Gå til innhold

Google kvantemaskin strøk på sin første styrketest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Har ikke D-Wave blitt kritisert for at deres maskin ikke er en ekte quantum computer og at de driver stort sett med teknobabbel?

 

Det jeg og trodde. Husker å ha lest en artikkel en gang som snakket om dette. Noe som ligner på kvantesaker men ikke er the real deal.

Lenke til kommentar

En kvantemaskin er teoretisk sett bedre til å løse problemer som er veldig vanskelige for dagens konvensjonelle maskiner, f.eks. faktorisering av store tall (Shors algoritme), søk i usorterte databaser (Grovers algoritme) og en del andre problemer som er veldig tidkrevende i dag.

 

Problemet er at forskere ikke klarer å knytte sammen et stort nok antall quantum bits (qubits), til at kvantemaskinene faktisk kan brukes til noe av interesse. Å faktorisere tallet 15 er ikke noe som hever noen øyenbryn, og det å bruke 10 millioner dollar på å få det til, kan kanskje virke litt ekstremt.

 

Dersom man derimot skulle klare å knytte sammen et stort antall qubits, ville ting plutselig sett veldig annerledes ut. Alt av internett trafikk ville plutselig være fullstendig usikkert, da mesteparten av asymmetrisk kryptografi ville være knukket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

D-Wave har, slik jeg har forstått, brukt kvantefenomener til å beregne på en klassisk metode. Dermed er konvensjonelle maskiner raskere da de har *kremt* noen flere år *kremt* med utvikling på baken.

Men det kan hende jeg tar helt feil.

Jeg vet i alle fall sikkert at mengden qbits D-Wave snakker om ikke er ekte, interconnected qbits men de fungerer som separate, uavhengige systemer. En kvantemaskin får ikke ytelsesfordeler før disse qbitsene er flettet i et nettverk. Hvordan flettet og hva nettverk husker/vet jeg ikke men mener å ha hørt slik fra flere kilder.

 

edit: here's me source, veldig bra forklart IMO:

 

https://www.youtube.com/watch?v=g_IaVepNDT4

Endret av Randominated
  • Liker 1
Lenke til kommentar

D-Wave lager ikke "ekte" kvantumdatamaskiner - det er "quantum anealing" som gir en metode å komme raskt til omtrent løsninger til noen typer optimiseringsproblemer. Det vil si, D-Wave'en er ikke i stand til å kjøre Shor's algorithm eller noen andre kvantumsalgortimer. Den klarer heller ikke finne det faktiske optimale svaret på problemer - bare noe som er ganske nær optimalt (som er jo ofte godt nok). Den klarer som regel ikke kjøre fortere enn tilsvarende programvare på en vanlig desktop PC, Når man tenker på prisen til D-Wave'en, og hvor raskt "vanlig" supercomputer man får for samme penger, er D-Wave'en totalt bortkast penger.

 

Men maskinen er definitivt imponerende ingeniørkunst - og ennå mer imponerende salgsmankunst.

 

Jeg har ingen tro på at kvantumdatamaskiner blir noen gang nyttig. De kan ikke gjøre noe som man ikke kan gjøre med vanlig datamaskiner (mange misfortår dette viktige punktet), og får å være "bedre" enn vanlig datamaskiner må de kunne gjøre noe raskere i forhold til kostnad. Jeg antar at i framtiden kommer de til å kunne finne primfaktorer større enn 15, men jeg tviler sterkt på at de blir den billigste måten å kalkulere noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at <et eller annet> blir noen gang nyttig.

Det er det mange som har sagt i mange forskjellige settinger, og som noen år senere måtte bite i seg :)

 

Poenget med denne maskinen har vel aldri vært å utkonkurrere dagens løsninger, men å være et skritt videre i utviklingen, og dét har en veldig stor verdi i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen tro på at <et eller annet> blir noen gang nyttig.

Det er det mange som har sagt i mange forskjellige settinger, og som noen år senere måtte bite i seg :)

 

Poenget med denne maskinen har vel aldri vært å utkonkurrere dagens løsninger, men å være et skritt videre i utviklingen, og dét har en veldig stor verdi i seg selv.

 

Det er også mange som har god grunn til sin skepsis og noen år senere så vises det at de hadde helt rett.

 

Kvantum datamaskiner generelt er "blue sky" forskning. Det er i seg selv en god ting - det er mye å lære fra slike forskning. At det fins noen store kommersielle aktører som blir blind av grådighet med tanke på "superdatamaskiner" som skal løse alt, gjør bare at det fins mer penger og resurser til forskningen. Det betyr ikke at kvantumdatamaskiner blir mer realistisk.

 

Og når det gjelder D-Wave, så er det nærmest lureri. De selger maskiner under påstand om at de kjører fortere enn vanlig datamaskiner for bestemte type problemer, noe som bevist er langt fra sannheten.

 

Som sagt, syns jeg forskning og framgang er flott - og jeg regner med at vi kommer til å se mer "ekte" kvantumdatamaskiner med flere qbits og større stabilitet i framtiden. Vi kommer også til å se mer "pseudo" kvantumdatamaskiner fra D-Wave som blir raskere og kraftigere. Men vi kommer også til å se mindre, raskere, billigere, og mer effektive vanlig prosessorer fra Intel, IBM, ARM, osv. som kommer fortsatt til å slå kvantumdatamaskiner i støvet i hastighet generelt, og spesielt i hastighet per dollar, per watt, per kg, eller per m^3 - de tallene som faktisk har en betydning utenfor forskningsverden.

Lenke til kommentar

Meget mulig, men det er alltids aktører utenom forskning som ikke bryr seg om hastighet per dollar/watt/kg/m^3 osv, men bare vil ha det raskeste uansett, så la oss håpe at de får det! :)

 

Kanskje kvantumdatamaskiner i det hele ikke har noe for seg, og kanskje de får et gjennombrudd som snur helt opp ned på det, ingen som vet og bare tiden som vil vise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...