Gå til innhold

Harley-Davidson lanserte el-motorsykkel!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kommer neppe til å treffe det tradisjonelle publikumet som liker olje, eksoslukt og gromlyd, men den kan sikkert treffe en del av de som digger motorsykler men har latt være å skaffe seg en nettopp på grunn av ting som olje, eksosstank og støy.

 

Men hjelp meg å forstå: Hvorfor sentral motor og kjede i stedet for navmotor?

Lenke til kommentar

Den kommer neppe til å treffe det tradisjonelle publikumet som liker olje, eksoslukt og gromlyd, men den kan sikkert treffe en del av de som digger motorsykler men har latt være å skaffe seg en nettopp på grunn av ting som olje, eksosstank og støy.

 

Men hjelp meg å forstå: Hvorfor sentral motor og kjede i stedet for navmotor?

 

Vektfordeling kanskje (ren gjetting)?

Lenke til kommentar

Den kommer neppe til å treffe det tradisjonelle publikumet som liker olje, eksoslukt og gromlyd, men den kan sikkert treffe en del av de som digger motorsykler men har latt være å skaffe seg en nettopp på grunn av ting som olje, eksosstank og støy.

 

Men hjelp meg å forstå: Hvorfor sentral motor og kjede i stedet for navmotor?

Godt spørsmål,

ser jo det med vektfordeling som P@rm@nn sier, men hadde de hatt motoren i hjulet kunne de hatt enda mer batterier. :hmm:

og kunne de ikke i teorien fått motor forran også?

2wd mc?!

Endret av Balli
Lenke til kommentar

Hells Angels setter vel ikke helt samme frykten i folk når de kommer summende på el-syklene sine. Men de må jo følge med i tiden de også. En gjeng som startet opp som et miljø rundt dampmaskiner hadde ikke blitt tatt seriøst om de fortsatt kjørte rundt på damptraktorer i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, hvis man forventer å kunne kjøre herfra til Roma uten ladepauser så bør man velge en bensindrevet MC. Det betyr ikke at det ikke finnes massevis av folk som har det aller meste innen 85/2 km rekkevidde.

 

Nå har jeg ikke MC, men ser jeg på min egen bilbruk det siste året så har jeg bare i to tilfeller kjørt mer enn 4 mil uten lengre pauser. Hadde jeg hatt elbil med stusselige 4 mil rekkevidde ville jeg altså klart meg fint med den i 363 av 365 dager. De siste to dagene kunne jeg i teorien lånt eller leid en annen bil.

 

Jeg synes det blir feil å kalle 85 km rekkevidde elendig bare fordi noen har behov for lengre rekkevidde. For andre er det mer enn nok. Det handler om å finne noe som passer til hver enkelts bruk, ikke om å maksimere rekkevidden for morroskyld.

Lenke til kommentar

85 km er jo endel under "herfra til roma", det er snakk om en times kjøring, selv om det sikkert er riktig at de fleste i hovedsak kjører mindre turer.

 

Personlig er jeg skeptisk til batteri-drevet MC med dagens teknologi av andre grunner, MCer har et vesentlig større fokus på tettpakkethet og vekt enn tradisjonelle biler har trengt å ha, jeg tror derfor ulempene med batteridrift vil være endel større.

 

Ifølge artikkelen på Wired utvikler en 74 hester, som er på 600cc-nivå med en "normal" MC, og bruker i underkant av 4 sekund opp til 100, som er endel tregere, så jeg antar den er ganske mye tyngre, bare batteripakka var estimert til 120 kg, som er mye, når en hel MC (ihvertfall de som er bygd for å være lette), bare veier 50 kg mer om det er en 600cc.

 

AtW

Lenke til kommentar

Herfra til Roma var en spissformulering om forventninger.

 

Vektfokuset er som du sier sikkert en viktig årsak til at rekkevidden ble 85 km og ikke mer. Det gir meg en idé. Hva om den benyttet to batterier? Et lite og et stort. Det lille kunne vært optimalisert for høy effekt og rask akselerasjon, mens det store burde kunne kobles på i tillegg til det lille, for å øke rekkevidden. Så kan man velge mellom ytelse og rekkevidde alt etter hva som passer dagens kjøreplan.

Lenke til kommentar

Så en litt annen ting: Akkurat som man skiller på fossilbiler og elbiler med avgifter, kollektivfelt og mye annet så legger vel denne sykkelen grunnlaget for å lage et tilsvarende skille mellom el-MC og vanlig MC. Vet dere om det ligger noen planer for et slikt skille? Eventuelt når det kan komme?

 

Biler og motorsykler har en rekke størrelseklasser (motoriserte rullestoler, firehjulinger, mopedbil, elbil, og biler for førerkort klasse B, BE, C osv.) For tohjulinger har vi på gang en ny klassifisering for Segway og en for el-tråsykler. Har vi en klassifisering for elmopeder i lovverket? Klassen som fyller rommet mellom el-tråsykler og el-MC? Faller el-MC og elmoped under de samme incentivordningene som elbiler?

Lenke til kommentar

Ingen orker å kjøre mer enn 85 km av gangen på en Harley uansett. :p

 

Motorsykler kjører jo allerede bompengefritt og med halv årsavgift, så det måtte vel vært ytterligere reduksjon eller frafall av årsavgift og/eller moms og engangsavgift. Mer ideelt bykjøretøy enn el-MC er det vanskelig å finne.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Så en litt annen ting: Akkurat som man skiller på fossilbiler og elbiler med avgifter, kollektivfelt og mye annet så legger vel denne sykkelen grunnlaget for å lage et tilsvarende skille mellom el-MC og vanlig MC. Vet dere om det ligger noen planer for et slikt skille? Eventuelt når det kan komme?

 

Biler og motorsykler har en rekke størrelseklasser (motoriserte rullestoler, firehjulinger, mopedbil, elbil, og biler for førerkort klasse B, BE, C osv.) For tohjulinger har vi på gang en ny klassifisering for Segway og en for el-tråsykler. Har vi en klassifisering for elmopeder i lovverket? Klassen som fyller rommet mellom el-tråsykler og el-MC? Faller el-MC og elmoped under de samme incentivordningene som elbiler?

 

Hadde kanskje vært noe, såvidt meg bekjent har man effekt-avgift også på El-mcer, dvs samme avgiftsregime som bensindrevne, noe som er ganske latterlig, spesielt sett opp mot elbiler. MCer er jo allerede ganske over-skattet mtp avgifter sånn jeg ser det, hadde de hatt samme avgiftsregler som bil hadde de vært mye billigere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hells Angels setter vel ikke helt samme frykten i folk når de kommer summende på el-syklene sine. Men de må jo følge med i tiden de også. En gjeng som startet opp som et miljø rundt dampmaskiner hadde ikke blitt tatt seriøst om de fortsatt kjørte rundt på damptraktorer i dag.

 

Hehe joda.

Og relevant: http://en.wikipedia.org/wiki/The_F_Word_(South_Park) Hysterisk morsom episode, btw! :D

Lenke til kommentar

Hells Angels setter vel ikke helt samme frykten i folk når de kommer summende på el-syklene sine. Men de må jo følge med i tiden de også. En gjeng som startet opp som et miljø rundt dampmaskiner hadde ikke blitt tatt seriøst om de fortsatt kjørte rundt på damptraktorer i dag.

 

Tuller du? Det blir jo mykje skumlare når dei kjøyrer el-sykkel.

No kan dei snike lydlaust gjennom gatene og du vil ikkje oppdage dei før det er for seint.

Torpedovirksomheita kjem til å få ein ny gullalder. Før i tida viste ein at ein måtte springe når ein høyrte motorbuldringa utanfor huset, i framtida vil du ikkje få eit slikt forvarsel.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tuller du? Det blir jo mykje skumlare når dei kjøyrer el-sykkel.

No kan dei snike lydlaust gjennom gatene og du vil ikkje oppdage dei før det er for seint.

Torpedovirksomheita kjem til å få ein ny gullalder. Før i tida viste ein at ein måtte springe når ein høyrte motorbuldringa utanfor huset, i framtida vil du ikkje få eit slikt forvarsel.

 

:)

 

De ville kalle seg El's Angels :9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Så en litt annen ting: Akkurat som man skiller på fossilbiler og elbiler med avgifter, kollektivfelt og mye annet så legger vel denne sykkelen grunnlaget for å lage et tilsvarende skille mellom el-MC og vanlig MC. Vet dere om det ligger noen planer for et slikt skille? Eventuelt når det kan komme?

 

Biler og motorsykler har en rekke størrelseklasser (motoriserte rullestoler, firehjulinger, mopedbil, elbil, og biler for førerkort klasse B, BE, C osv.) For tohjulinger har vi på gang en ny klassifisering for Segway og en for el-tråsykler. Har vi en klassifisering for elmopeder i lovverket? Klassen som fyller rommet mellom el-tråsykler og el-MC? Faller el-MC og elmoped under de samme incentivordningene som elbiler?

 

El-motorsykler og el-moped nyter av avgiftsfritaket på samme måte som biler. Det går visst under begrepet motoriserte kjøretøy, og gjelder kjøretøy som kreves skilter på. Prøvde å finne gode lenker, men fant mest fra forum som bekrefter dette, men det er liten vits å ta med som bevis... ;-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...