Gå til innhold

Nå haster det for skjermprodusentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

16:9 er 5 ganger mer "populært" enn 16:10? I wonder why... Det er en av mange idiotiske ting skjerm- produsentene har svindlet oss med i åresvis. Total mangel på innovasjon og forbedringer er et par andre ting.

 

«Populært» var kanskje ikke det beste ordet, endret setningen litt :)

/Anders

  • Liker 2
Lenke til kommentar

16:9 er 5 ganger mer "populært" enn 16:10? I wonder why... Det er en av mange idiotiske ting skjerm- produsentene har svindlet oss med i åresvis. Total mangel på innovasjon og forbedringer er et par andre ting.

 

Ja, skjermmarkedet har ikke akkurat utviklet seg fort de siste årene, håper vi snart får 4k, Oled og 120 Hz.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

jeg liker faktisk 16:10 bedre enn 16:9.

Med andre ord kan du ikke kjøpe en skjerm med høyere oppløsning enn 2560x1600 fordi 3840x2160 er 16:9? Eller har jeg misforstått?

 

 

16:10 er overlegent 16:9, det einaste 16:9 er godt for er filmar og serier, og det ser eg på fjernsynet.

Og spill, ettersom spill i dag gir deg større synsvinkel i 16:9 enn i 16:10, eller sagt på en annen måte: 16:9 gir deg mer informasjon enn 16:10 i spill.

Lenke til kommentar

hehe, jeg gikk andre veien fra 2560x1440 så gikk jeg ned til 1920x1080 pga windows DPI.. blir bare problemer med programmer jeg ikke kan lese, eller DPI som får programmer til å gå berzerk (alla starcraft 2, går ikke ann å trykke, bortsett fra en relativ pos mot top hjørne, men ikke hele skjermen) osv..

Lenke til kommentar

4K oppløsning krever også sitt av skjermkorta. Ikke alle som har råd til GTX Titan Z i SLI ellerno sånt... Dessuten ville jeg aldri hatt en slik skjerm hvis den oppløsninga fikk all fokus, og ting som farger og sortnivå ble glemt!

 

Savner litt 4:3 formatet jeg :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

4K er oppskrytt...Må ha monster SLI for å nytte det i spel. For desktop bruk så kan det vel kanskje gå, men då må skjermen vere for stor etter min smak.

For min del er det 24" med 1920x1200 som gjeld. Noko meir er bortkasta for vanleg bruk og speling. Ein grunn til å gå for denn oppløysinga er at den passar med 1600x1200 som eg brukar på eldre DOS spel i DOSBox ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

4K er oppskrytt...Må ha monster SLI for å nytte det i spel. For desktop bruk så kan det vel kanskje gå, men då må skjermen vere for stor etter min smak.

For min del er det 24" med 1920x1200 som gjeld. Noko meir er bortkasta for vanleg bruk og speling. Ein grunn til å gå for denn oppløysinga er at den passar med 1600x1200 som eg brukar på eldre DOS spel i DOSBox ;)

 

For det er jo kun spilling folk bruker skjermene sine til, 4k er en fin utvikling som omsider har kommet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

4k er nok best til film, videoredigering, særlig bilderedigering.

Vurder å gå opp fra 24" til 28" om prisen blir billigere.

Blir vel neppe samsung, med mindre den kommer først ut med HDMI v2 og 120 hz, tror benq og Eizo Foris må muligens komme på banen for at vi skal se noe til gaming skjermer. Riktignok vil skjermkortet slite selv GTX 880 TI, og spillprodusentene må skalere spillet bedre til 4k.

 

Problemet er også windows 7, er dårlig på skalere bildet på 4k skjermer, det burde kommet en windows oppdatering som løser problemet, særlig innloggingsbildet. og gadget widget om man endre DPI til høyere, blir disse ubrukelige. Så windows 8.1 er nok must en stund til.

Lenke til kommentar

Tar gjerne ein 4k/UHD skjerm, men tviler på at eg kommer til å spille på den oppløsningen.

 

Om de som kjøper seg 4K skjerm tenker å spille på den, så kan de lett spille i 1080p, om skjermen er direkte 4 ganger oppløsningen (er flere representative oppløsninger for 4K/UHD)

 

De vil da ikkje merke noen forvrengning, slik du gjør om du tar ein 1080p skjerm og spiller i 720p.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...