Gå til innhold

Slik har du nok aldri sett en solnedgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo - er nok det - solskiva beveger seg ikke fullt så fort i virkeligheten.

 

Ikke langt unna. Filmen avspilles noe raskere enn sanntid, men noen timelapse er det ikke. Vet ikke hvorfor artikkelforfatter utbroderer så mye rundt at dette er en timelapse. Er det fri fantasi i journalistikk om dagen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekket på Facebook - det er video avspilt i 5x hastighet.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10152442430995560&substory_index=0&id=183715635559

Here's a behind the scenes photo from when I was shooting the sunset the other day. The little blue box on top of the telescope is the camera, a monochrome camera with a resolution of 1024 x 768 pixels.

 

I sat in the shadow beneath the stand to better see the computer screen and be able to monitor the recording. In this picture, I've embedded a actual screenshot from the original movie onto the computer screen to give you a fell of how it looked.

 

As you can see, the camera was somewhat tilted and not aligned to the horizon, so that has been corrected in post production. Also, since using a diagonal mirror on the telescope, the Sun is moving in the "wrong" direction in the recorded material, so that also needed to be fixed. The last thing I did was to add a yellowish color to the Sun to make it look like we're used to see the Sun.

 

The original movie is 17 minutes long and shows the entire sunset. In the final movie I've just used 5 minutes where the Sun is passing behind the radar tower and speeded the movie up 5 times to save you guys some time.

10362769_10152442402895560_1587002764851 Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke langt unna. Filmen avspilles noe raskere enn sanntid, men noen timelapse er det ikke. Vet ikke hvorfor artikkelforfatter utbroderer så mye rundt at dette er en timelapse. Er det fri fantasi i journalistikk om dagen?

Betyr det noe om det er satt sammen av bilder tatt enkeltvis i lavere skuddtakt eller som enkeltbilder tatt ut av video? Begge deler gir aksellerert video - også kjent som timelapse.

 

Vet ikke hvorfor enkelte meddebattanter utbroderer så mye om at dette ikke er timelapse - sikkert mye fri fantasi om dagen.

Selv en "mild" 5x fortfilm er også en timelapse.

 

Fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Time-lapse_photography

"The frame rate of time-lapse movie photography can be varied to virtually any degree, from a rate approaching a normal frame rate (between 24 and 30 frames per second) to only one frame a day, a week, or more, depending on subject."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare to ganger i året sola går ned på nøyaktig samme sted. Planen var sikkert å få siluetten av radartårnet på solskiva. I teorien kunne kan nok flyttet seg et stykke mot høyre/venstre for å oppnå det samme dagene før og etter, men i praksis kan det muligens være noe i veien for sikten der.

 

Ellers så er det ikke nødvendig å planlegge 8 timer i døgnet.. Det kan godt hende han planla det på 5 minutter et år tidligere og bare drøyde med gjennomføringen. Jeg har mange flotte 5-minuttersplaner som har ligget i flere år og ventet på gjennomføring. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har mange flotte 5-minuttersplaner som har ligget i flere år og ventet på gjennomføring. :)

Samme her samt flere ideer som er forsøkt, men som jeg har lyst til å forbedre.

 

Jeg har også en plan som er veldig identiske med denne solnedgangen. Det er måneoppgang bak et landemerke.

Det er to år siden jeg tok bilde av det første gang så dette har jeg vel da planlagt i to år?

 

587181_large_4E7DB994-A6A0-11E3-AC7E-E60

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme her! Jeg så månen bak en stor fjernsynsmast (masten fylte hele månen perfekt fra topp til bunn) for noen år siden, men hadde ikke kamera klart.

Månen beveger seg utrolig fort når du løper for å hente kamera!

 

Neste dag var ikke månen i nærheten av masten engang!

Jeg har ikke peiling på orbit-beregninger, og trodde at slikt forandret seg bare litt hver dag, men der tok jeg feil...

 

Så jeg har egentlig ingen måte å 'regne ut' når månen kommer der igjen, så planen ligger der til neste gang jeg ser fenomenet tilfeldig, og når jeg poster bildet her, så blir det med teksten 'planla dette bildet i 5 år' :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr det noe om det er satt sammen av bilder tatt enkeltvis i lavere skuddtakt eller som enkeltbilder tatt ut av video? Begge deler gir aksellerert video - også kjent som timelapse.

Vet ikke hvorfor enkelte meddebattanter utbroderer så mye om at dette ikke er timelapse - sikkert mye fri fantasi om dagen.

Selv en "mild" 5x fortfilm er også en timelapse.

 

Fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Time-lapse_photography

"The frame rate of time-lapse movie photography can be varied to virtually any degree, from a rate approaching a normal frame rate (between 24 and 30 frames per second) to only one frame a day, a week, or more, depending on subject."

 

 

Beskrivelsen du fisket ut der har å gjøre med filmingen, ikke avspillingen. Dette var jo filmet i sanntid; ikke noe fikling med bildefrekvensen der. Uansett er det ingen grunn til å utbrodere sånn over time-lapse-konseptet bare fordi en fyr spiller av en video littegrann raskere enn sanntid. Man får inntrykk av at det skal være et erketypisk eksempel eller noe. Sammenligningen med korallvideoen er jo også helt på jordet, da denne var tidkrevende på et helt annet nivå.

 

Det var nok mer "planlagt ni måneder tidligere" enn "planlagt i ni måneder"... ;)

 

Also this.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...