Gå til innhold

Steamboksene kan få en ekstra grafikkmotor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ser fram til Linux og SteamOS når det kommer til spill. Kommer nok til å gå over dersom det blir mange spill på OS'et, og eventuelt dualboote med Windows.

 

Håper dem klarer og forbedre ytelsen mellom CPU og GPU, da CPU ofte blir en flaskehals.

Lenke til kommentar

Jeg satt og ventet på at HW også skulle plukke opp denne tulle-"nyheten".

 

For det første er ikke Mantle noen "grafikkmotor", men et lavnivå API for rendering (stor forskjell!).

 

Hele saken er spunnet rundt en uttalelse om at AMD vil vurdere en porting til Linux, med andre ord vil de om en stund se på om de skal begynne med en implementasjon.

 

Jeg er spent på hvordan et lite driverteam som allerede sliter med å implementere OpenGL, og som også kaster bort mye tid på en alternativ "åpen" driver, skal ha ressurser nok til å prioritere Mantle-støtte for ikke ett eneste Linux-spill. Hvis støtten kommer så blir det trolig bare gjort for PR.

 

Utover å være teknisk interessant er ikke Mantle levedyktig. OpenGL har allerede bedre optimaliseringer, blant annet bindless graphics som eliminerer kostbar binding og lar GPUen utnytte L2-cache mer effektivt. OpenGL har også en rekke funksjoner som gir minimal overhead, det handler bare om å bruke de riktige funksjonene. Direct3D 12 får funksjonalitet som tilsvarer mye av det OpenGL allerede har, inkl. driveroptimaliseringer. Med andre ord er OpenGL allerede bedre enn Mantle og Direct3D snart også det.

 

Bindless graphics i OpenGL er også mer fremtidsrettet, siden det flytter mer av beregningene fra CPU til GPU og dermed sparer API-kall, mens Mantle handler om å redusere overhead per API-kall slik at antall API-kall kan øke. Dette er også grunnen til at Mantle har marginalt potensiale på raske CPUer, mens Bindless graphics skalerer videre.

 

Selv om AMD vet at Mantle trolig ikke tar av så er det likevel en suksess i deres øyne. AMD har vunnet enorm oppmerksomhet for en relativt billig investering. Om Mantle skulle dø i morgen så er det fremdeles en seier for AMD.

 

Det interessante er hvordan fans møter "innovasjon" som Mantle. Hadde det vært Nvidia som hadde kommet med noe som Mantle så hadde pipen garantert fått en helt annen lyd (ref. G-sync). AMD kaller til og med Mantle for "open source", selv om det er alt annet enn sannhet. Jeg bryr meg ikke om hvem som kommer med teknologien så lenge den beste vinner frem.

Endret av efikkan
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Støtter innlegget over, er litt sent og rart hardware.no kommer med denne nyheten nå.

Vil tro det varer kort, til linux finner noe annet å bruke tiden på, blir omtrent å håpe på AMD vil gi bedre linux støtte i spill en nvidia som også er lite sansynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...