Gå til innhold

Mysterieflyet var på autopilot da det styrtet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iht. analytikerne på CNN som dere nevner over her, deriblant Richard Quest, slår autopiloten seg av når all motorkraften blir borte. Dette skjedde først på ene siden og deretter på andre, i marsjhøyde idet de gikk tom for drivstoff. Etter dette skal de ha glydeflydd noen titalls nautiske mil før de traff vannet. Ergo var autopiloten absolutt ikke på da det styrtet.

 

At det fløy på autopilot under ferden er forøvrig ganske vanlig. De fleste rutefly bruker rutinemessig autopilot under deler av flighten, spesielt under lange strekk over tomme områder som det man fløy her. Dermed er det ekstremt lite overraskende at autopiloten var inne i bildet.

 

Forøvrig er Mary Schiavo som hyppig deltar som analytiker i CNN's dekning av denne saken, og som tidligere har skrevet bøker om flysikkerhet og vært generalinspektør i Dept. of Transportation, en kunnskaps løk uten teknisk kompetanse. Hun har beveget seg langt bort ifra det hun faktisk har vist seg å være dyktig på. Hun er en administrator (les: politiker) som likevel velger å uttale seg gang på gang om fysikk og tekniske detaljer hun overhodet ikke har snøring på, og som trolig får mange flere enn meg til å rødme på hennes vegne idet hun går på den ene blemmen etter den andre.

 

Bah, godt å få det ut. Makan! God helg folx! ^_^

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med xRun.

Som noe over gjennomsnittet flyinteressert betyr slike MH370-artikler null og niks for meg. Inntil rester av flyet, ferdsskriver eller taleregistrator er funnet og analysert er det fint lite man vet, man kan bare anta.

Teorien om brann ombord som har slått ut det meste av kommunikasjonsutstyr, med påfølgende trykkfall og bevisstløst mannskap, virker på meg mest sannsynlig. Da har flyet bare fortsatt på sist satte heading/kurs på autopilot i flere timer til det har gått tomt for drivstoff.

Endret av Wayshot
Lenke til kommentar

Selvsagt var flyet på autopilot. Det betyr jo overhodet ikke automatisk at mannskapet har vært satt ute av spill, da det er fint liten vits i å styre flyet manuellt i denne perioden av en flytur uansett. Så og si alle rutefly flys på autopilot minst 90% av tiden flyet er i lufta.

 

Dette er overhodet ikke oppsiktsvekkende nyheter, men heller et desperat forsøk på å late som om man har noe nytt å komme med i en situasjon der man står helt fast uten noen som helst form for nyheter.

 

Mackanz: Sannsynligheten for det er overveldende. Om flyet hadde landet et eller annet sted hadde det blitt kjent på en eller annen måte. Så og si umulig å holde noe slikt skjult.

Lenke til kommentar

Snakes on a plane, Con Air, Bermudatriangelet, nærkontakt av ørtende grad? Kan sikkert hive inn mange spennende ideer i et sånt mysterium, og ramse opp alle hollywoodfantasier fra de siste 50 årene i samme slengen.

Kan være greit å skille mellom "mulig" og "trolig" (possible/probable). Det var neppe Butleren som gjorde det denne gangen, for å si det sånn. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...