Gå til innhold

Slik tror vi Nvidias neste toppskjermkort blir


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Numereringsfeil: #5 Kjernen, og litt lengre ned #5 Minnet.

#4 Kjernen:
GTX 780 har 7,1 milliarder transistorer fordelt på formidable 561 mm2. Det er en veldig stor brikke og jeg tviler på de tyner opp størrelsen noe særlig mer. Økningen til 7,9 milliarder transistorer (GT) vil med 28 nm hovedsaklig oppnås med smartere omstabling av transistorene slik at man får mindre "dødplass" der det bare går ledninger over og ikke er transistorer under. Hvis 28 nm og 7,9 GT blir fasiten tipper jeg en brikkestørrelse på rundt 590 mm2. Hvis den derimot blir 20 nm så trenger de ikke bruke like mye tid på å stable transistorene smartest mulig, i hvert fall ikke i denne omgang. I så fall spår jeg en transistortetthet som er 80% høyere enn GTX 780 (ikke 96-100% som enkel skaleringsteori tilsier) og dermed en brikkestørrelse på rundt 350 mm2. Når yield og kapasitet på 20 nm øker utover 2015 så åpner det for en halvgenerasjon oppgradering (GTX 890?) med større brikke og flere transistorer. La meg spå vilt: rundt 500 mm2 og 11-12 milliarder transistorer.

#3 Arkitekturen:
Jeg tipper HDMI 2.0 og voldsomt fokus på 4K blir viktige slagord.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Numereringsfeil: #5 Kjernen, og litt lengre ned #5 Minnet.

 

#4 Kjernen:

GTX 780 har 7,1 milliarder transistorer fordelt på formidable 561 mm2. Det er en veldig stor brikke og jeg tviler på de tyner opp størrelsen noe særlig mer. Økningen til 7,9 milliarder transistorer (GT) vil med 28 nm hovedsaklig oppnås med smartere omstabling av transistorene slik at man får mindre "dødplass" der det bare går ledninger over og ikke er transistorer under. Hvis 28 nm og 7,9 GT blir fasiten tipper jeg en brikkestørrelse på rundt 590 mm2. Hvis den derimot blir 20 nm så trenger de ikke bruke like mye tid på å stable transistorene smartest mulig, i hvert fall ikke i denne omgang. I så fall spår jeg en transistortetthet som er 80% høyere enn GTX 780 (ikke 96-100% som enkel skaleringsteori tilsier) og dermed en brikkestørrelse på rundt 350 mm2. Når yield og kapasitet på 20 nm øker utover 2015 så åpner det for en halvgenerasjon oppgradering (GTX 890?) med større brikke og flere transistorer. La meg spå vilt: rundt 500 mm2 og 11-12 milliarder transistorer.

 

#3 Arkitekturen:

Jeg tipper HDMI 2.0 og voldsomt fokus på 4K blir viktige slagord.

 

Stoler på at dine kalkulasjon er riktig, så tror jeg ikke nVidia lanserer en >500mm² brikke.

 

8800: 484mm²

9800: 324mm²*

280: 576mm²

480: 529mm²

580: 520mm²

680: 294mm²**

780: 551mm²

 

*9800 serien var en "shrink" uten noe som helst nytt. Derfor mindre die.

**680 var egentlig tenkt å være en 660, men på grunn av den tiltengte og avlyste "orginale" 680, som også var over 500mm², måtte de flytte rundt på brikkene sine. Dette gikk "bra", siden AMD sine 7970 hadde en LANGT lavere ytelse enn forventet. Begge leirer ga et MYE mindre hopp fra 40nm til 28nm enn forventet.

 

nVidia er veldig glade i å lage en enorme brikke, gjerne PÅ grensa til fabrikken.

Lenke til kommentar

 

*9800 serien var en "shrink" uten noe som helst nytt. Derfor mindre die.

 

Da burde du også nevne at enkelte i 8000-serien fikk en helt ny kjerne som ble videreført til 9000-serien, der noen fikk en shrink etterhvert. x000-serien hadde også forskjellige versjoner slik som GT, GTX, GTS osv. Ettersom disse gjerne kan har forskjellige kjerner, så burde det spesifiseres.

Lenke til kommentar

Stemmer. At TSMC klarer å produsere 20nm Snapdragon-prosessorer, betyr langt fra at de klarer å få til å lage store high-en brikker. For sannheten er som du er inn på Ash of Titan, at det foreløpig blir for mange feil når det er snakk om så store brikker, og dermed ikke økonomisk å få til.

 

Så foreløpig så må man nok vente.

Lenke til kommentar

#6: Minnet

 

"Minnet i de kommende toppkortene fra Nvidia er for tiden gjenstand for mye diskusjon. Det er bare rykter, men ryktene tilsier at kortet bare får en bussbredde på bare 256 bit ? mot 384 bit på GTX 780 og GTX 780 Ti. Selv om det trolig får mer minne, 4 GB mot 3 GB, vil den smalere bussbredden senke båndbredden til bare 238 Gbit/s. "

 

hvor får dere 238 Gbits/s fra ? selv om bussen bare er på 256 bit så vet dere ingenting om frekvensen, det kan jo hende den er justert opp en god del.

Lenke til kommentar

Vil tro at ytelsen på de nye kortene blir rundt 15% høyere enn forrige generasjon.. Noe som har vært ganske standard gjennom historien!

Men så skal det sies at det vil ikke alltid stemme overens med virkeligheten heller :)

Fra et teoretisk standpunkt så vil jeg anslå at et GTX 880 blir liggende mellom et GTX 780Ti og et GTX Titan Black, Men det får tiden vise.. Kan godt hende at det blir liggende på lik linje med 780Ti (med noen få prosent differanse)

GTX 870 vil nok bli tilsvarende GTX 780 (slik som GTX 770 var i forhold til GTX 680)

Men som sagt.. dette er bare en teori!

- Skar!

Lenke til kommentar

Mye minne blir viktig. Konsollene har nå atskillig mer grafikkminne til rådighet enn før, noe som ga negative utslag i PC-porten av Watch-Dogs. Måtte pinadø spille med textures på medium på min fabrikkoverklokkede GTX670 fordi den bare har 2 gigg minne og det hakket under kjøring med både high og ultra textures. Dette til tross for at jeg har 16 gigg RAM og en i7 3770k@4,2 ghz (OC).

Lenke til kommentar

Skulle likt å se et Skjermkort med 4x GPU hvor designet er to sammenkoblede kretskort med 2 GPUer på hvert, med vannblokk i mellom som en hamburger. :)

GeForce Titan Zx2 Ti eller noe sånt. :p

Det siste kortet de laget som ligner på det du sier må være gtx 295, her med vannblokk. Kun 1 kjerne på hver PCB da :)

 

zotac_geforce_gtx_295_infinity_edition.j

Endret av kremt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

#3 Arkitekturen:

Jeg tipper HDMI 2.0 og voldsomt fokus på 4K blir viktige slagord.

Stemmer, 4K kommer til å bli et veldig viktig buzzword for neste genernasjon med GPUer.

 

Brikkene som sist jeg hørte var planlagt i begynnelsen av Q4 er heller ikke de største i Maxwell-familien. Maxwell har flere nye features som enda ikke er annonsert, selv om GM107 ble lansert tidligere i år.

 

For å si det sånn, så er det en god grunn til at "compute capability" har gått fra 3.5 på GK110 til 5.0 på Maxwell. ;)

 

En fellesnevner med Maxwell kommer til å være energieffektivitet. Maxwell er designet for å kunne skaleres ned i en mobil SoC (ca. 2W). "Erista" med Maxwell GPU er ventet lansert i januar 2015.

Lenke til kommentar

 

 

Skulle likt å se et Skjermkort med 4x GPU hvor designet er to sammenkoblede kretskort med 2 GPUer på hvert, med vannblokk i mellom som en hamburger. :)

GeForce Titan Zx2 Ti eller noe sånt. :p

Det siste kortet de laget som ligner på det du sier må være gtx 295, her med vannblokk. Kun 1 kjerne på hver PCB da :)

 

zotac_geforce_gtx_295_infinity_edition.j

Titan Zx2 Ti Måtte hatt 4 x 8pin strøm det da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...