Gå til innhold

Skjermkortsalget bremser kraftig opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme symptom som alle andre datakomponenter. De begynner bli så kraftige at folk ikke ser vits å bytte så ofte.

 

Det har ikke noe med at tingene begynner og bli kraftigere, men at spill produsentene ikke gidder og lage ting som trenger kraften, da de ønsker og selge til konsoller, i stede for pc markedet.

 

Hvis RSI - Star Citizen får til det jeg håper, så vil pc markedet starte opp igjen, ettersom spillet kan drives på normale maskiner, men du trenger det råeste for og kunne stille opp grafikken mot max,

Spillet (som en av de få. ) satser på og presse data teknologien sånn et dataspill skal.. (det skal ikke lages dårlig nok til at en gammel konsoll skal kunne kjøre det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme symptom som alle andre datakomponenter. De begynner bli så kraftige at folk ikke ser vits å bytte så ofte.

Tvilsomt. Folk flest bruker pcen til tekstbehandling, internett, mail, netflix på <50mbps linje osv. Det er begrenset hvor mye mer kraft som kreves for å gjøre hovedsaklig de samme oppgavene som for ti, femten, tjue år siden.

Skjermkort derimot, brukes til spill, visualisering ol. Altså ting som folk, hvis de har mulighet, vil gjøre stadig mer realistisk og\eller flott. Så nei, det du sier stemmer ikke.

Saken er vel heller at skjermkortene som finnes i dag er overmodne. Skjermkortet i spill-pcen min (GTX680) vil være over to og et halvt år gammelt innen det byttes ut. I arbeidspcen har jeg to stk. Titan av første modell. Disse vil ihvertfall bli over to år gamle, om ikke betydelig mer innen nVidia slipper en ordentlig arvtaker. Samtidig har nVidia allerede sluppet et Maxvell-kort, så entusiastene vet at her kommer det snart mer. Til sist har man usedvanlig mange kort i bruktmarkedet pga. Bitcoin-mining. Alt dette er kun midlertidige faktorer, og de er åpenbart grunnen til at markedet er tregt for tiden.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Skjermkortmarkedet stopper naturlig opp når det ikke er noe å oppgradere til. Det har skjedd nada siden slutten av november, og om du kjøpte Titan i fjor februar så har ytelsen kun blitt marginalt bedre.

 

Og i middelklassen så skjer det like lite. GTX 770 ble bare en ny spinoff av den allerede steingamle GTX 680. Og samme hos AMD hvor de bare har byttet navn på gamle skjermkort.

 

Eneste litt ferske pustet er GTX 750/750Ti, men etter et par måneder med dette kortet så dabber nok entusiasmen litt av.

 

Kort sagt: Har du kjøpt et skjermkort de siste 3 årene så har du egentlig ikke noe nyere alternativ. Annet enn å kanskje gå opp eller ned en ytelseklasse. Og de fleste er enten fornøyde med det de har eller venter på ny serie fra AMD/Nvidia.

Endret av Andrull
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Lavere priser er i utgangspunktet godt og vel, når prisene kommer ned på et lavt nok nivå vil markedet naturlig reagere med å øke etterspørselen. Men når det er sagt så er fremdeles dagens kort for det meste basert på arkitektur som er 2+ år gammel (unntaket er nVidias maxwell-kort og AMD R9 290/290X). Smarte kjøpere går ikke for nye skjermkort nå, spesielt siden maskinvare fra begynnelsen av denne arkitekturgenerasjonen er kraftig "nok". Det kan lønne seg å vente, så lenge spill som kommer ut fremover ikke presser maskinvaren mer enn det nye utgivelser har gjort så langt.

 

En potensiell ulempe med stagnerende grafikkortmarked er at det kan ta lenger tid for utvkling av nye produkter, siden kutt i pris kan føre til at produsentene er nødt til å kutte i R&D-avdelingene. Jeg tror likevel det kommer ut nok spill i tiden fremover til at interessen i markedet ikke synker så lavt.

 

Jeg kommer likevel til å sitte på min GTX 680 til maxwell tar over high-end segmentet. Satser på at maxwell kommer ut før gode 4K-skjermer dukker opp til en litt mer fornuftig penge (om ca 3-4 år).

Lenke til kommentar

Jeg har et nVidia 660 Ti i maskinen nå, og har frem til nå hatt det rimelig greit. Hadde null problemer med Far Cry 3, men møtte endel motstand i Wolfenstein. Før det skjermkortet hadde jeg ATi 5850.. Problemet er at det ikke er nok incentiver til å oppgradere for "vanlige" folk som spiller på 1920x1080/1200.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis er det konsoller som er årsaken til dette. Utviklere er så fokusert på å få spill til å være eksklusive på konsoll og i tillegg se like bra ut på konsoll som på PC, derfor begrenser de grafikken i sine portede releaser på PC, og da sitter vi igjen med at det ikke er noen vits å oppgradere skjermkort. Konsoller er bokstavelig talt et hinder for teknologisk utvikling

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Selvfølgelig bremser skjermkortsalget.

De fleste har allerede skjermkort som gjør jobben godt nok, og når prisene ligger på det nivået som vi har i dag, er det ingen grunn til å kjøpe nytt kort bare for å ha et kort som er bedre enn det man allerede har - og som gjør jobben godt nok.

Lenke til kommentar

Nvidia har nok dessverre melket 780 kortene maksimalt. Mange nye versjoner hele tiden med minimal ytelsesøkning. Prisene er vel som de alltid har vært for toppmodellene. De sitter nok med mange kort med denne gpu´n på lager, og trenger å tømme dette før det lanseres noe nytt. Dessverre er prisene på 780 kortene etter så lang fartstid ikke helt balansert ift hva vi ønsker å betale. Mange venter helt klart på neste kort i rekken. Noen ventet nok også på ett 790 kort, men med Z priset til 23 høvdinger frister det nok mer å vente litt.

Lenke til kommentar

 

Samme symptom som alle andre datakomponenter. De begynner bli så kraftige at folk ikke ser vits å bytte så ofte.

 

Det har ikke noe med at tingene begynner og bli kraftigere, men at spill produsentene ikke gidder og lage ting som trenger kraften, da de ønsker og selge til konsoller, i stede for pc markedet.

 

Hvis RSI - Star Citizen får til det jeg håper, så vil pc markedet starte opp igjen, ettersom spillet kan drives på normale maskiner, men du trenger det råeste for og kunne stille opp grafikken mot max,

Spillet (som en av de få. ) satser på og presse data teknologien sånn et dataspill skal.. (det skal ikke lages dårlig nok til at en gammel konsoll skal kunne kjøre det.)

Sant, Det er bare å se på E3 messen. 95% av alle spill er cross-platform....

Lenke til kommentar

 

 

Skjermkortmarkedet stopper naturlig opp når det ikke er noe å oppgradere til.

er vel akkurat dette det står i, vil tro at de som har lyst på 28nm GPU har det alerede.

 

Vi nermer oss vel snart 3 år på 28nm?

Nå har jeg ikke fulgt med i timen, så jeg spør her... Vil den kommende 800-serien til Nvidia ha 28 eller 20 nm?

 

Redigert: 8xx kommer vel med 28 nm ja...

 

 

Hadde bare skumlest SC sin artikkel, og dette var det som satt igjen:

 

 

Det blev ingen övergång till 20 nanometer när Nvidia lanserade de första grafikkorten med arkitekturen Maxwell, vilket troligtvis förklarar varför Geforce GTX 750 och 750 Ti placerades i den befintliga 700-serien. Till hösten blir det däremot ändring på den biten när Maxwell hittar till de högsta prestandaklasserna.

 

Men svar finner man jo om man bare leser hele :)

 

http://www.sweclockers.com/nyhet/18948-geforce-gtx-880-och-gtx-870-med-maxwell-anlander-till-hosten

 

 

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...