hvis dere vil debattere det får dere gjøre det uten meg.

 

At norske hus er "utrolig dårlige", er ingen fakta-opplysning, det er jo selvfølgelig trist at du ikke ønsker å få korrigerte dine feilaktige kunnskaper, som jeg antar kommer av liten erfaring med det tekniske i bygg, men dessverre ikke så mye å få gjort noe med.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jada, bare kom med hersketeknikker og nedverdigende prat, du. Det gjør jo at argumentene dine blir langt bedre.

 

Beklager om det er nedverdigende, men det ligger ett ønske om forbedring bak, påstandene dine er lite nyanserte, og du har fått fakta som underbygger det, når du måter denne motstanden, så ønsker du plutselig ikke å debattere det? Da ser jeg det sånn at du ikke er villig til å få dine meninger endret, selv innen temaer antakelig ikke kan så mye om, og det tror jeg ikke er en gunstig holdning.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...