Gå til innhold

FØRSTEINNTRYKK: Nikon D810


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Økt skuddtakt, fjernet antialiasing-filter (tidligere hadde 800E et "dobbelt" filter), sensor med enda mer utvidet ISO, ny bildeprosessor som klarer høyere skuddhastighet og videoframerate, elektronisk lukkergardin, endret fysisk lukkermekanisme, innebygd stereomikrofon., høyere oppløsning på skjermen, nytt materiale i søkerprismet.. Synes det lukter en hel del fysiske endringer, jeg.

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ganske skuffa. De fleste forbedringene er ting andre kameraer gjør bedre, og som kunne vært firmware-oppdateringer...

 

Hæ?

 

Dette er jo en kjempegrei forbedring, både på det fotografiske og videomodus.

 

Kunne man fjernet AA filteret, eller forbedret bildeprosessoren fysisk med en firmwareoppdatering?

 

Det var et filter selv på D800E såvidt jeg har forstått, men som ikke hadde antialiasing. Når er filteret heeelt borte for maks skarphet og urørte farger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snasent kamera, men bare for å kverulere litt:

 

En annen funksjon som kan komme særlig konsertfotografer til gode, er det Nikon har kalt «highlight weighted metering». Denne innebærer at kameraet eksponerer ut fra det lyseste området i motivet og er beregnet på bruk ved fotografering av konserter og teaterforestillinger.

Det er slettes ikke sikkert at det er så gunstig å bruke denne funksjonen. Kanskje i ideelle lysforhold, men min erfaring på dette feltet, er at det sjelden eller aldri er ideelle lysforhold på konsert. Når du står i pitten foran en scene som nesten utelukkende blåser LED-RGB lys ut bakfra, så er det nok fortsatt best å bruke spotmåling på artisten, gitaristen, vokalisten, etc.

Lenke til kommentar

D700 får holde ut litt til. Spennende ting, men jeg vil ha fullformat uten speil! Hvor er det fra Nikon??

 

Er det merkelig stille på den fronten? Vil jo nødig flytte over til Sony.

Fullformat uten speil - så skal Nikon lansere en ny fatning, og man får ikke utnyttet autofokusen i eksisterende optikk fullt ut, ettersom man skal bruke adapter. For å utnytte fordelene med den kortere registeravstanden skal man så lansere helt ny objektivpark til det nye systemet - en ganske så omfattende affære. Selv store Sony har inntil videre heller få objektiver med FE-fatning.

Et speilløst system vil antageligvis heller ikke ha like god fasedetekterende følge-autofokus, og dermed ikke så interessant for mange i Nikons fullframe-målgruppe (sportfotografer, naturfotografer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er spent på videokvaliteten på D810 - D800 mfl har ikke hatt på langt nær like god videokvalitet som mange av konkurrentene (med Panasonic og Canon i spissen). Interessant at man (endelig) ser ut til å få medre manuell kontroll over ISO, lukker og blender mens man tar opp video, i stedet for at det skal være mer eller mindre låst under opptaket.

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt off-topic, så beklager det. Men det er jo Nikon rellatert i det minste.

 

Fullformat uten speil - så skal Nikon lansere en ny fatning, og man får ikke utnyttet autofokusen i eksisterende optikk fullt ut, ettersom man skal bruke adapter.

 

Er dette 100% sikkert at man må? Kan man ikke jobbe rundt dette og fortsatt få ett mindre og lettere kamera? Handler ikke dette primært om avstanden mellom optikk og sensor? Ja, med ny optikk kan man gjøre kamera så lite som overhode mulig, men finnes det ikke en tanke ett sted i mellom?

 

Et speilløst system vil antageligvis heller ikke ha like god fasedetekterende følge-autofokus, og dermed ikke så interessant for mange i Nikons fullframe-målgruppe (sportfotografer, naturfotografer).

 

 

Ja, ett kjent problem i starten. Men fra hva jeg har lest, så er dette noe som har blitt bedre og over tid antakeligvis vil bli like bra som på dagens vanlige speilreflekser.

 

Men det er kanskje noe å tenke på å selge absolutt alt Nikon utstyr jeg har og dermed ha en god start på en Sony pakke......

 

AKIRA

Lenke til kommentar

 

Ganske skuffa. De fleste forbedringene er ting andre kameraer gjør bedre, og som kunne vært firmware-oppdateringer...

Det der må du utdype nærmere. Hva kunne vært firmware oppdateringer? Hva gjør andre kameraer bedre?

 

 

- Eksempler på ting som kunne ha kommet i en firmware-oppdatering:

- Bildebehandlingsløsningene (Clarity, f.eks)

- "delt skjerm" for live-view fokus. *

- Kvarttrinn i innstillinger for jpg.

- Gruppebasert AF

- Antall bilder for time-lapse/intervall økt

- Zebra-striper i live view*

- Unlimited Continuous Shooting (Klarer ikke å oversette det logisk).

 

*Dette skal være løst ekstremt bra for å være like bra eller bedre enn olympus og panasonic sine løsninger. Jeg har ingen tro på det.

 

Jeg tror også at 5/7 fps er for lite til å pirre de som trenger høy fps, og unødvendig/ikke et salgsargument for resten.

 

 

 

Liker å høre at de har tatt bort AA-filter helt da, trodde bare de ikke brukte energi på å lage et kamera tilsvarende D800(uten E).

 

 

 

Det eneste som gjør at jeg virkelig tenner på dette kameraet er muligheten for ISO64/32. Større blender uten filter :w00t:

Lenke til kommentar

 

D700 får holde ut litt til. Spennende ting, men jeg vil ha fullformat uten speil! Hvor er det fra Nikon??

 

Er det merkelig stille på den fronten? Vil jo nødig flytte over til Sony.

Fullformat uten speil - så skal Nikon lansere en ny fatning, og man får ikke utnyttet autofokusen i eksisterende optikk fullt ut, ettersom man skal bruke adapter. For å utnytte fordelene med den kortere registeravstanden skal man så lansere helt ny objektivpark til det nye systemet - en ganske så omfattende affære. Selv store Sony har inntil videre heller få objektiver med FE-fatning.

Et speilløst system vil antageligvis heller ikke ha like god fasedetekterende følge-autofokus, og dermed ikke så interessant for mange i Nikons fullframe-målgruppe (sportfotografer, naturfotografer).

Går det ikke an å lage et speilløst system med samme register avstand som med speil og slik vil det gå an å bruke "gamle" objektiver uten å ha noe adapter. Vistnok så vil ikke systemet bli noe mindre, kanskje noe lettere da. Slik vil jo også fremtidige objektiver også passe det speilløse og det med speil.

 

Har det noe å si for selve objektivet hvordan kameraet fokusere?

 

Uansett, er det ikke problemer når register avstanden blir for liten, som på Sony a7?

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig lite om redigeringsfunksjoner osv. i kameraets programvare. Det eneste jeg i grunn bryr meg om er kvaliteten på raw filene/bildene. Jeg har vært på nippet til å skaffe meg en D800E, men nå må jeg se det an. Har D800 fra før, og det leverer nydelig. Meg liker hva de har gjort med det kalibrerte iso området på D810. Det kombinert med at de har fjernet AA filteret helt, gjør at sikleskaden slåes opp igjen. Tanken på å parre D810 med 14-24mm, eller annen kremoptikk... :dribble:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Går det ikke an å lage et speilløst system med samme register avstand som med speil og slik vil det gå an å bruke "gamle" objektiver uten å ha noe adapter. Vistnok så vil ikke systemet bli noe mindre, kanskje noe lettere da. Slik vil jo også fremtidige objektiver også passe det speilløse og det med speil.

 

Har det noe å si for selve objektivet hvordan kameraet fokusere?

 

Uansett, er det ikke problemer når register avstanden blir for liten, som på Sony a7?

Du ønsker å ha et delvis gjennomsiktig speil i signalbanen for å få lys opp til det fasedetekterende autofokussystemet - det er ikke noe poeng i å ha lang registeravstand uten noe speil.

Grunnen til at objektiver laget for fasedetekterende autofokus fungerer dårligere på speilløst med adapter er at de fleste speilløse systemer bruker kontrastbasert autofokus, og at det ofte fungerer dårlig å bruke objektiver med systemer designet for fasedetekterende autofokus på til kontrastbasert autofokus.

Det begynner å komme noen speilløse systemer med fasedetekterende autofokus på sensoren, men systemene er ikke fullt modne enda.

 

En produsent har prøvd å lansere et speilløst kamera med "lang" fatning - og Pentax K-01 ble ingen suksess.

Skal du først ha et kamera med "lang" registeravstand, så kan man like godt utnytte den tomme plassen imellom til noe - enten til tradisjonelt speil eller halvgjennomsiktig speil a la Sonys SLT.

 

 

Det er ikke kort registeravstand i seg selv som er problemet - det er heller når man har vidvinkelobjektiver laget for analog film med bakelementet enormt tett på sensoren - som heller ikke er designet for tykkelsen glass over sensoren. Man kan komme rundt det ved å endre designet på linseelementene, og allikevel ha optikk som utnytter at det er kortere registeravstand.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...