Gå til innhold

Intel fikk rekordbot på 8,6 milliarder kroner – tapte anke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noe stor hemmelighet at prosessormarkedet sårt trenger flere sterke aktører. Historien viser at alle gode ting stagnerer ved monopol, om det måtte være politisk eller markedsrelatert.

 

Håper det kommer noe fra Kina etterhvert. AMD er jo bare blitt helt patetiske på prossorfronten og kan ikke engang regnes som en konkurrent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Jeg tror ikke det er noe stor hemmelighet at prosessormarkedet sårt trenger flere sterke aktører. Historien viser at alle gode ting stagnerer ved monopol, om det måtte være politisk eller markedsrelatert.

 

ja, men Intel har gjort mye i forhold til hvor mye monopol de har. men om de hadde vært presset mere hadde det skjedd enda mere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ifølge EU skal disse metodene blant annet ha gått ut på å betale bestikkelser til den store tyske butikkkjeden Media-Saturn for å sikre at kjeden kun tok inn datamaskiner med Intels prosessorer på lager, og ikke maskiner med AMD-brikker.

Jeg tror ikke det var dette som gjorde at AMD ikke hengte med så mye lenger enn 2006 cirka. De hadde rett og slett ikke gode nok produkter til å hevde seg. Det vil nok bli vanskelig å måle seg med giganten Intel igjen, de er for gode til at noen klarer å tukte de. Bare tenk på hvor mye av det salget som de gjør nå går rett inn i videre forskning, temmelig mye vil jeg tro. Dette gjør at de bare dundrer videre som et godstog ingen klarer å stoppe.

Hvis dere tror denne kjempeboten til Intel vil gjøre det lettere å være forbruker må dere tro om igjen. De justerer bare prisene sine litt, eller så tar de det som en nedskrivning. Uansett vil ingen tjene noe på denne boten.

Lenke til kommentar

Prossessorre er ikke hva dem en gang var, hvis flere fabrikker hadde startet med cpu som mål, så hadde vi nok hatt flere konkurenter... men i dag, skal man starte ny produsent av cpu så må man nesten være apple eller microsoft.. som hjelper saken lite.. for skal ola norman starte cpu fabrikk i dag... vell da koster utstyret.. siden nå er teknologien på 22micronanoocto eller hva det var 22u? glemte nøyaktig hvor liten den er, og da er det ikke bare å starte salget...

 

BLir nok enklere å finne på ett nytt stoff som dem kan bruke i cpu, en å faktisk lage en ny type.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det er noe stor hemmelighet at prosessormarkedet sårt trenger flere sterke aktører. Historien viser at alle gode ting stagnerer ved monopol, om det måtte være politisk eller markedsrelatert.

 

Håper det kommer noe fra Kina etterhvert. AMD er jo bare blitt helt patetiske på prossorfronten og kan ikke engang regnes som en konkurrent.

 

Tja. Er til dels enig, men markedet er veldig trangt i toppen. Jeg tror AMD kan vinne større med Trinity (Atom konkurrent) over Kaveri (toppsjikt), for å ikke snakke om hvor mye de vant på konsoll-generasjonen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Prossessorre er ikke hva dem en gang var, hvis flere fabrikker hadde startet med cpu som mål, så hadde vi nok hatt flere konkurenter... men i dag, skal man starte ny produsent av cpu så må man nesten være apple eller microsoft.. som hjelper saken lite.. for skal ola norman starte cpu fabrikk i dag... vell da koster utstyret.. siden nå er teknologien på 22micronanoocto eller hva det var 22u? glemte nøyaktig hvor liten den er, og da er det ikke bare å starte salget...

 

BLir nok enklere å finne på ett nytt stoff som dem kan bruke i cpu, en å faktisk lage en ny type.

 

21nanometer ja. :)

 

Den dyreste (men langt fra den eneste) maskinen du trenger koster visstnok i 600-700 millioner kroner (mulig det var Euro, da jeg ikke husker helt) klassen.

Og slenger du inn resten av produksjonslinja som skal være et stort cleanrom osv... så har du oppu ganske mange milliarder. Og så skal du designe chipen...

Ja ikke så sjokkerende da det er snakk om det ypperste innen teknologi.

 

Så ikke akkurat å starte opp med enkeltmansforetak nei. :p

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe stor hemmelighet at prosessormarkedet sårt trenger flere sterke aktører. Historien viser at alle gode ting stagnerer ved monopol, om det måtte være politisk eller markedsrelatert.

 

Ett lite unntak der du: Tesla ;) Synes de har gjort det bra uten noe nevneverdig konkurranse, spesielt med tanke på at de var villig til å gi slipp på patentene sine. Inntil videre så står Tesla sterkt.

Lenke til kommentar

Kan godt kjenne konsekvensene av at konkurransen er ikkeeksisterende. Ingen tvil om at Intel har vært på ferie de siste årene, noe du ser grunnet det faktumet at det fortsatt er liten grunn til å oppgradere fra Sandy Bridge.

 

Det var helt forståelig at AMD gav opp i CPU-markedet. En bedrift kan bare motstå så mange nederlag før en innsér at markedet er tapt. Samtidig hadde AMD bedre ting å satse på.

 

Bare trist at dette går utover oss. Jeg følger ikke lenger med på hva som er nytt på CPU-fronten fra Intel. Blir bare skuffet.

Lenke til kommentar

 

 

Ifølge EU skal disse metodene blant annet ha gått ut på å betale bestikkelser til den store tyske butikkkjeden Media-Saturn for å sikre at kjeden kun tok inn datamaskiner med Intels prosessorer på lager, og ikke maskiner med AMD-brikker.

Jeg tror ikke det var dette som gjorde at AMD ikke hengte med så mye lenger enn 2006 cirka. De hadde rett og slett ikke gode nok produkter til å hevde seg. Det vil nok bli vanskelig å måle seg med giganten Intel igjen, de er for gode til at noen klarer å tukte de. Bare tenk på hvor mye av det salget som de gjør nå går rett inn i videre forskning, temmelig mye vil jeg tro. Dette gjør at de bare dundrer videre som et godstog ingen klarer å stoppe.

Hvis dere tror denne kjempeboten til Intel vil gjøre det lettere å være forbruker må dere tro om igjen. De justerer bare prisene sine litt, eller så tar de det som en nedskrivning. Uansett vil ingen tjene noe på denne boten.

Well, denne saken dreier seg jo om utviklingen fra 2002, så det faktum at AMD ikke klarte å holde følge i 2006 betyr vel at problemet faktisk var svært stort.

Lenke til kommentar

Jeg fortsatt er liten grunn til å oppgradere fra Sandy Bridge.

Jeg følger ikke lenger med på hva som er nytt på CPU-fronten fra Intel. Blir bare skuffet.

Foreløpig er det en viss sannhet hvertfall, nå har jo 4 kjerner vært utdatert en stund da.

Bare vent til Haswell-E kommer, svært god grunn til å oppgradere :)

Lenke til kommentar

 

Jeg fortsatt er liten grunn til å oppgradere fra Sandy Bridge.

Jeg følger ikke lenger med på hva som er nytt på CPU-fronten fra Intel. Blir bare skuffet.

Foreløpig er det en viss sannhet hvertfall, nå har jo 4 kjerner vært utdatert en stund da.

Bare vent til Haswell-E kommer, svært god grunn til å oppgradere :)

 

 

Overhodet ikke. Så langt jeg vet kommer Haswell-E til å være en entusiast-platform, og prisen kommer til å være like urimelig som med Intels nåværende toppmodeller.

 

Jeg ble heller ikke imponert når jeg så Haswell-E. Sikkert greit hvis du er stappfull av penger, men ellers får du lite i forhold til hva du betaler.

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar

EE og X CPU-er har alltid kostet mer.

Og aldri har vel forskjellen i ytelse vært større heller, derfor er det verdt å betale mer.

Man trenger heller ikke være "stappfull av penger" på noe som helst måte.

Om man bygger entusiast-PC så er det fortsatt en svært billig hobby i forhold til det meste annet faktisk.

Man vil jo alltid ha disse folkene som ikke er så interessert og som er livredd for å bruke penger på noe som man får tilbake noe for.

Hva skulle Haswell-E vært hvis du hadde blitt imponert av det da? Man kan jo spørre seg hvilke fremskritt du forventer, og hva som er realistisk?

Eller er det bare at du forventer ekstrem-ytelse til spottpris, med dobling av antall kjerner og klokkefrekvens hvert eneste år?

Lenke til kommentar

 

Prossessorre er ikke hva dem en gang var, hvis flere fabrikker hadde startet med cpu som mål, så hadde vi nok hatt flere konkurenter... men i dag, skal man starte ny produsent av cpu så må man nesten være apple eller microsoft.. som hjelper saken lite.. for skal ola norman starte cpu fabrikk i dag... vell da koster utstyret.. siden nå er teknologien på 22micronanoocto eller hva det var 22u? glemte nøyaktig hvor liten den er, og da er det ikke bare å starte salget...

 

BLir nok enklere å finne på ett nytt stoff som dem kan bruke i cpu, en å faktisk lage en ny type.

21nanometer ja. :)

 

Den dyreste (men langt fra den eneste) maskinen du trenger koster visstnok i 600-700 millioner kroner (mulig det var Euro, da jeg ikke husker helt) klassen.

Og slenger du inn resten av produksjonslinja som skal være et stort cleanrom osv... så har du oppu ganske mange milliarder. Og så skal du designe chipen...

Ja ikke så sjokkerende da det er snakk om det ypperste innen teknologi.

 

Så ikke akkurat å starte opp med enkeltmansforetak nei. :p

 

hadde jeg hatt 600-700 millioner hadde jeg bare kjøpt meg en pc å ett fint hus.. og brukt resten av pengene på hund eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...