Gå til innhold

Nå kan Breaking Bad nytes i 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

app-støtte? Har dere døpt om codecer også til app nå?

 

Men før du løper til butikken for å shoppe den heftigste 4KTV-en akkurat nå, det er ett bitte lite problem: Mangel på innhold i nevnte oppløsning.

Tull, de aller fleste har plenty av 4K-innhold eller ennå mer oppløst, bare ikke i form av video. Forøvrig er 4K video bare tull så lenge ikke oppdateringsfrekvensen oppgraderes tilsvarende. Liker man 24 Hz slideshow så duger FullHD TV like bra.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

app-støtte? Har dere døpt om codecer også til app nå?

 

Men før du løper til butikken for å shoppe den heftigste 4KTV-en akkurat nå, det er ett bitte lite problem: Mangel på innhold i nevnte oppløsning.

Tull, de aller fleste har plenty av 4K-innhold eller ennå mer oppløst, bare ikke i form av video. Forøvrig er 4K video bare tull så lenge ikke oppdateringsfrekvensen oppgraderes tilsvarende. Liker man 24 Hz slideshow så duger FullHD TV like bra.

Hvorfor skal ikke høyere oppløsning ha noe for seg på 24Hz? Jeg nekter selv å se film i noe annet enn 24Hz

Lenke til kommentar

app-støtte? Har dere døpt om codecer også til app nå?

 

Men før du løper til butikken for å shoppe den heftigste 4KTV-en akkurat nå, det er ett bitte lite problem: Mangel på innhold i nevnte oppløsning.

Tull, de aller fleste har plenty av 4K-innhold eller ennå mer oppløst, bare ikke i form av video. Forøvrig er 4K video bare tull så lenge ikke oppdateringsfrekvensen oppgraderes tilsvarende. Liker man 24 Hz slideshow så duger FullHD TV like bra.

Enig, 24 FPS er utroligutdatert standard, men her må man ta høyde for at hvis man skulle ha det dobbelte (bare som eks.) så må man regne med dobbel filstørrelse og dermed krav til maskinvare og linje. Selv kan jeg si at da man begynner å encode 1080p i ca 15 mbit så begynner videokvaliteten med x264 å bli så bra at man kan ikke skille den ut fra bluray ISO. Det vil se de "strekker" den bitraten til 4k oppløsning... da er det tragiske saker. Er skjermen god nok kan jeg garantere man har både "slideshow" og "freakshow" i form av artifakter fra høy kompresjon.

Tragiske saker... ennå. Får vente til folk har bedre linjer og 4K blir streamet i minst 50 mbit og mer, ved minst 30 fps. Da begynner vi å snakke. Inntil det skjer blir det hastverk fra aktørenes side "WOW. SO MANY PIXELS. VERY 4K !!1!!"

Lenke til kommentar

 

app-støtte? Har dere døpt om codecer også til app nå?

 

Men før du løper til butikken for å shoppe den heftigste 4KTV-en akkurat nå, det er ett bitte lite problem: Mangel på innhold i nevnte oppløsning.

Tull, de aller fleste har plenty av 4K-innhold eller ennå mer oppløst, bare ikke i form av video. Forøvrig er 4K video bare tull så lenge ikke oppdateringsfrekvensen oppgraderes tilsvarende. Liker man 24 Hz slideshow så duger FullHD TV like bra.

Hvorfor skal ikke høyere oppløsning ha noe for seg på 24Hz? Jeg nekter selv å se film i noe annet enn 24Hz

 

 

Man mister effekten av oppløsning når det er litt bevegelse, fordi den reelle oppløsningen da synker, men jeg er ikke enig i at det er meningsløst, mange scener er bedre, bare ikke alle.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grov overforenkling:

Progressivt = hele bildet lages på panelet samtidig - men mest brukt for å beskrive materialet som sendes til TV-en. En 1080 60p-Blu-ray/video/TV-sending vises f.eks. potensielt best i 120 hz på et flatskjermpanel.

Interlaced = flettede bilder, der halve bildet lages i annenhver herz/timing. F.eks. kan 60i kjøre i 60hz, da halve bildet sendes i hver oppdatering, men kvaliteten blir dårligere.

 

Litt avhengig av hva slags panel/lcd - skjermen/prosjektoren er utstyrt med vil man ha muligheten til å vise 24 bilder progressivt på forskjellige måter. 24 hz (full frame progressive) vil man så og si aldri få i konsument-segmentet, da bildet vil oppfattes som flimrende og ubehagelig ved så få oppdateringer i sekundet. Kinoer derimot har såpass bra utstyr at de kan sende ekte progressiv digital film i 24p, 30p og i noen tilfeller 48p som er brukt i The Hobitt.

 

Alternativene for 24p-fremvisning som da ofte er brukt er 48 hz interlaced, med så jevn bildeflyt at det oppleves som 24 hele bilder i sekundet - eller 96 hz som er tilsvarende, men da sender skjermen 4 interlaced bilder med 2 frames i hver timing. Er prosessoren kjapp nok kan den også utjevne noe panning, men samtidig tar man bort "filmfølelsen" som mange setter pris på.

 

Om man legger merke til hvordan 24p presenteres eller ikke er høyst individuelt. Nen det er i alle tilfeller bedre å vise en form for 24p når det er mulig - istedenfor å kjøre i 60/100hz, da man vil oppleve mye mer hakking fordi skjermen må kompensere ved å vise en frame her og der i usynk. Oppfattes kanskje ikke som hakking, men som rykk og napp her og der, avhengig av bildeprosessor. Andre oppdateringsfrekvenser som funker er 120hz, 240hz eller 480hz (alle er delbare på 24)

 

Blablabla. :)

For å skjønne mer kan man lese om pulldown-metodene som ble/blir brukt for å vise 24 frames på videoskjermer.

http://www.zerocut.com/tech/pulldown.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Three-two_pull_down

Endret av novaster
Lenke til kommentar

Novaster, du har misforstått, svært mange TVer kjører ren 24 Hz, og det er knapt nok noe som bruker interlacing i dag på 24p-materiale, da er det heller framdoubling, eller eventuelt innfylling av nye "frames", kino kjører forøvrig sjelden 24 Hz, de kjører nesten alltid frame-doubling og 48 Hz på 24p-materiale.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men ordet progressivt betyr jo ikke samtidig, det betyr jevnt framstigende. På CRT var det i praksis jevnt fremstigende linje for linje. Dvs. i løpet av ca 1/60 sekund ved 60 Hz oppdateringsfrekvens og 60p bildemateriale. Jeg vet ikke hvordan det er for LCD men antar at det er en jevn strøm av data til skjermen som prosesseres jevnt og ikke i korte burst. Videre sendes det vel fra bildeprosessoren i skjermen til panelet som en jevn strøm av data og ikke i korte burst. Merk, jeg bare antar nå, for jeg er ikke sikker på hvordan det gjøres rent teknisk i LCD-skjermer.

 

Interleaced-teknikken hadde sin historiske tid på 90-tallet og er vel knapt i bruk lengre. Og ikke minst irrelevant for 24p vs 24 Hz diskusjonen.

 

24 Hz statiske bilder flimrer ikke på LCD. Det gjorde det på CRT fordi lysstyrken sank mellom hver gang elektronstrålen sveipet over skjermen. På LCD er lysstyrken statisk uavhengig av oppdateringsfrekvens så fremt bildet er statisk. På bevegelige bilder er det bevegelser som får det til å virke flimrende. Et objekt kan for eksempel flytte seg 100 piksler for hver oppdatering slik at man hvert 1/24 sekund vil oppleve et rykk i total lysstyrke. Følger man bevegelsen med øynene vil det kunne oppfattes som flimring.

 

Jeg trodde ikke at 24p ble vist frem med 48 Hz i form av linjefletting. Jeg trodde det ble vist frem som to like (hele, komplette progressive) bilder etter hverandre. Hva skal være poenget med å introdusere unødvendig linjefletting i bildestrømmen? Jeg kan ikke komme på en eneste nyere 24p film der man kan se de karakteristiske linjeflettings-halene på bevegelige objekter, uansett fremvisningsutstyr. Kan du?

Lenke til kommentar

ATW: Du har rett i kino-fremvisningene og 48 hz framedoubling, men angående TV gjentar du en vanlig misforståelse og påstår at jeg misforstår. Jeg snakker ikke om at det progressive signalet er/blir interlaced - men at TV-er ikke viser bilde i 24 hz (bildeoppdateringer i sekundet).

 

Mange TV-produsenter kaller 24p prosesseringen sin som True 24p (har selv en), men det betyr ikke at man får 24 hz samtidig.

I OSD-en på TV-en kan det godt hende at det står 24hz istedenfor 24p, men det er fortsatt ikke 24 hz som TV-en behandler output i.

Input er 24 hz (progressivt, ikke interlaced).

En vanlig fremvisning på nyere TV-er 120hz/24p = 5 frames som hver vises i 1/120-sekund = oppfattes da som 24 full frames per sekund. Uansett er det flisespikkeri, siden det oppfattes som progressivt fordi oppdateringen er såpass kjappe.

 

Du må gjerne vise meg en forbruker-TV som viser 24p-materiale i 24 hz full frame. Det kan være det finnes, men jeg kjenner ikke til det.

 

Edit:

Simen1: Angående flimrende bilder hvis man kjører native 24hz på en forbrukerskjerm:

http://www.missingremote.com/blog/24p-what-you-should-know

Due to our perception of light and the higher light output of most HDTV displays compared to cinema projectors, it is best to obtain a display that can provide proper film cadence at least 3 times the 24p frame rate (~72Hz); otherwise, the lower multiples can result in a flickering effect, especially in brighter scenes. It is also important to recognize that many displays on the market will accept a 24p input, but will internally apply 2:2 or 2:3 pulldown to achieve 50Hz/59.94Hz output. Even displays supporting proper film cadence may require you to engage a special mode or change the default configuration to avoid sub-optimal pulldown.

 

 

24p sendes til skjermen som 24 bilder i sekundet, det er ingen interlacing involvert. Grunnen til at man framedoubler er for å få jevnere bildeopplevelse/lysstyrke.

 

Angående linjefletting så er det fortsatt brukt i TV-sendinger og andre kilder som er filmet eller sendt interlaced (f.eks. 60i), men teknikken er bedre enn før, og fieldswapping er mye sjeldnere.

Endret av novaster
Lenke til kommentar

Selv om man viser hver frame 5 ganger så er det progressivt, vet du hva progressivt betyr? Det virker som du har misforstått her? Det forekommer ingen interlacing

Det er for LCD ingen praktisk forskjell mellom 120 Hz med hver frame 5 ganger og faktisk 24 Hz, det er eksakt det samme. Det er mulig TVen sender annen frekvens enn den melder tilbake vha EDID, men det er isåfall underlig oppførsel, min melder tilbake til PCen at den kjører på 24 Hz, og viser 24 Hz i displayet når jeg sender 24p og setter mitt skjermkort til 24 Hz update.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...