Gå til innhold

Ny fartsrekord på Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, verdensrekorden er bare 54 ganger kjappere enn internettlinja mi på kontoret... :D

 

Har pers på 3 linux ISO CD'er på til sammen 1,7GB på drøye 3 minutter. Synes egentlig det er raskt nok (i hvertfall for meg). Skjønner dog at de kan trenge litt mer i CERN, Acreibo og sånne plasser.

Lenke til kommentar
Jøss, verdensrekorden er bare 54 ganger kjappere enn internettlinja mi på kontoret...  :D

 

 

Det er vel i såfall mest sannsynligvis intranet-hastigheten, og ikke hastigheten ut på internett...

100 Mbit skal holde hardt.... Internt på NTNU fikk jeg fort 6-7MByte/sek, men ut på internet var det dårligere...:(

 

Tviler på at backbone-nettet i Norge klarer SÅ høye hastigheter....

Det blir fort mange flaskehalser på veien med en slik hastighet...

Latency-problemet begynner jo også å bli dominerende...

 

UNINETT har vel 2.5GBit mellom en del større universiteter..

Lenke til kommentar
Jøss, verdensrekorden er bare 54 ganger kjappere enn internettlinja mi på kontoret...  :D

Det er vel i såfall mest sannsynligvis intranet-hastigheten, og ikke hastigheten ut på internett...

100 Mbit skal holde hardt.... Internt på NTNU fikk jeg fort 6-7MByte/sek, men ut på internet var det dårligere...:(

 

Tviler på at backbone-nettet i Norge klarer SÅ høye hastigheter....

Det blir fort mange flaskehalser på veien med en slik hastighet...

Latency-problemet begynner jo også å bli dominerende...

 

UNINETT har vel 2.5GBit mellom en del større universiteter..

Sitter på NTNU jeg også. Det er her jeg har oppnådd den høye hastigheten min. (ca 95Mbps stabilt) Hentet ISO-filene fra en server i Oslo, så det er ikke bare intranettet lokalt som er 100Mbps.

 

Du klarer sikkert samme hastigheten om du er tilkoblet en 100Mbit switch med kort kabellengde, det er lite brukere på switshen (f.eks natt), og du samtidig finner en server med en seriøs nettlinje.

Lenke til kommentar

Linja over atlanteren som de tester på er jo fiber, så det er jo tydeligvis mottaker og sende utstyret som er flaskehalsen og der de foretar nyvinninger. Synd bredbåndsfabrikken slutta med å levere fiber til alle hus..hadde vært greit med fiber. Så hadde det vært mere skalerbart når det kommer no nytt

Lenke til kommentar

Yeah, well.

 

Saken her (som ble slashdot'a for noen dager siden) er ikke at dem brukte brede linjer, men at dem maatte bruke andre protokoller enn tcp for aa faa utnyttet linja.

 

Saann raskt tatt i fra husken tror jeg det var snakk om at TCP/IP gav dem 27% av linjekapasiteten, mens "den andre protokollen" gav dem 95% utnyttelse.

 

Det var vel og noen sure drops paa slashdot som suttret noe om at "ja men dette var jo for et begrenset stamnett".

 

Anyway, recorden for overfoering av data over fiber er vel en 40 TBs etter det jeg kan huske.

 

*here, have a punch of salt*.

Lenke til kommentar
Passe bredde på den linja ja.. lurer på hvor bred den er.. sikker en 60-70cm. Må jo være bred for å være så sprek

 

Fiber er utrolig tynt, men kan allikevel overføre ekstremt mye informasjon ekstremt raskt... klarer nok denne hastigheten og mer, ettersom maskinene nok er flaskehalsen her.

 

Godt klar over dette.. det hele var så klart en spøk :-)

Lenke til kommentar
Passe bredde på den linja ja.. lurer på hvor bred den er.. sikker en 60-70cm. Må jo være bred for å være så sprek

 

Fiber er utrolig tynt, men kan allikevel overføre ekstremt mye informasjon ekstremt raskt... klarer nok denne hastigheten og mer, ettersom maskinene nok er flaskehalsen her.

 

Godt klar over dette.. det hele var så klart en spøk :-)

 

Ok... trodde smiley'en lengre ned i posten din var beregnet kun på siste spøk :-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...