Gå til innhold

Nå inntar 4K-video kompaktkameraene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende! 100 fps FullHD kan gi en tøff høykvalitets sakte filming. (25 fps synes jeg er for lavt, spesielt på høykvalitetsopptak, så det ignorerer jeg)

 

Hvordan nedskalerer kameraet fra 20 Mp til 8 og 2 Mp video? Line skipping eller pixel binning?

Hvordan fungerer den såkalt hybride bildestabilisatoren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FZ1000 er et "entusiast"-kamera, "prosumer"-kamera, "bridge"-kamera, men "kompakt"-kamera er det ikke. Det er større enn mange speilrefleks-kamera, og større enn alle speilløse systemkameraer.

 

Tror ikke du skal henge deg opp i kompaktkameranavnet da alle kameratypene du nevner er en variant av det vi kalle kompaktkamera.

 

Synes det er rart ingen har nevnt lysstyrken da jeg synes den var ganske imponerende... 4.0 på 400 mm (ekvivalent) er ikke dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

FZ1000 er et "entusiast"-kamera, "prosumer"-kamera, "bridge"-kamera, men "kompakt"-kamera er det ikke. Det er større enn mange speilrefleks-kamera, og større enn alle speilløse systemkameraer.

 

Tror ikke du skal henge deg opp i kompaktkameranavnet da alle kameratypene du nevner er en variant av det vi kalle kompaktkamera.

 

Synes det er rart ingen har nevnt lysstyrken da jeg synes den var ganske imponerende... 4.0 på 400 mm (ekvivalent) er ikke dårlig.

 

 

tja, blir vel heller 400mm f10.8 om man skal tro på de seneste populære teorier ang crop-faktor som svirrer på youtube. Så da blir ikke jeg så imponert over lysstyrken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende! 100 fps FullHD kan gi en tøff høykvalitets sakte filming. (25 fps synes jeg er for lavt, spesielt på høykvalitetsopptak, så det ignorerer jeg)

 

Hvordan nedskalerer kameraet fra 20 Mp til 8 og 2 Mp video? Line skipping eller pixel binning?

Hvordan fungerer den såkalt hybride bildestabilisatoren?

 

Svar fra Panasonic: "Precis som GH4 så gör FZ1000 en direct crop när de ska skala ner till 4K som ger mindre oönskade artefakter. "

 

I tillegg bekrefter de at det er en hybrid mellom optisk og elektronisk stabilisator.

Lenke til kommentar

 

tja, blir vel heller 400mm f10.8 om man skal tro på de seneste populære teorier ang crop-faktor som svirrer på youtube. Så da blir ikke jeg så imponert over lysstyrken.

 

 

Skal uansett være adskillig bedre enn sin nærmeste slektning FZ200 på lysstyrke, og det på en mye større brikke. Men også i et mye større kamera og med mye høyere pris, naturligvis.

 

Med denne prisen er det mer naturlig å sammenligne med mFT-kameraer, men 400mm equivalent zoom koster.

Lenke til kommentar

 

 

FZ1000 er et "entusiast"-kamera, "prosumer"-kamera, "bridge"-kamera, men "kompakt"-kamera er det ikke. Det er større enn mange speilrefleks-kamera, og større enn alle speilløse systemkameraer.

 

Tror ikke du skal henge deg opp i kompaktkameranavnet da alle kameratypene du nevner er en variant av det vi kalle kompaktkamera.

 

Synes det er rart ingen har nevnt lysstyrken da jeg synes den var ganske imponerende... 4.0 på 400 mm (ekvivalent) er ikke dårlig.

 

 

tja, blir vel heller 400mm f10.8 om man skal tro på de seneste populære teorier ang crop-faktor som svirrer på youtube. Så da blir ikke jeg så imponert over lysstyrken.

 

 

 

Skjønte ikke helt den... kan du forklare nærmere?

Lenke til kommentar

 

 

 

FZ1000 er et "entusiast"-kamera, "prosumer"-kamera, "bridge"-kamera, men "kompakt"-kamera er det ikke. Det er større enn mange speilrefleks-kamera, og større enn alle speilløse systemkameraer.

 

Tror ikke du skal henge deg opp i kompaktkameranavnet da alle kameratypene du nevner er en variant av det vi kalle kompaktkamera.

 

Synes det er rart ingen har nevnt lysstyrken da jeg synes den var ganske imponerende... 4.0 på 400 mm (ekvivalent) er ikke dårlig.

 

 

tja, blir vel heller 400mm f10.8 om man skal tro på de seneste populære teorier ang crop-faktor som svirrer på youtube. Så da blir ikke jeg så imponert over lysstyrken.

 

 

 

Skjønte ikke helt den... kan du forklare nærmere?

 

Du får se videoen som "startet" det hele: https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA

Lenke til kommentar

se: Det høres mye bedre ut enn Kjersti sitt sitat fra Panasonic. Direkte crop betyr en voldsom crop-faktor, mens 1,48 er ganske greit. 1,12 og 1,24 også (de to stabiliseringsmodusene)

Hva mener du? 1,48 crop er i tillegg til den eksisterende cropfaktoren - det er direkte crop - de bruker et 8Mpx område midt på sensoren, som er på 20Mpx.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...