Gå til innhold

Slipper skjerm for «ambisiøse» spillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd at LCD ikke fungerer på samme måte som CRT altså ;)

Det var ment som et sterkt hint til de som ler av 3840*2160 60 Hz skjermer til spilling fordi de krever for mye av skjermkortet, selv om skjermen støtter 1920*1080 120 Hz. Nedskalering med heltall (2 som her, 3, 4 etc) fungerer helt ypperlig på LCD.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

1920*1080 144Hz er temmelig kjapt. Sikkert glimrende til spilling. Oppløsningen har et forholdsvis vennlig GPU-krav. Hadde den bare hatt en 3840*2160-modus med 60 Hz til de gangene jeg ikke spiller så hadde det vært fullkomment. :)

Synd at LCD ikke fungerer på samme måte som CRT altså ;)

For de som kan, test ut "Strobelight - LightBoost Utility for AMD/ATI and NVIDIA". Så får du se at LCD kan være like bra som CRT.

Lenke til kommentar

 

 

1920*1080 144Hz er temmelig kjapt. Sikkert glimrende til spilling. Oppløsningen har et forholdsvis vennlig GPU-krav. Hadde den bare hatt en 3840*2160-modus med 60 Hz til de gangene jeg ikke spiller så hadde det vært fullkomment. :)

Synd at LCD ikke fungerer på samme måte som CRT altså ;)

For de som kan, test ut "Strobelight - LightBoost Utility for AMD/ATI and NVIDIA". Så får du se at LCD kan være like bra som CRT.

 

LCD har fortsatt en native-oppløsning, CRTer har ikke dette.

Lenke til kommentar

Så om denne 1920*1080 144 Hz skjermen hadde en 3840*2160 60Hz modus du aldri brukte, ville det plaget deg? I så fall hvordan?

 

2*2 pikselbinning, eller forsåvidt 3*3 osv gir ingen kvalitetstap sammenlignet med samme native skjermoppløsning.

Bortsett fra at størrelsen på skjermen vil gjøre bildet ekstremt kornete.

Lenke til kommentar

Forutsatt samme størrelse selvsagt. Samme kontrast, samme innsynsvinkler, samme responstid, samme sitteavstand osv hvis du må ha det veldig forklart.

 

Nei, det blir ikke ekstremt kornete. Det blir like kornete med en 27" 1920*1080 på native oppløsning som en 27" 3840*2160 som kjører på 1920*1080 oppløsning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så om denne 1920*1080 144 Hz skjermen hadde en 3840*2160 60Hz modus du aldri brukte, ville det plaget deg? I så fall hvordan?

 

2*2 pikselbinning, eller forsåvidt 3*3 osv gir ingen kvalitetstap sammenlignet med samme native skjermoppløsning.

 

Jeg syntes dette hørtes veldig interessant ut. Å kunne kjøre 3840*2160px ved 60Hz på desktop, for så å kunne bruke 2*2 pixel binning med 1-til-1 pixel mapping for å kunne vise et sylskarpt bilde i 1920*1080px ved 120 / 144Hz. Jeg har ikke klart å finne noen skjermer som er lansert med denne funksjonaliteten, har du sett noen slike produkter?

 

De LCD-skjermene jeg har forsøkt dette på så langt har bare produsert et uskarpt bilde i alt annet enn native skjermoppløsning, med halve piksler og tilnærminger. Spørsmålet er om man i noen grad kan konfigurere dette selv med eksisterende skjermer, ved å bruke 'Use GPU scaling' i AMD / Nvidia-driverens kontrollpanel?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Acer er forøvrig virkelig på hugget om dagen - både en 4K skjerm med G-Sync (XB280HK) og en 27" (dessverre ikke 1440p) med 144hz (XB270HA) - ikke ille.

Asus' ROG Swift er dog en veldig fin mellomløsning, med 1440p OG 144hz (og G-Sync).

Decisions, decisions... :)

Endret av akerb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...